Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 maj 2018

Fönsterbyte med lyftkran!

Av Malin wiper - 22 maj 2018 07:30

 

I går fick vi ta in alla blommor och möbler från balkongen för det visade sig att det inte gick att få upp dom nya fönstren och balkongerna i trapphuset. Därför skall dom stå på balkongen istället och det kom en bil med lyftanordning in på gården. Nu står nästan alla blommor i badkaret men det kan dröja minst en vecka innan fönstren skall bytas och allt isoleras.   

 

 

Här är lastbilen med kran på väg in på gården och det är en Volvo från 2016. Firman heter Tomberg Transport AB i Hallstahammar. Det var en väldigt kraftfull bil med stabil kran på flaket. Bra sammarbete gör inte saken sämre heller 

        

    

Så här ser bilen ut i sin fulla längd. Sen ser ni mig uppe på balkongen fixandes med min kamera. Jag vet inte varför jag gillar arbetsfordon men dom tilltalar mig på nåt vis. Jag beundrar även dom män och kvinnor som klarar av att köra dom. Jag har sett massor av tjejer/kvinnor som kör tunga lastbilar och det känns bra att kvinnor även tar till sig sk manliga yrken. Det gjorde jag själv när arbetsteratpierna la ner. 

                                                        

 

Ett stödben fälldes ut och killen med travers började sitt arbete. Tänk ert att jag har haft både traverskort och truckkort..  .  På grund av min snabbhet så hände en jobbig grej en gång som jag kan skratta åt nu. Jag satt stropparna även runt ställningen där materialet låg på. När jag sen skulle upp med materialet så följde hela den stora ställningen med och bultar och skruvar lossnade från golvet och yrde omkring som projektiler..  

 

                                             


 

   

Sen kom nästa dråpslag med att dom bara lyfte upp stora fönster. Vi ringde bolaget och dom sa att dom ändrat allt så vi kommer att få alla fönster bytta utom i badrummet för där isolerar dom bara. Tur att dom skall ta ett rum i taget för annars har man ingenstans att vara. Vi kan ju inte vara ute 8 timmar varje dag. Vi skall få besked några dagar innan så vi hinner flytta undan möbler, tavlor mm.   

 

     

Min man gick ut och både fotade och filmade så jag tar med hans filmklipp eftersom dom blev bättre


  

Här kommer fönster upp till våning tre och männen står där och väntar för att få in dom på rätt plats  

 

       

Häftigt klipp på Volvo lastbilar från 1950-talet. Klicka här för att höra en truck driving song

 


animated-truck-image-0005 Önskar er en bra dag som rullar på

 

 

 

#Blommor #Balkongen #Bilen #Travers #Kranen #Fönster #Volvo


 
 
Annelie

Annelie

22 maj 2018 07:51

Hahaha, ja det är tur man kan skratta åt sina misstag på jobben genom årens lopp i efterhand. Tur att det gick så bra som det gjorde den gången ändå.
Härligt med nya fönster.

Jag beundrar också kvinnor som ger sig på typiska man-jobb.
Göran känner två tjejer som kör lastbil, en kör ut varor och den andra kör också grusbil (som min son gör), jag vet om en tjej som ligger och kör tradare mellan norra Skåne och Danmark, det är bra gjort.

Ha nu en jättefin tisdag i sommarsolen.. // Kramar om Annelie

http://nouw.com/gifta6570

Malin wiper

22 maj 2018 09:55

Ja du man har gjort sina galenskaper genom åren ;) Det tog tid för reparatörer att få till ställningen igen så jag skämdes verkligen

Jag trodde fönstren var nya här för dom är så fina men tydligen lite för otäta

Javisst är det kul att tjejer ger sig på sk mansjobb. Tjejer är lika tuffa som män om dom har anlagen för att köra bil, buss mm. Du har ju kört buss och det skulle jag aldrig klara. Skulle bli superstressad.

Ha en fin sommardag själv

kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards