Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 oktober 2009

Av Malin wiper - 15 oktober 2009 20:58

                                          


Lägger ut lite fina foton som min son tagit.

 

   

   

  

   

   

   

   

     

   


God natt och sov så gott Kyss

  

Av Malin wiper - 15 oktober 2009 16:04

  


Min man har märkt att jag varit i dålig form dom sista dagarna och blev lite orolig när jag endast orkade sitta vid datan och skriva inlägg men inte gå ut. Han var ute och handlade och plötsligt dök han upp bakom min rygg med denna vackra blombukett Kyss.

 

  

 

Vilka vackra rosor och samma färg som som dom rosor jag hade i min brudbukett för 18 år sedan. Han ville muntra upp mig lite och det lyckades han med men jag skall villigt erkänna att jag fällde en tår.

 

  

 

Han är en riktig juvel min man Kyss kom att tänka på att det var länge sen jag uppvaktade honom så det är nåt att tänka på framöver. Förr kunde jag bara komma hem med en skjorta eller annat klädesplagg för att överraska honom med och även blommor. Jag får saker av honom rätt ofta och nyss en digital kortram. Jag får skärpa till mig lite och inte ta honom för given.

 

  

 

Jag bad Mr T önska en låt han ville höra just nu. Det blev Frank Sinatra med I´ve got you under my skin.

 

 

Av Malin wiper - 15 oktober 2009 11:28

  

Här träffar vi på en kvinna som var jättetrevlig och på hugget.

Hon sålde lite av varje. Muggar, hemstöpta ljus, julkort som hennes dotter tillverkat och lite till. Nu glömde jag fråga vart hon kom ifrån och det var synd.

 

   

Jag köpte ett av dotterns julkort och dom är så välgjorda och fina. tyvärr så blev det lite för mycket intryck på söndan så vi glömde att notera och minnet tycks spela oss ett spratt.   

 

    

Sen såg jag min man stå och äta korv vid ett annat marknadsstånd som tillhörde Nibble Gård. Om man ville så kunde man grilla sina korvar sjäv på färdigställda grillar och bredvid grillarna hade dom ställt upp bänkar med värmande dynor på.

 

    

Vi köpte två sorters senap som Nibble Gård sålde. Vi fick smakprov och dom var jättegoda. Dessa sparar vi till jul.  

   

Folkdansarna ville inte vara med på bild och det respekterar jag. Min man skrev på för lotter.

 

    

Vid parkeringen hittade jag detta fina motiv i form av ett jättegammalt cykelställ.     

 

 

Av Malin wiper - 15 oktober 2009 10:13

  


God morgon! Jag har en liten svacka just nu och vaknade inte förrens 09.30 Det är +2 grader varmt ute. Jag känner att jag snart är på banan igen och då skall jag ut och gå med min nya stegräknare.

Tack för era fina kommentarer och synpunkter dom värmer och sporrar. Ni är för goa Kyss.

 

   

I söndags efter att vi varit på Gränsö slott så åkte vi till en en gårdsbutik med Café på Nibble Gård. Det var bondens marknad där just då och sista helgen före vinteruppehållet. Nibble Gård ligger två mil söder om Enköping vid Mälarens strand. Gården har brukats i tre generationer. Den var från början en mjölkgård sen köttdjursuppfödning och nu en gård med livsmedelsförädling och turism. Här är deras hemsida.

 

Vi handlade en del där bl.a svartvinbärssaft och glögg.

 

   

Här hyllan med deras olika safter.

 

   

Vi köpte 3 flaskor glögg och en av dom är vit glögg.

 

   

Jag köpte mig en rolig ispåse bara på kul men den kommer säkert till användning också. Den skall fyllas med kallt vatten och sättas mot huvudet på onda stället. Såna har det ju skämtats om i många filmer.

 

   

På en hylla hittade vi olika vinägersorter såsom lavendel och dragom mm.

 

   

Denna häftiga humla är nån slags vindvimpel som står som en utsmyckning vid caféets uteplats.

 

    

Här ser man lite av huset som har både Café och gårdsbutik.

 

    

Dom hade en liten loppis där jag köpte denna roliga burk där man förvarar allt från kakor till te.

 

   

 

    

Här står min man och son och kollar in vad som finns på loppisen. 

 

    

Vid ett marknadsbord stod en trevlig man och sålde sina egna produkter. Han kom från Vallgarns gårdsmejeri och sålde getostar. Jag brukar inte gilla sån ost men efter att ha fått provsmaka små bitar av allt han sålde så var man (såld) Glad själv så goda var dom. Det var en krämig tilltalade konsistens och smaken mums!. Vi köpte några sorter som vi både skall ha på smörgås och i sallader.

 

   

Lite fakta om Vallgarn: Gården från 1600-talet fram till 1996 har Vallgarn varit arrendegård under Uppsala Akademi. Gården är nu ombyggd till en modern getgård med gårdsmejeri och butik. Jag har stor lust att åka dit och besöka butiken vid nåt tillfälle. Getterna på gårxden är en oförädlad lantrasget som förr var vanlig på fäboddrift i Jämtland och Härjedalen. Jämtgeten är lekfull och läraktig och dess följsamhet gör den lätt att arbeta med.

 

   

Här syns ostarna som bonden sålde.

 

Här kan ni kolla hemsidan. 


 

Fortsättning följer..... 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards