Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2010

Av Malin wiper - 21 juli 2010 08:39

            


Här fortsätter det varma fuktiga vädret som nu börjar bli lite jobbigt för en som inte tål värme över 25 grader...  Vi skall åka ut till en strand i alla enkelhet för att slappna av och bara vara.

 

      Nu önskar jag er alla en fin sommardag och att ni kanske får lite snabba cash till semesterkassan...  



Av Malin wiper - 21 juli 2010 08:00

     


Vi hyrde några filmer i går och äntligen har "Snabba Cash" kommit in på videobutiken. Filmen är baserad på en roman av Jens Lapidus och är en realistisk thriller. För regin står Daniel Espinosa. I rollerna ser vi Joel Kinnaman, Lisa Henni Matias Padin, Mahmut Suvakci mfl.

 

     

 

 

HANDLINGEN

    

Johan ”JW” Westlund lever dubbelliv som stekare på de hetaste inneställena på Stureplan. När han förälskar sig i överklasstjejen Sophie lockas han in en värld av organiserad brottslighet. Jorge gör en osannolik rymning från fängelset och är på flykt från både polisen och den jugoslaviska maffian. Hans plan; göra en sista koksleverans och sedan lämna landet för gott. Mrado - brutal indrivare inom den jugoslaviska maffian är i konflikt med bossen Radovan. Han får i uppdrag att hitta Jorge, men tvingas samtidigt ta hand ta hand om sin 5-åringa dotter.

 

  

 

RECENSION


Filmen var spännande och realistisk och skådespelarna var jättebra allihopa. Jag hade hört så mycket bra om Joel Kinnaman men i den här filmen så tycker jag stjärnan är Matias Padin som var med i en tvålopera för några år sedan som hette Nya tider och inte var nån höjdare och inte han heller så jag måste säga att han utvecklats och fick nog sitt genombrott i den här filmen. Filmen är en riktig nagelbitare och man satt i spänning hela tiden och väntade på den stora katastrofen. Både foto, miljöer och färger passade som handsken och gjorde den än mer realistisk. Man får verkligen en inblick i olika världar och närgångna obehagliga scener som är vardag för många.

 

         

 

Mattias Padin är han i mitten på bilden och han gör som sagt en kanoninsats. Det kändes verkligen som skådespelarna levde sig in fullständigt i sina roller. Sen har regissören Daniel Espinosa gjort ett toppenjobb. Jag såg honom intervjuas i sommarprogrammet där Ann Lundberg är programledare. Han var en kul och lite klurig kille.

 

Louis Matias Karl Padin Varela, född 23 juni 1980 i Stockholm, svensk-spansk skådespelare. Spelade 2000-2001 Miguel "Mischa" Zantos i TV4:s lågbudgetsåpa Nya Tider

 

                 

 

Jag är beredd att ge filmen 4 filmklappor av 5 möjliga.

 

           

 

 

 

Detta är en modern biograf i ett gammalt hus  med ett långt kulturarv. Biografen heter "Metropol" och ligger i Hörby Kommun. Metropol renoverades år 2000. Vill ni läsa mer om biografen så kan ni gå in här . Än om biografen är renoverad så ser den inte ut som filmstadens tråkiga svarta biosalonger som inte ger nån vidare känsla. Metropol är renoverad med omsorg och har kvar sin charm tycker jag.     

 

Av Malin wiper - 20 juli 2010 16:59

  


Jag har hunnit se några filmer medas jag varit inne och inte ansträngt mig nåt. Min man kom tillbaka från Jönköping i oförättat ärende. Han åkte omkring för att kolla om det fanns några högre regissörsstolar för utomhusbruk på nåt annat ställe men allt verkade vara slutsålt. Synd att dom som Annelie tipsade om var så låga.        

 

   

I glashuset hade dom två jättefina stolar i nåt slags rotting men dom var nog inte till salu och är kanske inte så praktiska att ha med sig i bilen men fina är dom. 

                   

 

   

Här en liten bild bakom restaurangen på den ena örtagården.    

 

  

 

På baksidan om glashuset finns en restaurangdel som även serverar vin och jag tror att dom har vinprovning där också. Det är nog slutna sällskap som hyr där för konferanser och fester.                  

 

  

 

Här lite andra trädgårdsskulpturer i form av två skalbaggar.

 

       

 

  

 

En dal av bänkarna som står i parken har väldigt fantasifulla ryggstöd i gjutjärn. Här är bara en del av en bänk men det finns otaliga mönster.       

 

       

 

Träbackar från glashuset.

 

   

 

     

 

    

 

  

 

Jag har mycket mer bilder men nu tog det stopp...      Nu önskar jag er alla en fin kväll. I morgon blir det inga blommor och blader utan lite recention av några filmer jag sett.

 


Ett gammalt stycke som heter "Humlans flykt". Han som spelar i klippet heter Luis Moreno. Klicka här för att gå in på hans hemsida 


    


Klicka här för att kolla vart jag hittat denna bild    

 

Av Malin wiper - 20 juli 2010 13:19

  


Här ett litet lusthus där man kunde sätta sig ner och vila och njuta av omgivningen. 


  


Jag fortsätter mitt kåserande runt besöket i söndags på Timjan Restaurang och Örtagård. Vi skulle ha åkt till Jönköping i dag men jag orkade inte så mannen fick åka själv. Det är nämligen så att vi är ute efter bättre hopfällbara stolar att ta med på utflykt och Annelie var så snäll och tipsade oss om såna som nu är nedsattar från 145:-/st till att man får 2 st för 199:- på sportaffären Stadium. vi fick  undanlagda 2 st. Min man ringde nyss och sa att dom såg bra ut men dom är för låga för oss som har så mycket skador i kroppen tyvärr. Vi kommer säkert ner i stolarna men att komma upp är värre....  Dom är lite kamuflagefärgade och ser ut som ett mellanting mellan regissörsstol och läderlappenstol. 

 

     

 

   

Vi promenerade vidare mot en annan avdelning som var lite öppnare och mest besod av såna här krydd och blominhängnader.

 

  

 

Denna turkosa blomprydnad lyste verkligen upp i buskaget.

 

  

 

På sidan om restaurangen på en liten trädgång står detta lilla trekantiga bord med en vacker stol i samma material.

 

  

 

Grodprydnader finns det hur mycket som helst av.       

 

  

 

Jag har nog överdrivit mitt fotande nu och hade inte behövt sätta in så mycket bilder men kan inte låta bli för det var så vackert. Min son ringde och frågade: hur mår du egentligen...  han var rädd att jag skulle ta ut mig helt för han tyckte jag hade dragit på för fullt. Han hann inte med i svängarna den unge mannen...  som inte är så ung längre.

 

   

 

Nu kommer jag äntligen till sista anhalten av detta äventyr. Huset rätt fram inhyser lite saker man kan köpa till sin trädgård.


 

   

 

Här en hel vägg med krukor och annat.  

 

      

 

    

Två bord som jag själv skulle vilja ha. Dom var i plåt och gjutjärn, hur läckra som helst men jättedyra.    

 

    

Här i ett hörn av glashuset sitter nån och håller på med keramikarbeten.

 

Klicka här för att gå in på min svägerskas fina keramikblogg. Hon har hållit på med keramik ett bra tag och har en egen stil och allt jättesnyggt och häftigt.   

 

        

En läcker keramikbringare med en slingrande ormliknande sak runt. Den är häftig tycker jag.

 

       

Ännu en groda som är lite mer padda.

 

          

 

Dom sålde även toapapper som man hade på dass förr om man inte torkade sig med tidningspapper...  Jag blir verkligen nostalgisk för detta är ett sånt papper som är så glatt och tunnt att det var helt odugligt...  men vilken rolig grej och en deltalj som man kan skämta med och sätta ut på sin toalett...        

 

   

 

Fortsättning följer....................  Tur att jag inte är ute och fotar i dag utan bara tar det lugnt. Det är inte ansträngande att fota men att göra iordning alla foton. 

 

 

Secret Garden feat Elaine Paige.

 


Klicka här för att komma in på Secret Gardens hemsida.

 

Secret Garden är en norsk-irländsk musikgrupp som vann Eurovision Song Contest 1995 för Norge. Vid framträdandet i Eurovisionfinalen i Dublin stod Gunnhild Tvinnereim, Fionnuala Sherry, Rolf Løvland, Hans Fredrik Jacobsen samt svenska Åsa Jinder på scenen.

 

  

Av Malin wiper - 20 juli 2010 08:55

  


Detta var den ovanligaste trädågrdsdekorationen jag sett i form av ett stort badkarslikande kärl med en lustig skulptur liggande i karet och sprutar ut vatten genom munnen. Det såg närstan levande ut så vi hajjade till rejält....  

 

  

 

  

 

Så här lummigt är det överallt och man nästan tappar andan så fint är det.

 

  

 

Mitt på en stenbelagd gård så låg denna vattenspridare i form av en groda. Den hade man inte sagt nej till att äga.

 

  

 

Här en blompinneskylt med välkommen nedstucken bland blommor och blad. 

 

  

 

Bakom denna skylt fanns en jättefin idyllisk lekplats med gungor, sandlåda mm.  

 

   

Här ser ni min man fota för brinnande livet...  han har fått min gamla kamera och tycker det är lika kul som mig.

 

    

 

Ett fint litet fåglebad dök upp på marken där vi gick. 

 

   

Ytterligare en groda som dom ställt på en långbänk där man även kunde slå sig ner och njuta av omgivningen.           

 

   

 

Nu måste jag ta en liten paus för det tar på tur att jag fixade till korten i omgångar i går. Det finns mycket mer att visa så jag återkommer. Det kan tyckas att vi gjort så mycket dom senaste dagarna men inget har varit påfrestande utan bara lugnande och avslappnande. Har inte behövt bära nåt eller anstränga mig. Dessutom har min man kört bilen hela tiden för det funkar inte för mig just nu med nacken.

 

   

 

Ha en jättefin dag och sköt om er...    

 

   

           

Av Malin wiper - 20 juli 2010 08:04



  


God morgon allihopa!. Jag kunde inte skriva om söndagen förut men skall göra ett försök nu och dela upp inläggen för det var massor att njuta av på Timjan Restaurang Café Örtagård. Det ligger mellan Vrigstad och Värnamo, stället där det ligger heter Flahult. På bilden ser man byggnaden.

 

  

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida.

 

   

 

Så här ser det ut om man vill sitta ute under tak. I mitten har dom en jättefin stor rund grill.

 

   

 

Här har dom en liten romantisk cafédel som ligger bredvid den under tak. Här sitter man i solen och myser.

 

   

 

Nu är jag inomhus och här beställer man sin fika eller mat. Både fika och mat håller hög klass.

 

   

 

Vill man sitta inne så finns det ett stort rum där det också är jättefint.

 

   

 

Eftersom dom har en stor örtagård så säljer dom örter, honung, vinäger av alla de sorter mm. Det är ett fantastiskt område att gå omkring i och så avslappnande med alla blommor, kryddsängar mm. Jag tog många närbilder på blommorna så jag sätter in dom mellan alla bilder. Sen hade dom så många vackra trädgårdsdekorationer som jag också fotade. Att fota är verkligen att vara i nuet och jag slappnar av och mår bättre.

 

  

 

Här går man in till den större öppnare örtagården sen finns det en ingång bredvid där det är lite lummigare där man kan gå omkring som i en labyrint av växter och annat. Dom har satt ut olika möbelkombinationer överallt där man kan gå in och sätta sig med sin kaffekopp istället för på restaurangens platser.

 

  

 

Här är ett exempel. Två stolar och ett bord i trä och järnsmide.

 

  

 

Helt plötsligt dyker det bara upp en utsmyckning som här i form av en snigel på en sten mellan allt det vackra.  

 

   

Här ytterligare ett exempel på vart man kan slå sig ner i den fina trädgården och örtagården. Min man fick agera modell och dessa bänkar var så vackert slitna. Huset bakom är privatbostad för vad jag kan förstå ägarna av Timjan.

 

   

Bredvid där min man satt så finns denna fina damm med en fontän i form av en kvinna som håller i en gås.

 

  

 

  

 

På ena trappen till huset står denna roliga mat och vattenskål till deras katter. Den är gjord i gjutjärn.

 

    

 

Upptäckte denna vackra katt som låg i en låda med lite jord i och först trodde jag det var en trägårdsprydnad för katten låg så stilla...  Sen kom den emot mig och stök sig utefter mitt ben så jag fick klappa på den.    

 

  

 

På husväggen hänger denna häftiga groddekoration. 

 

   

 

Här några korgar med olika kryddörter.

 

   

 

Detta är en toalett som säkert varit ett dass förut.

 

 

Det fanns många såna här groddekorationer uspridda bland blommor och örter och flera andra ställen.          

 

   

 

Helt plötsligt dyker denna fina vy upp med två tvättade kökshanddukar på sin lina så fint i skogsbrynet.  

 

   

 

Här örtasängar som det finns massor av där.

 

         

 

    

Lite mer vy över en del av området.

 

 

 


Klicka här för att komma in på Ricky Nelsons hemsida

 

Av Malin wiper - 19 juli 2010 08:47

 


Bilden kommer från Evan design


Jag kan tyvärr inte blogga i dag så jag återkommer i morgon igen.

 

   Jag önskar er alla en skön och avslappnande dag...  

 

 

 

Klicka här för att komma in på The Eagles hemsida.

 

                   

Eagles är en amerikansk musikgrupp som bildades 1971 i Los Angeles, Kalifornien. Gruppen ses som en av de mest betydelsefulla inom countryrocken och är känd för hitlåtar som "Best of My Love", "One of These Nights" och, kanske framförallt, "Hotel California".

Av Malin wiper - 18 juli 2010 20:19

  

BADPLATS 2

När vi åkt omkring ett tag så hittade vi en ny badstrand...  Det är en kommunal badplats som hade jättefina omklädningsrum och en handikapptoalett som var superfräsch. Skärvälla badplats heter stället och ligger som den andra badplatsen vid sjön rusken.     

 

   

Här var det lite mer folk. Närmare bestämt 8 st.

 

   

Denna badplats tilltalade mig mer än den förra. Det är lagomt stort och trivsamt.      

 

   

Här har en pojke och en flicka i 10-11-årsåldern sprungit ut för att doppa sig och det är väldigt långgrunt och en underbar sandbotten.          

 

   

Ja då var det dags igen för en fika och det blir repris på reprisen...  

 

    

Här syns det i alla fatt att det är lite liv på badstranden när man ser denna kvarglömda röda hink.

 

    

Lite spadar låg också i vattenkanten.       

 

    

Hittade även denna lilla leksak som ser ut som en "Kitty"

 

    

Jag var tvungen att gå ut en bit i vattnet för det var så varm och botten var så underbar att gå på. Det gick att gå ut rätt långt innan man hade vatten upp till knäna.

 

   

Vi vi bromsade in när vi såg denna häst ovanför vägen stående på en stor stenbumling. Det såg ut som en skulptur tills vi såg en annan häst närma sig. 

        

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards