Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 juli 2010

Timjan Restaurang Café örtagård del 1

Av Malin wiper - 20 juli 2010 08:04



  


God morgon allihopa!. Jag kunde inte skriva om söndagen förut men skall göra ett försök nu och dela upp inläggen för det var massor att njuta av på Timjan Restaurang Café Örtagård. Det ligger mellan Vrigstad och Värnamo, stället där det ligger heter Flahult. På bilden ser man byggnaden.

 

  

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida.

 

   

 

Så här ser det ut om man vill sitta ute under tak. I mitten har dom en jättefin stor rund grill.

 

   

 

Här har dom en liten romantisk cafédel som ligger bredvid den under tak. Här sitter man i solen och myser.

 

   

 

Nu är jag inomhus och här beställer man sin fika eller mat. Både fika och mat håller hög klass.

 

   

 

Vill man sitta inne så finns det ett stort rum där det också är jättefint.

 

   

 

Eftersom dom har en stor örtagård så säljer dom örter, honung, vinäger av alla de sorter mm. Det är ett fantastiskt område att gå omkring i och så avslappnande med alla blommor, kryddsängar mm. Jag tog många närbilder på blommorna så jag sätter in dom mellan alla bilder. Sen hade dom så många vackra trädgårdsdekorationer som jag också fotade. Att fota är verkligen att vara i nuet och jag slappnar av och mår bättre.

 

  

 

Här går man in till den större öppnare örtagården sen finns det en ingång bredvid där det är lite lummigare där man kan gå omkring som i en labyrint av växter och annat. Dom har satt ut olika möbelkombinationer överallt där man kan gå in och sätta sig med sin kaffekopp istället för på restaurangens platser.

 

  

 

Här är ett exempel. Två stolar och ett bord i trä och järnsmide.

 

  

 

Helt plötsligt dyker det bara upp en utsmyckning som här i form av en snigel på en sten mellan allt det vackra.  

 

   

Här ytterligare ett exempel på vart man kan slå sig ner i den fina trädgården och örtagården. Min man fick agera modell och dessa bänkar var så vackert slitna. Huset bakom är privatbostad för vad jag kan förstå ägarna av Timjan.

 

   

Bredvid där min man satt så finns denna fina damm med en fontän i form av en kvinna som håller i en gås.

 

  

 

  

 

På ena trappen till huset står denna roliga mat och vattenskål till deras katter. Den är gjord i gjutjärn.

 

    

 

Upptäckte denna vackra katt som låg i en låda med lite jord i och först trodde jag det var en trägårdsprydnad för katten låg så stilla...  Sen kom den emot mig och stök sig utefter mitt ben så jag fick klappa på den.    

 

  

 

På husväggen hänger denna häftiga groddekoration. 

 

   

 

Här några korgar med olika kryddörter.

 

   

 

Detta är en toalett som säkert varit ett dass förut.

 

 

Det fanns många såna här groddekorationer uspridda bland blommor och örter och flera andra ställen.          

 

   

 

Helt plötsligt dyker denna fina vy upp med två tvättade kökshanddukar på sin lina så fint i skogsbrynet.  

 

   

 

Här örtasängar som det finns massor av där.

 

         

 

    

Lite mer vy över en del av området.

 

 

 


Klicka här för att komma in på Ricky Nelsons hemsida

 

 
 
Sussi

Sussi

20 juli 2010 09:05

Vilket mysigt ställe..
Kul att man får gå omkring i trädgården och titta runt. Kan tänka mig att man kan spendera rätt så lång tid där. Fint också att man kan sitta mer i trädgården och fika..

Sv. Förra årets fars kom 2:a för första året vi åkte dit var Ulf Brunnberg med och den föreställningen var den bästa. Jag skrattade så jag grät. Hoppas dom lyckas toppa den något år

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
wiper

wiper

20 juli 2010 18:39

Sussi: Ja det var rena paradiset. Ja du det är verkligen att leva i nuet och tiden står stilla. Synd att inte årets fars var lika bra som föregående år. Ja du man får hoppas att dom får en sån fullträff igen.

Ha en fin kväll
kram Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

21 juli 2010 12:15

Första bilden ser ut som en handelsträdgård. Det gör att man förstår att platsen är rätt stor. Uteplatsen med gillen ser ju jättehärlig ut! Vad mycket härliga saker de hade till försäljning. Det smakar ju mycket bättre när man köper dem på en sådan plats än i affären, det går inte jämföra. Så himla mysigt det såg ut i den lummiga örtträdgården. Det känns som om man går runt där själv med alla vackra bilder. En söt Kisse fick du med på bild också.
Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

 
wiper

wiper

22 juli 2010 10:16

Sanna: Tack för alla dina fina kommentarer. Ja du allt var så fint. Örtaträdgården var ännu finare än jag kan få fram på bild och större. Ja du katten var för härlig.

kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards