Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 oktober 2009

Av Malin wiper - 8 oktober 2009 19:00


   

Jag var tvungen att skicka min man som stand in på F-kassans möte. Hade ju anmält både honom och mig så jag behövde inte muta honom Glad. Jag kan inte gå nånstans just nu utan hoppas bara att jag är bättre tills i morgon.

 

Här är det lugna gatan och regnar för fullt ute. Tur att jag packade lite på förmiddagen, vi skall inte göra samma misstag som vi brukar och ta med oss för mycket kläder.

 

          

Jag har tagit mig en härlig chailatte som jag fick upp ett fint skum på. Det värmer i magen och känns välgörande.

 

    

Så här lite skall jag ha med mig plus lite på sidan som jag skall ge min son. Vi har lite överblivna möbler också som min son vill ha. Nu var det ett tag sen vi var dit så jag vill ju så gärna träffa honom. Det skall bli kul att se hans nya lägenhet. Vi skall gå ut och äta sushi när han slutar sitt jobb. Dom har ett toppenställe mitt i stan. Det passar min mage perfekt.

 

      Nu skall jag gå och kurera mig lite.

 

Ha en fin kväll Kyss

     

Av Malin wiper - 8 oktober 2009 16:02

  

Jag har legat till sängs några timmar. Var inte helt kurant i morse och det blev bara värre. Magen är urdålig och nacken likaså. Hjärnan går på halvfart. Förstår att jag sovit uruselt i natt. Vi skall åka till min son i morgon så jag får ta det lugnt resten av dan. Blir även orolig så fort jag skall åka längre sträckor nu för tiden. Min utmattningsdepression har gjort att så fort det är nåt extra så spänner jag upp mig och blir både snurrig och trött. Nu har jag även haft frossa och mina händer är som istappar. Har fått låna Mr T:s stora varma morgonrock.Typiskt nog så var min vita varma i tvätten. Jag gnäller på riktigt rejält nu men behöver skriva av mig lite.

 

Tur att det finns filmer och annat att kolla på när det känns så här. Jag har börjat se en serie som gick på tv 1979. Den heter "Katitzi" handlingen är fritt efter författaren Katarina Taikons bok. Serien är sammanlagt 3 timmar lång och jag fick tag på den billigt på vår lokala audioaffär. Den funkar fortfarande och det är ett stycke kulturhistoria. Fast lite skrämmande eftersom tiden tycks stå lite stilla i vissa avseenden. Vi har inte kommit särskilt långt i tolerans och medmänsklighet.

 

  

 

I Rollerna ser vi skådespelare som var unga då: Kjell Bergqvist, Janne "Loffe" Carlsson, Monica Zetterlund, Christina Schollin, Stig Ossian Ericson och Jarl Borssén mfl.

 

   

När zigenarflickan Katitzi är åtta år, hämtas hon från barnhemmet av fadern. Hon ska nu bo med sin familj – tre äldre syskon och pappans ny fru – på deras kringresande tivoli. Året är 1939, och ransoneringen slår hårt mot alla, särskilt mot de landslösa romerna. Vart de än kommer roar sig folk på tivoli på kvällen, men dagen därpå tvingas de resa därifrån. Det är en svår tid för familjen Taikon, men för Katitzi är det också ett stort äventyr. Hennes nya liv som zigenare har bara börjat

 

Katarina Taikon föddes 1932 och dog 1995, alldeles för tidigt.

 

  


Här är Hans Caldaras hemsida. Han har gjort musiken till serien. 

   


Det finns nästan inget från detta att hämta från Youtube och inget av Hans Caldaras musik.

 


Av Malin wiper - 8 oktober 2009 12:33

   PISAN FÖR SMYCKENA DU GAV MIG Kyss

 

Blev så överraskad när jag hämtade in posten i dag.

 

   

Detta låg i paketet och även ett tovat hjärta som hon gjort, jättefint.

 

  

 

Nu fick halsbanden som hon gjort förut örhängen som passar till.

 

      

Allt går i lila i detta inlägg eftersom Pisan älskar den lila färgen. 



Av Malin wiper - 8 oktober 2009 09:40


  

I dag vaknade vi till ett dimmigt Småland. Dimma kan också vara vackert. Jag blev så glad när jag gick in på bloggen och såg att Kajsa Varg som jag efterlyste i går inte alls är försvunnen. Det hade blivit nåt fel med ett "s" i hennes bloggtitel men nu är allt som vanlig igen. Härligt med en positiv början på dagen.

 

   

Detta nästan döda spöklika äppelträd skall min man såga ner så fort han kan. Nu har det stått där och sett ut som en skulptur länge nog Glad.

 

  

 

I kväll 18.00 har jag blivit kallad på ett möte av F-kassan. Vi skall hålla till på Biblioteket och det blir säkert mycket folk. Dom skall prata om pensionen. Enligt kallelsen så kommer dom att ta upp nyttan av att arbeta så länge som möjligt för att få en ordinär pension. Dom som inte kan arbeta längre då p.g.a sjukdom?. Räcker det inte att man arbetat sen man var 14 år för att få sin rättmätiga pension?. Jag kommer nog att bli på dåligt humör och ställa obekväma frågor. Är redan uppretad. Nej nu får jag inte förstöra den positiva stämningen som infann sig när jag gick in på bloggen Glad. 


 

Min man kom hem med en tändare som jag har sen förut men denna skulle han behålla själv. Den är i form av en motorcykelmotor och min är i silverfärgat men hans är svart ovanpå och jag skulle vilja ha den också till min samling så jag får nog bearbeta honom lite. I går skojade jag med honom och sa att jag ville köpa den Glad Har inte fått nåt svar än Kyss

 

    

              

Man drar upp knappen och sen tänder man genom att trycka den bakåt. 


 

Nu önskar jag er alla en härlig dag       

 

 


Musik från filmen City of Angels.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards