Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2010

Av Malin wiper - 14 juli 2010 19:20

  


The Cleaning man är en komedi från 2009 i regi av Chris Lusvard. I rollerna ser vi: Jane Lynch, Bryce Johnson, John Doe, Steve Hytner, Phillip Vaden mfl.

 

      

 

Handlingen:

 

Det är inte helt lätt att vara hotellstädare i den amerikanska western. Fråga bara städaren Vincent Van Metcalf, som har en udda böjelse för städning och är grym på att sabba förhållanden. När en illasinnad planutvecklare hotar att riva hans älskade hotell till förmån för ett modernt nybygge tvingas Vincent agera. Om han med sina vänner hjälp lyckas rädda hotellet kanske han faktiskt också klarar av att vinna den vackra hotellchefens hjärta 

      

 

Den här filmen är inget mästerverk men passar bra en varm sommardag då man inte orkar använda hjärnan till djupare filmer utan bara vill bli lite road och se en liten bagatell som ändå ger lite mysfaktor. Jag väntade mig inget av filmen så jag blev förvånad att den ändå var så bra att jag kunde se den klart. Det är charmig historia om mannen som älskar sitt jobb att städa på ett hotell och inte kan tänka sig nåt annat. Han bor i en husvagn. Han håller också på att bygga en scen på sin tomt till en tjej som han är intresserad av, hon spelar och sjunger på en pub han brukade besöka efter arbetet.

 

                

 

Klicka här för att komma in på en sida där jag hittat denna skurhink           

 

Han som spelar huvudrollen som städaren heter i verkligheten Phillip Vaden men jag hittar inga uppgifter på den skådespelaren och har aldrig sett honom förut. Han gör sin roll bra som lite tafatt och halvtöntig figur. Jag blev i alla fall road en stund utan att behöva tänka så mycket i denna värmen. Den var lite feel goodfilm.

 

Filmen får 3 svaga filmrullar av 5 möjliga

 

             

 

          

 

Så här ser huvudrollsinnehavaren Phillip Vaden ut.

 


 

Eftersom det inte finns nån trailer till filmen så sätter jag in en gammal goding. George Formby med låten "When I cleaning vindows". När jag växte upp så visades det många långfilmer med honom på tv.

 

 

   var det instrumentet han splade på till sin sång.


 

George Formby (egentligen George Hoy Booth), född 26 maj 1904 i Wigan, Lancashire, Storbritannien, död 6 mars 1961 i Preston, Lancashire, Storbritannien, brittisk sångare, musiker, skådespelare och komiker.

 


  

 



Klicka här för att komma in på George Formby society.       

Av Malin wiper - 14 juli 2010 13:37

           


Vi tog en mindre cykeltur tillsammans. Nacken klarar inte längre sträckor än om styrstången är intställd på högsta nivå.

 

  

 

Sen åt vi på Ritz konditori den goda currykycklingen i bakad potatis. Salladen är också otroligt fräsch och dressingen lite extra.         

 

  

 

Det ser ut som om kajorna har riksdag för det är ett jäkla liv nere i samhället och det flyger stora svärmar med fåglar omkring och sätter sig på taken lite överallt.

 

     

 

  

 

Detta skall vara liknande rätt med bakad potatis och currykyckling som vi åt på ett ställe som heter Franks café & bar i Borås. Den var god men inte i närheten av Ritz som har mer sting och även bättre sallad. Curryröran var som lite söt och menlös. Sen hade dom glömt dressingen på salladen. Vi hade ju att jämföra med och då sänks betyget för Franks på denna rätt i alla fall.

 

  

 

Det var ändå ett jättefint ställe med mycket att välja på i både smörgåsar kaffebröd och små maträtter. Det kom hela tiden en strid ström med folk och då är det populärt.              

 

  

 

Vi satt ute och åt och den platsen var jättefin och stor med utsikt över torget.

 

     

 

ÖGONFRÖJDSÖVERRASKNING

 

  

Denna kille satt med ett gäng andra killar på torget, dom verkade vara turister. Helt plötsligt börjar killen att klä av sig och alla höll andan...    men han behöll kalsongerna på och sprang sedan rätt ner i den stora fontänen mitt på stora torget...  Massor av folk och även jag tog upp våra kameror som en reflexrörelse och började hysteriskt att fota. Han verkar inte ha nåt emot detta utan poserade snyggt och stilfullt...  . Kul när det händer nåt oväntat och det känns lite som man var i Italien och en upprepning av "Fontana di trevi" men med en man i huvudrollen istället... . Från filmen "Det ljuva livet" (La Dolce vita) som vår Anita Ekberg fortfarande förknippas med.               

 

   

Här har killen ställt sig under värsta vattenfallet...    Det kan ju sägas att det var rekordvarmt så det var nog många som hade velat hoppa i.

 

   

 

På vägen hem från Borås så stötte vi på detta fina hus som tyvärr var fallfärdigt. Synd att det inte bevarats till framtiden. Jag kan nästan se framför mig hur fint det varit i sina glansdagar. Småvägar är verkligen härliga och upplevelserika och lugnar nerver och man får lite ro och befinner sig hela tiden i nuet. Dom stora vägarna blir bara en tråkig, tröttande transportsträcka men jag förstår att folk har bråttomt och ont om tid numera så stressat som allt är. 

 

Av Malin wiper - 14 juli 2010 09:27

  


Detta är Fia-Lotta min syster och svågers hund. Tyvärr till allas vår sorg har hon fått lämna jordelivet. Hon har funnits hos oss alla i 12 år och jag är så ledsen för syrran och svågerns skull. Vi är också ledsna och kan nog inte fatta detta förräns vi åker till syrran nästa gång. Det kommer att bli så tomt och nu börjar jag gråta för jag älskade verkligen den hunden och hon har gjort att jag inte är rädd för hundar längre. Jag kan inte glömma sista gången vi var där och hon la sitt huvud på snedden på mitt knä...(snyft!) det var en sån ynnest. Syrran och svågern har varit så bra med sina djur så dom har inte kunnat ha det bättre. En sån stor hund som Fia-Lotta brukar leva ca 10 år så vi är glada att ha fått ha henne bland oss ytterligare några år.  

 

    

Hon var så fin och kärleksfull och hade lite lekfullhet i sig även när hon blev gammal. Det var så härligt när hon kom utspringande när vi kom dit och man kände sig så välkommen och fick vara delaktig och det känns bra när vi själva inte kan ha djur. 

 

         

 

Jag kom ihåg när dom skaffade hunden och man fick vara med ända sen hon var liten valp, så söt hon var... Hon kommer alltid att finnas kvar i mitt minne precis som deras förra katter Blixten och Sippan.

 

  

 

Min man och jag hoppas du har det bra i din hundhimmel. Vi glömmer dig aldrig och tycker så mycket om dig.

 

        

Av Malin wiper - 13 juli 2010 21:00

              


Grafikbilden kommer från Evan design


Hej allihopa! nu är det wiper som är här och bloggar igen... . Jag klarar inte av detta med att ha en tid spikad då jag skall börja blogga igen. Nu har jag dessutom låtit min man gästblogga i flera dagar för att jag själv har sån spader...  . Jag kommer att lägger upp mitt bloggande lite mer improvisativt istället som passar mig bättre. Jag tar nån bloggfri dag emellanåt. Kommer heller inte att blogga om jag är bortrest. Skall dessutom försöka begränsa mig vad gäller antal inlägg/dag.   

            

 

Jag vill tacka er så mycket för era kommentarer som jag skall svara på i morgon. Ni är för gulliga...    

 

   

Den här läckra gamla bilen fotade min man en dag här i samhället. Han såg inte vad det var för bilmärke men en 50-talare är det allt. Tänk att man är uppvuxen med dessa bilar vilken ynnest. Att dom bevaras och sköts om är beundransvärt så dom får fortsätta att synas på vägarna till vår allas glädje. 

 

    

Nån har hakat ner en sån här slingersommarväxt som finns två stycken av hängande på ovan nämnda stuga. Tänk vad tråkigt det kommer att bli om sånt fortsätter då får vi ingen utsmyckning nånstans eller också kameror som bevakar oss överallt och det är ju snart ändå realitet. Jag vet flera ställen som fått nyplanterade blommor uppgrävda och det känns verkligen trist.          

 

  

Vi var på second hand en dag i Jönköping och såg denna ostkupa som var rätt snygg men rymmer bara en liten ost. Det roliga med den är musen som ligger som en knopp uppepå kupan. Den kostade bara 15:- och jag ångrade nästan att jag inte köpte den.     

 

   

Här en närbild på musknoppen.

 

           

En jättesnygg tillbringare som ser lite 50-60-tal ut. 

              

 

Jag mår just nu inget vidare av denna värmen. Det går bra några dagar men snart är smärtgränsen nådd och man orkar ingenting. Jag har försökt att cykla lite för det fläktar lite då. I dag har jag inte varit utanför dörren så i morgon är det dags att ta sig ut än om värmen fortsätter. När det blir så här varmt så svettas jag nåt ohyggligt i ansiktet, det bara rinner och att sminka sig är inte att tänka på en gång. Jag hoppas att ni andra inte har såna problem utan trivs och har det bra med både bad, grillning och annat som hör sommaren till.



Av Malin wiper - 13 juli 2010 09:30

  


GÄSTBLOGGARE MR T

 

Wiper är helt utslagen i dag och har fått nog av värmen, jag tror inte ens hon kan gå ut i dag. Vi åkte i alla fall iväg till Jönköping i går för att köpa kylväskor. Jag skulle frosta ur kylskåpet och göra rent i avfrostningsröret.Det var fullt med is fastän kylen skall vara självavfrostande

 

  

 

Vi hittade en riktig kvalitetskylväska av märket "Curver" som var nedsatt med 50% från 179:- till 89:-. Den fanns att köpa på K-Rauta.

 

  

 

Jag köpte även en mindre för 50:- på Biltema och den hade en flera fack och passar om vi skall på utflykt. Medan kylskåpet frostade av och alla lösa delar diskades i maskinen så höll väskorna kylan med några frysklampar.

 

  

 

Den här bilen stod utanför Biltema och trots att den var otvättad, rostig och allmänt sliten så var den som ett konstverk.

 

    

Vi åkte på en gammal väg igen till Jönköping och då kan sånt här fint dyka upp utefter vägen. Vägen går över Krängshult.            

 

        

 

   

 

Vi åt på "8 glas" den här gången. Wiper fotade "loungen" som kallas Solsidan. Den verkar mysig. Dom har även uteplatser på framsidan av restaurangen. Loungen ligger i anslutning till bar nr 2.

 

   

Här ser man bar nr2 som man går förbi på väg ut till Solsidan.         

 

         

 

    

Varken jag eller min fru gillar dom här nya sofforna som man ser överallt numera. Dom är i nåt slags flätat plast men de röda kuddarna lyser upp bra.

 

   

Salladsbordet glömde wiper fota men här ser ni min tallrik.

 

   

Jag tog pasta med fläskfilé med broccoli i gorgonzolasås mm. Det smakade jättebra och dom är verkligen generösa på portionerna.

 

  

 

Min fru tog fläskfilé med en bakad potatis som var fylld med både en röra och massor av grönsaker. Sen var det generöst ringlat en reducerad balsamico runt. Hon orkade bara halva portionen men det var supergott enligt henne.

 

  

 

Här agerar jag vakt och släpper ut wiper från Loungen...  det sitter en kedja där så jag antar att dom har insläpp på kvällarna. 

            

 

JAKTEN PÅ ANGLIAN

 

      

Vi blev eld och lågor fick syn på denna gamla Ford Anglia. Jag körde efter för att min fru skulle få en bra bild och det blev en liten jakt men bilen skulle samma väg som oss så det passade in bra.

 

   

Det roliga var att killen i sätet som inte körde hade en herrhatt på sig och det var precis så förr.

 

     

 

Detta var det närmaste vi kunde komma så vi fick ingen bild framifrån. Bilen var mycket välskött.

 

Här kan ni läsa om Ford Anglia

 

Här får ni se massor av bilder på Ford Anglia

 

   

Min fru ville att jag skulle visa att våra pelargoner blommar igen.

 

   

 

Mr T önskar er alla en fin dag och inte så kantstött som på wipers fönsterbild.

 


Red hot Chili Peppers "Road tripping"

Av Malin wiper - 11 juli 2010 14:24

             

 

Min fru tycker att jag skall sätta in låtar som jag gillar när jag gästbloggar. Här kommer en med Cat Stevens "Moonshadow". Han heter numera "YUSUF"


Av Malin wiper - 11 juli 2010 12:52

  


GÄST-INLÄGG AV MR T

 

   

 

I förrgår när vi kom hem från wipers akupunktur så åkte vi förbi vår Shellmack och såg denna skönhet till bil som är en MCLaren M8. Mannen hade byggt den själv efter ritning av originalet.

 

   

 

Det var verkligen en uppseendeväckande bil, inte minst för färgen han valt.

 

  

 

    

 

   

 

Här väntar jag på min Wiper som får akutpunktur och jag har verkligen hamnat rätt när jag sitter framför en karta. Kartor är mitt liv, se.

 

   

 

Den här utsikten har man från huset där min fru får sin akupunktur. Stället ligger på våning 4.

 

   

 

När vi åkte hem så såg vi denna fina husvagn som verkade väldigt välskött.

 

   

 

Till och med korna orkar inte med. Många låg så här och bara vilade. Vi tog det lugnt hemåt.          

 

    

 

   

 

Åker man på gamla små vägar så kan vad som helst dyka upp. 

                 

    

 

  

 

   

 

Vi tog i alla fall en cykeltur till Byarums hembygdsgård på förmiddagen för att få lite svalka.

 

   

 

Här fotar wiper mig.

 

               

 

Här säger min fru hej till er alla och önskar er en fin dag...   

      

 

Tack för ordet. Nu önskar jag, Mr T, er alla en härlig fortsättning på dagen.

 

   

 

Här fick jag en rätt bra bild på Py Bäckman när hon var på väg med sitt sällskap in till kyrkan för konserten i torsdags.              

                                     

Av Malin wiper - 9 juli 2010 19:41

GÄSTINLÄGG AV MR T

 

  

 

Min wiper och jag har varit och sett Py Bäckman i Hagshults kyrka. Py gör kyrkokonserter runt om i landet just nu.

Min fru låg i sängen och hade bloggspader och läste en lokaltidning som heter Finnveden.nu  och där såg hon att Py skulle uppträda .

Hon ringde direkt och frågade om det fanns några biljetter kvar och det fanns det.

 

         

 

Först gick vi in på ett café mitt emot kyrkan där man också hade en liten utställning med kläder från olika årtal och även annat. Där drack vi kaffe och såg utställningen. Sen gick vi över till kyrkan som var från 1200-talet och hade vackra freskmålningar.

 

  

 

Caféstugan på utsidan.

 

  

 

   

 

Brudklänning från 40-talet.

 

  

 

Dom hade pärmar med gamla telegram som vi fick kolla igenom. Dessa är från 1960-talet

 

  

 

Detta var ett av dom vanligaste på den tiden när nån gift sig.

 

  

 

Här förlustar vi oss i kaffestugan och som ni ser så slarvar vi friskt eftersom det inte fanns några smörgåsar.

 

  

 

Här agerar wiper papparazzi när Py Bäckman sitter ute och fikar innan uppträdandet. Det är hon i vita kläder.

 

  

 

Väggarna i kyrkan hade gamla målningar.

 

  

 

Predrikstolen.

 

  

 

Baksidan av kyrkan.

 

Tyvärr var det lite fukt och mögellukt så min fru väntade i friska luften tills Py började.

 

  

 

Här en lite dimmig bild av Py som ser så stor ut på bild men hon är rätt liten och nätt. 

Py Bäckman har skrivit många nya texter och dom når verkligen fram och väcker känslor. Hon sjunger bättre i verkligehten än på tv och är mycket trevlig och ödmjuk.

 

    

 

Wiper fick autografen och köpte även en skiva som hon fick signerad. Py hade med sig en ungdomsvän som både sjöng och spelade piano. Vi fick  sjunga med i Py:s nya text till Leonard Cohens "Hallelujah" och det blev mäktigt. Hon sjöng bara sina egna låtar och två av dom var Gabriellas sång från filmen "såsom i himmelen" den som Helen Sjöholm sjöng. Även Stad i ljus som hon skrev till Tommy körberg i melodifestivalen för länge sen.

 

  

 

Mannen på bilden är Pys ungdomsvän               

 

  

 

Här signerar hon skivor och skriver autografer.

 

  

 

Här har hon signerat en skiva till min fru.

 

  

 

Här är hennes autograf som min fru nu sätter in i sin autografsamling.

 

    

 

Wiper hälsar till er alla och hoppas ni har det bra.

 

           

 

Bilden kommer från Evan design 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards