Öppen Ridå

Alla inlägg den 27 maj 2024

Av Malin wiper - Måndag 27 maj 14:30


 

Den här bilden mejlade min son till mig för ett tag sen. Det är en Chevrolet Pick Up från 1951 i ett fantastiskt fint skick


Sen såg jag att jag själv fotat en sån bil då vi bodde i Hallstahammar. Så det är också en Chevrolet Pick Up men den är från 1952

 

           

Joe Diffie med Pickup Man. Joe Diffie var en amerikansk countrysångare och låtskrivare. Han dog 2020 i en ålder av 61 år 


 

Så här såg den ut från sidan och den var också otroligt välskött. Klicka här för att se en gul Chevrolet Pick Up som jag fotade 2020. Såg att denna hade sänkt fjärdring

 

 

När jag ändå är inne på nostalgi så vill jag visa denna tygkasse som jag köpt på Röda Korsets second hand för några månader sen. Det är Röda Korsets sygrupp som syr upp såna här kassar i olika mönster. Denna kasse påminner mig om 1970-talets mönster. Gissar att detta är från Marimekko, sen finns det en etikett på vänster sida med Röda korsets logga. Eller så är det ett liknande tyg

 

        

Här ett klipp med lite historik över Marimekko 

 

 

Så här ser den ut på baksidan, och jag använder denna tygkasse ofta i och med att jag alltid går med kameraväska så måste jag ha nåt på sidan att ha annat i. Marimekko grundades av Armi Ratia 1951. Hon hade en vision att samla unga duktiga designers och skapa vågade mönster

 

                      


Helsingin Sanomat 

Armi Ratia föddes 1912 i Pälkjärvi och hon dog 1979 67 år gammal i Helsingfors. Hon var en finländsk formgivare och företagsledare. Ratia skapade Marimekko, som blev en pionjär i att omsätta konstnärliga mönster i industriell textilproduktion

 

 

Jag har ytterligare en från Röda Korset men den är lite bredare och större 

 

                                

Sen har jag dessa som jag också använder emellanåt. Bild 1 är en tygväska med Dalamotiv och den har vi fått av min sons kompisar L & L. Den i mitten har vi fått av Barbro och den tredje har jag haft lite längre och köpt på nåt annat ställe. Klicka på bilderna så blir dom större

 

                                 

 

Vi tog med oss fika ut på promenaden i dag men jag var så otroligt svettig i ansiktet och sa till min man, det kommer snart att regna och det stämde på pricken. Sen blev det ett uppehåll och då kunde vi sitta en stund inne i stan på en bänk och njuta av lite kaffe med dopp. Vi hade från början tänkt ta oss ner till nån av båthamnarna men det fick vi släppa. Som högkänslig så känner jag väderomslag väldigt tydligt i min kropp och svettningarna är ett tecken. Jag tog lite bilder som jag får sätta in i morgon. Hoppas ni har en fin början på veckan. Solstänkt hälsning från Malin

 

 

En rad med solstolar som dom sätter ut varje sommar framför en restaurang och gågata 

  

 

#Chevrolet #Joe #tygkasse #Marimekko

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Västerås Summer Meet 2024

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards