Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 maj 2022

Steglits, Björktrast, Bofink, Vitkindade gäss, Skantzsjön och The Beatles

Av Malin wiper - 20 maj 2022 09:45


 

Här kommer lite bilder på fåglar jag fotade i den stora fågeldammen, fontänen i vår stora parkoas. Jag blev så glad då jag såg en badande fågel som var jättevacker och när jag letade på google så såg jag att den heter Steglits. Sitter man stilla och fikar på en bänk i parkoasen så dröjer det inte länge förrens man ser fåglar som dyker upp en bit ifrån oss och tar sig ett bad. Jag fixade till en header med fågeln som ni ser längst upp


       

Här kommer lite fakta om denna fågel Steglits. Själv har jag aldrig sett denna fågel och så det var så kul att den plaskade i det ståra fågelbadet i vår stora parkoas nedanför utegymmet. 


 

Här har fågeln blivit lite blöt och tilltufsad efter badet. Den ser så söt ut så man vill bara krama om den

 

 

Sen dök det upp en Björktrast på gräsmattan en bit från oss


 

Ytterligare en bild på björktrasten vid vattenbrynet och stora stenar runtom


 

Här en bild till på björktrasten


 

En Bofink fastnade på linsen också (Bofinken Knut . Det är så kul att man får se så många fåglar när man sätter sig ner i parken. Man bara hänförs av deras prakt och fågelsång


 

Vid Skantzsjön dök det upp vitkindade gäss med sina 3 ungar. Tyvärr låg solen på så jag fick bara en bild på paret


 

Jag satt mig ner en stund på en bänk som står så vackert till vid Skantzsjön. Där kan man sitta och titta ut över det spegelblanka vattnet


Sen var det dags för en fikapaus och den tog vi på en lång brygga vid Skantzsjön. 


      

En nöjd Malin som bara njuter av den vackra naturen och att vi har så mycket att uppleva här.  


 

När vi promenerade hem så gick vi förbi ett hus och där såg jag denna fina tulpanuppsättning. Det var inget land dom satt i utan det var som att det bara gjorts ett hål för lökarna och sen har dom fått växa upp och det ser lite härligt vilt ut. Jag fick ett dejavu att jag fotat detta för några år sedan också. I like It

 

       

The Beatles med Free As A Bird. Det är en låt som ursprungligen skrevs av John Lennon. Den ugavs som singel den 4 december 1995 och då köpte jag den men den ligger bevarad i ett kuvert ospelad. Lennon spelade själv in låten med endast sång och piano 1977. De andra beatlarna tog 1994 sig an demoinspelningen. Bidrog med nya texter och lade på trummor, en gitarr, till bas och bakrundssång och släppte den som första spår på skivan Antholgy1. 

 

                                                       

Vi hann få in lite mer pengar på bilkontot i och med ny lön. Därför har vi hyrt elbilen i några timmar för att komma ut nu när det är sämre väder och har regnat halva natten. Helst hade vi velat fortsätta med våra fikautflykter men det skall tydlingen bli regnväder ett tag framöver. Hoppas ni mina kära besökare har nåt roligt på agendan i dag om ni är lediga. Sköt om er och ha en toppendag

 

#Steglits #fontänen #Björktrast #Bofink #gäss #bänk #fikapaus #tulpanuppsättning #Beatles

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

20 maj 2022 10:28

Ett så vårligt och glatt inlägg!
Jag är så förtjust i steglitsarna. När vi bodde på Åland så hade vi många runtomkring oss. De häckade där och kom ut med sina småttingar lagom tills bergklinten hade blommat klart. Där satt de sedan och gungade i den.
Ni har så vackert runtomkring er och är så kloka som tar vara på dagarna på det sättet som ni gör.
Ha en fin helg Malin!
Kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

20 maj 2022 15:57

Kul att du tycker det. Vad härligt att ni hade dom fina fåglarna i er närhet och även fick se ungarna. Det var första gången för mig.

Vi har verkligen fint här med många slussar och annat sevärt. Det är lika bra att ta vara på tiden och se sig omkring så länge man kan. Ni båda är ju helt fantastiska på det också.

Ha en jättefin helg själv Karin
kram



 
Ingen bild

Gunilla

20 maj 2022 10:51

Vilket underbart ställe. Att kunna sitta och ta del av djurlivet. Steglitsen har inte jag heller sett, en mycket vacker fågel och vingarna när man bredde ut som den finaste solfjäder.Fina bilder.
Ta en fika på bryggan och vattnet framför sig då känner man att man lever och har det allt bra.
Hej igen Malin!

Malin wiper

20 maj 2022 15:59

Det är verkligen en fin parkoas med sin fontän och fåglarna som badar där. Då är jag inte ensam om att inte ha sett den fågeln förut. Det såg verkligen ut som en solfjäder när vingen breddes ut.

Ja du dom har en del bryggor långt ut i vattnet så man kan njuta på många ställen och det är så vackert. Lika bra att ta vara på tiden så länge man kan.

Ha en skön helg Gunilla
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 16 maj 08:15

    I går promenerade vi bort till ICA Ettan som ligger 1,1 km från oss. När vi gick där på trottoaren så hörde jag nåt som prasslade bredvid mig och det visade sig vara en kråka. Den var jättenära mig så den blev jätterädd och flög iväg så snab...

Av Malin wiper - Onsdag 15 maj 09:15

    Min man gjorde ett jättefynd för några dagar sen på Röda Korsets second hand. Han köpte denna skjorta för endast 75 kr och den var helt oanvänd och kommer från Stenströms . Där kostar skjortor från 1.600 kr upp till över 2000 kr. På etikette...

Av Malin wiper - Tisdag 14 maj 09:00

    Jag såg denna moped Puch Dakota utanför Röda korset en dag. I och med att den har en blå färg så kan den vara från 1970-1982     Den såg verkligen jättefin och välskött ut             En restaurerad Puch Dakota från 1974   ...

Av Malin wiper - Måndag 13 maj 07:30

    Nu har skulpturen Aseaströmmen kommit tillbaka på Stora torget efter flera års renovering. Den har verkligen varit saknad. Fundamentet som skulpturen står på är nytt men ser likadant ut som det gamla. Fågelskulpturen som har suttit längst fr...

Av Malin wiper - Söndag 12 maj 08:15

    I fredags promenerade vi lite överallt men bland annat i Vasaparken där dom har en liten vattenoas för fåglar. Där såg jag denna ringduva på stenkanten mot vattnet     Här har en annan ringduva satt sig på en sten ute i vattnet. Det s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards