Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 januari 2024

Direkten Västerås, Västerås hamn Chris Stapleton och Faunapassagen

Av Malin wiper - Söndag 7 jan 12:45


   

För några månader sen öppnade Direkten inne i Västerås city. Det är stort, fräscht och luftigt därinne och dom har ett café där nu i två avdelningar som ser ut som ovan, så det blir ca 14 sittplatser tillsammans. Man får även höra härlig musik strömma ut från högtalarna och dom som driver stället är supertrevliga så stämningen är på topp.


 

Det är även billigt att fika där så det kostar 30 kr/st och då får man ex som ovan en vaniljbulle och cappuccino. Sen har dom stämpelkort så när det är färdigstämplat så får man kaffe gratis denna gång. Nu har dom dessutom skickat efter en ugn så dom skall baka själva och då blir det bland annat croissant som är min favorit


 

Så här ser det ut när julen är utstädad för då byter dom kuddar och saker på borden. Dom har även väldigt bra och behaglig belysning.

 

                           


 

Dom har även denna lilla fina hund men den har en skyddad plats innanför disken. Ett galler som går ut lite så hunden kan kolla runt. Detta ställe har blivit väldigt populärt så man får för det mesta stå i kö. Dom har även väldigt mycket av godsaker, gratulationskort, tidningar och spel. Jag har sån otur i spel så min man lägger in en rad emellanåt men jag avstår. Trisslotter vinner jag högst 90 kr men då tar jag en ny och sen är det kört


 

Här kommer lite bilder från 31 december 2023 då vi promenerade nere i Västerås hamn med min mans bror. Här kan man gå över till andra sidan och bort mot en stor småbåtshamn som jag fotat många gånger

 

        

Chris Stapleton med Cold. Han har en härligt rå, raspig röst


 

Den här motorbåten har legat rätt länge i Västerås hamn nu. Det är mer snö nu än på dessa bilder


 

Sen har vi då Havsörnen och en del andra båtar i hamnen som man kan åka med på sommaren

 

 

Sen har vi då Pråmen som numera är en restaurang. Den 15 januari öppnar båten igen för lunch. Vi har aldrig varit där men känner folk som ätit där och dom har varit nöjda


 

Här har vi en del av Faunapassagen i Svartån Stadsparken. Faunapassagen har vunnit arkitekturpris 2020. Klicka här för att läsa mer

 

                           


  

Här ser man lite mer av Faunapassagen. 

 

        

Här ett filmklipp från januari 2022 då jag filmade där. Det kommer även lite stillbilder emellan

 

Vi kom upp väldigt sent i dag och sen var det dags för att tvätta håret och duscha så det kanske blir en innedag i dag. Vi har 14,9 grader kallt men väldigt vackert och soligt ute. Jag ligger efter med att kolla era bloggar och kommentera så det gör jag så fort jag hinner. Ha nu en skön söndag kära besökare

 

                                    

 

#Direkten #kuddar #hund #hamn #Chris #Havsörnen #Pråmen #Faunapassagen #filmklipp 

 
 
Micke

Micke

Söndag 7 jan 17:45

Det där var riktigt billigt, prisvärt och gott på samma gång.
Pråmen där som restaurang är väl lite som våran "Barken Viking" där man till och med kan hyra övernattning.
Mysigt att äta på en båt tycker vi.

Ha en underbar söndagskväll Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

Söndag 7 jan 18:58

Det var det verkligen. Nu blev jag nostalgisk igen när du nämnde Barken Viking. Vad bra att dom även hyr ut för övernattning. Det är verkligen mysigt att äta på en båt

Ha en underbar söndagskväll själv Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards