Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2011

Av Malin wiper - 16 april 2011 09:50


click to create your own

Både Mr T och jag har sovit uruselt i natt så vi vaknade alldeles nyss. Han håller på med frukosten så vi kan sitta och mysa ett tag. Nu blir lunchen fördröjd men vad gör det om 100 år...  . I dag skall vi röja lite i källaren så det blir inga nöjen här inte. Mr T var ute och gick en långpromenad med sina vänner i går och dom plockade björkris till oss kvinnor så vi kan göra påskris (inte för att ge smisk)...  . Det var så underbart väder i går och det ser ut att bli detsamma i dag. Jag har inget intressant att skriva som ni ser och är inte riktigt vaken...  Vaken kommer jag att bli av min muskelavslappning som gör att man även blir pigg.

 


 


Nu är frukosten klar så jag återkommer och svarar på era kommentarer...   

 

Av Malin wiper - 15 april 2011 17:48


 
Detta kommer mig osökt att tänka på att min svärmor fyller år i dag. Hon bor uppe i Piteå och sitter just nu och njuter av grillmiddag hos sin son med familj. Vi har sjungit i telefonen för henne i dag låten "med en enkel tulipan" som vi sjöng i stämmor...    
 
  
 
Ha en härlig födelsedag svärmor önskar dig Mr T och jag.
 
           
 
Klicka här för att läsa om Harry Brandelius
 
 

Av Malin wiper - 15 april 2011 17:11

  

 

  Om Charlie Chaplin hade levat i dag så hade han fyllt 122 år...  Denna tavla med motiv av honom hänger i vårt kök och den köpte jag på second hand för nåt år sedan. Han föddes 1889 i Walworth, London och dog 1977 i Vevey, Schweiz. Han var en brittisk skådespelare, komiker och regissör. Klicka här för att läsa mer om honom. Jag är ingen kännare av honom än om jag sett en och annan stumfilm som gick på tv när jag var yngre. 

 

   

 

  Klicka här för att komma in på Malmö operans hemsida där dom sätter upp en föreställning 7/5 2011 som heter "Charlie Chaplin" en lek med allvar. 


     

 

Klicka här för att komma in på Charlie Chaplins officiella webplats. Klicka här för att kolla på bilder på Charlie Chaplin. Klicka här för att se en filmlista över nästan alla av hans filmer

 

  

 

Här en scen från filmen "Modern times" från 1936. Musiken heter "Smile" och har sjungits in av många stora stjärnor. 


 

 

Av Malin wiper - 15 april 2011 12:52


 


Här följer bilder på min fortsatta promenad i går:

 

  

 

  

 

  

 

       

 

  

 

 

 

            

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

    

     

 

  

 

  

 

I det här huset har vår juveleraraffär legat men paret som hade stället har lagt ner och nu skall tydligen sonen ta över och dom håller på att bygga ut lite. Jag tror att han är urmakare.

 

  

 

Fin hög blomlåda utanför Ritz Konditori.

 

  

 

Här har vi samhällets skomakeri.

 

Klicka här för att komma in på en sida med skomakarverktyg

 

  

Detta är mitt eget skomakardon som jag köpte på second hand för flera år sedan. Jag använder det som bokstöd. Klicka här för att kolla på Tradera där nån säljer ett likadant. Dom verkar inte vara värda så mycket vad jag kan se på nätet.

 

  

 

Skomakeriet utför alla dessa tjänster



 


Klicka här för att komma in på en sida med roliga skor 


 

 

   

Rolig blompinne från ICA i Vaggeryd 

 

    

 

Tyvärr kan jag inte gå in på era bloggar i dag för jag kan inte stå här så länge varje gång. Fick ett återfall i går och började med att hissa ner bordet och satt på stolen istället när det inte gick att stå längre vid datan. Det gjorde att jag är sämre i dag i ryggen och höften. Nu slängde vi ner stolen i källaren så jag bara kan stå vid datan och det klarar jag inte långa stunder och det är ju inte nån mysfaktor precis att stå och blogga...  Jag är helt omöjlig och skall nu sätta en klocka varje gång på 15 minuter och bara stå såna korta stunder varje gång. Detta inlägg skrev jag i går men har bara flyttat det till dags datum.

 




Klicka här för att läsa om Count Basie. Jag och en autografkompis var på en konsert i slutet av 70-talet på Göteborgs konserthus där Count Basie och hans orkester spelade. Efter konserten så gick vi till baksidan av huset där alla artister brukar komma ut. Vi fick naturligtvis våra autografer. Han dog redan 1984 i en ålder av 84 år.

 

Av Malin wiper - 15 april 2011 09:06

 

 

Klicka här för att komma in på sidan där jag hittat bilden på denna cykel som 7 personer kan cykla på samtidigt...  Den är designad av Eric Staller. Klicka här för att komma in på en sida med många bilder på cykeln. Klicka här för att komma in på Eric Stallers hemsida.

 

 

  

Klicka här för att komma in på Katie Meluas hemsida  


Av Malin wiper - 15 april 2011 08:58

 


 


Vi var inne en sväng på Mimmis Magasin för jag ville fota lite nya saker. Helena har köpt en ny cykel som stod utanför butiken, den var annorlunda och häftig. Jag ville naturligtvis fota cykeln...   Helena har som vanligt pyntat så fint i butiken så jag fotade rätt mycket men det kommer i ett annant inlägg 

 

      


 


  

 


  Kolla bara in sadeln...  som täcks av ett recept på cupcakes...  

 


  

 

Klicka här för att kolla vart jag hittat denna bild på en fin läcker cupcake 


     

Här ett kvinnoansikte på ena sadelramen...  

 


  



 


  Här lite mer utsmyckningar. Cykeln är köpt på CC Service. Klicka här för att komma in på deras hemsida 


       

Av Malin wiper - 14 april 2011 16:07

 


Jag hade inte tänkt skriva några fler inlägg i dag för dom är så många ändå men detta skrev jag i går men har bara ändrat datumet till i dag. Ha en fin kväll...  

 

 


Det här hittade jag i en tidning för flera år sedan och det har följt med mig sen jag blev utbränd. När man läser detta så förstår man hur förödande negativ stress är för kroppen. Jag har själv haft en utmattningsdepression efter många år av stress. Jag mådde bra i många år av stress och blev hög. Efter min wiplaschskada så började jag må dåligt av mitt beteende och personlighet. Jag kunde inte göra nåt lagomt utan måste alltid göra saker runtomkring på mina arbeten. Jag såg vad som behövde förändras och göras om så jag var och petade i allt från arbetsskydd till att skriva i företagens tidningar. Det går bra när man är ung och oskadad men till slut tar stressen ut sin rätt och man kollapsar som jag gjorde. Många av mina skador i kroppen har jag fått p.g.av stress. Har helt enkelt haft för bråttomt så jag har skadat mig och gått in i saker. Det har varit många dråpliga situationer under året vad jag kan förstå nu när jag ser tillbaka och blivit medveten om vilket beteende jag hade som för mig var helt naturligt då. På ett arbete kallades jag för "Tromben"...    

 

       

 

  

 

Kolla in vad som kan hända med kroppen om man inte drar i nödbromsen i tid. tyvärr så får man bestående skador på hjänan efter lång tids stress i form av koncentrationsproblem, minnesstörningar mm.

 

Klicka här för att läsa lite mer om utmattningsdepression.

 


Klicka här för att läsa Skrivmosters inlägg ang detta. Hon kan verkligen formulera sig.


 

 

 

  

 

  

 

 

 

Klicka här för att läsa lite mer. Jag har gått på KBT, mindfulness och psykologsamtal och allt har verkligen hjälpt mig att både stressa ner och lära känna mig själv. Ibland får man lite återfall men då tar man till sina övningar och KBT innehåller även fokuseringsövningar som även kan avbryta en panikångestattack. Just nu njuter jag av muskelavslappningen varje dag som jag fick av min sjukgymnast sist jag var där. Det är skrämmande att se hur många yngre som bränner ut sig numera med alla krav som ställs och att folk inte har råd att vara hemma ens när dom är sjuka och följdsjukdomar kommer som ett brev på posten. Många av oss kvinnor lider av "Duktig flicka" komplex.             

 

  

 

Jag tycker texten i detta papper säger allt och tar upp precis allt som det är och man kan till och med drabbas av "vuxendöd" om man inte tar detta på allvar. Positiv stress är nåt som kan vara bra men det är denna negativa stressen som är förödande. Vi är olika personlighetstyper och alla har inte den läggningen utan det skall mycket till för att en sån person skall bli stressad.

 

    

 

Jag är en sk A-personlighet. Klicka här för att läsa om personlighetstyp A, allt som står där stämmer inte in på alla som har den läggningen. Jag har arbetat med mig själv i många år nu efter min utbrändhet och är mycket lugnare och kan slappna av mer än förut och luta mig lite tillbaka och behöver inte ta tag i allt som jag gjorde förut och det känns behagligt men ovant. Jag har lärt mig att sägs nej som inte var så aktuellt förut. Hade det varit som förr så hade jag varit jätteaktiv på både facebook och annat som finns att tillgå på nätet. Nu klarar jag bara av bloggen och lite med msn. Så se upp om ni börjar må dåligt av stressen.

 

Här lite mindfulness till havets vågor.



Klicka här för att komma in på en debattsida hos Aftonbladet. Denna länk fick jag i en kommentar från Maya...  


Av Malin wiper - 14 april 2011 14:06

 


Här sjunger Stefan Demert & Jejja Sundström låten till Sj. Dom var mycket på tv förr men nu har man inte hört talas om dom på ett tag. Dom har tyvärr inga hemsidor. Jag har själv skrivit en text till denna melodi när jag var med i en bostadsförening och då satte vi ihop en kör som sjöng min text. Tyvärr kan jag inte hitta texten nu som säkert ligger uppepå vinden i nån kartong. Jag skrev rätt mycket texter förr till både födelsedagar och annat. Nu står det helt still i hjärnkontoret...  

 

Stefan Demert, född den 15 december 1939 i Nyköping, är en svensk trubadur.


 


Gertrud Agneta (Jeja) Sundström, född 27 september 1943 i Storuman som dotter till Per Herman S. och hans hustru Inez Gunborg, f. Pettersson. Trubadur och skådespelerska


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards