Öppen Ridå

Alla inlägg den 12 april 2024

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

   

I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på. 

 

                                 

Viadurini 

Slåihop kakan är ett recept jag fått för flera år sedan av Skrivmoster min blogg- och fb vän. Vi har även träffats några gånger då vi bodde i Småland


   Slåihop kaka


   Vispa 3 ägg och 3 dl. socker riktigt poröst
   Tillsätt 3 dl vetemjöl blandat med 2 tsk. bakpulver och tillsätt i
   äggsmeten tillsammans med 3/4-dels dl. kokande vatten.

 

   Jag brukar ta lite i sänder av varje och röra slätt, inte vispa.
   Grädda i en rund smord och bröad form i 175 gr. ca 30 min.

 

   Låt kakan svalna och dela den sen på mitten.
   Fyll kakan med fyllningen som kommer nedan.
   1 dl mjölk eller hälften grädde och mjölk
   125 g smör
   4 msk vaniljsocker
   Koka ihop ca 5 min.
   Det blir inte som kola utan mera "simmigt".
   Man kan ta fyllningen varm och hälla eller smeta ut på den ena halvan
   av kakan.

 

                       

   Lägg ihop och när man serverar så brukar jag pudra florsocker över.
   Enkel och smakar alldeles förträffligt!


   Lycka till!!

 

       

RTSF 2019 - Nitty Gritty med Stephen & Chanzi  

   

Efter det så satt vi oss i tv-rummet och pratade vidare. Sen läskade vi oss med Herrgårdscider päron från Kiviks. Till detta åt vi choklad från Merci Finest Selection. Det var så kul så tiden gick alldeles för fort. 

 

 

Minnesbild på en blomstrande balkong som jag fotade 2020 i Hallstahammar

 

            

Simon and Garfunkel med April come she will 

 

 

Hoppas ni får en blomstrande fredag med många dimensioner. Njut i nuet för det är det enda man har i denna galna värld 

 

#granne #slåihop #Stepheb #Herrgårdscider #Merci

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards