Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 januari 2024

Kaffebesök, Choklad, Ekströms Konst och Anders Glennmark

Av Malin wiper - Onsdag 3 jan 09:45

 

Så här såg det ut när vi dukat upp för kaffebesök i går. Vi hade jättetrevligt och det känns så tryggt och bra att kunna träffa grannar och umgås lite. Vi har pratat med varandra ett antal gånger under dom månader vi bott här. Det blev väldigt lyckat så vi satt oss sen i soffan och fortsatte prata och drack lite cider och åt choklad 


 

Vi hade tänkt bjuda på min mans goda morotskaka med topping och mina nybakade hallongrottor. När jag sen smakade på en hallongrotta så kändes den salt. Kollade i kylskåpet och såg att vi köpt lättsaltat smör. Det skall vara osaltat så dom kunde vi inte bjuda på. Då fick jag skynda mig att skära upp lite bröd och ta lite pålägg vi hade hemma så det blev smörgåsar istället. Det blev lite hastverk men allt behöver inte vara perfekt. Ibland har jag vräkt på för mycket och det är inte heller bra

 

                    

 

Tack och lov så hade vi både skinka, briost, mimosasallad, tomater, fikonmarmelad och oliver. Jag hittade även lite tandpetare med hjärtan på så jag kunde dekorera lite. Även pinnar i form av plastsvärd. Allt ordnar sig om man bara lugnar ner sig lite. Hann till och med ta en 5 minuters avslappingsövning på Youtube innan besöket kom

 

  

Nu ligger hallongrottorna i en kaburk i form av en tomte som jag fick av min son för några jular sen. Det känns hemskt att kasta bort dom. Undrar om man kan ge fåglar såna?. Vill ju inte förgifta dom..  . Allt är ok utom att dom smakar lite salt och är lite kompakta i och med saltet i smöret

 

                                               

Jag fotade inte oss så här första gången vi träffas och det är inte säkert att hon vill vara med på bild. Det var så avslappnande att kunna lägga ifrån sig kameran ett tag och bara umgås


 

Hon hade med sig denna chokladask till oss, så gulligt. När vi sen drack lite god cider så tog vi några bitar var med chokladhjärtan och dom var jättegoda.                                     

 

         

Ett av soundtracken till filmen Chocolat från år 2000. Den filmen håller än och man får njuta av choklad i alla dess former och så mycket så tandvattnet rinner.   Jag har sett om den några gånger och även skrivit om den i bloggen. Tyvärr så är sökfunktionen ur funktion här

 

                                    


Så här skrev jag om filmen i korthet: 


Klicka här för att läsa om en film som heter "Chokolat" Har ni inte sett den, så se den. Den är en njutning för både öga och gom. Dessutom har den en bra handling och ett häftigt skådespeleri

 

 

Vi gick förbi denna delikatessbutik häromdan som heter  Parma och har Italienska delikatesser, catering och matlådor. Dit skall vi gå nån gång med min mans bror eller min son. Dom serverar även frukost med både kaffe och en rätt stor smörgås för endast 45 kr. Det är inte så stort därinne men dom flesta köper med sig delikatesser över disk. Jag är förtjust i Italien och skulle gärna vilja åka dit igen. Jag gillar språket, maten och en del av musiken. Min man och jag var med i Italienska Föreningen i Katrineholm när vi bodde där.  


 

Nu får jag pussla lite för att få ihop ett inlägg. Här kommer lite tavlor jag fotade sist hos Ekströms Konst i deras skylt


 

Det känns lite som man längtar efter lite varmare tider när man ser såna här tavlor med blommor i håret

 

         

Anders Glennmark med Hon har blommor i sitt hår. Den passar bra nu


 

Sist en ugglemålning som jag får ett dejavu av. Har kanske haft den inne förut. Eller så var det en annan tavla med uggla


 

En vy jag fotade på väg ner mot Västerås hamn dan före nyårsafton. En lysande gran sågs bland träd och byggnader.

 

I dag vaknade vi till minus 8 grader, blåsigt, disigt och det fortsätter att snöa. Nu skall vi ut på promenad för vi var inte ute i går. Jag som brukar gilla snö börjar till och med bli less men det beror mycket på att inte snöskottning fungerar längre i och med att dom drar ner på allt för att spara. Vi betalar ju hög skatt och höga hyror så man undrar varför det fungerade förr men inte nu. Vi sov så länge i morse så jag längtar ut nu så jag vill bara önska er alla en härlig onsdag. Var rädda om er 

 

                         

 


#kaffebesök #morotskaka #hallongrottorna #chokladask #Chocolat #tavlor #Anders

 
 
Ingen bild

syrran

Onsdag 3 jan 10:56

Så trevligt ni verkar ha haft och det fika du hade var ju mer än nog, så fint! Tror inte det är bra att ge fåglarna något med salt i, det är ju inget de är vana vid och för katter och hundar kan det vara rent farligt. Kanske kan du istället smula ner kakorna till en botten och göra en smulpaj, eller något liknande av dem?
Ha en bra dag och gå försiktigt i snön!
kram från ett bistert Norrland

Malin wiper

Onsdag 3 jan 14:20

Vi hade verkligen trevligt och som du säger så räckte det vi hade till fika. Tack för att du talade om detta med fåglar och salt. Det var en bra idé att smula ner kakorna till en smulpaj. Tack för den.

Vi var tvungna att ta bussen ner till centrum för det blåste så kallt och snöade. Fast vi promenerade i stan drygt 5 km men sen buss hem igen.

Såg att det var svinkallt däruppe

Ha en så fin onsdag som möjligt

Kramar från Västerås

 
Ingen bild

Bittan

Onsdag 3 jan 11:24

Hej Malin! Så roligt att Ni hade besök av Er granne och gott till fika. Men var tråkigt att kakorna och morotskakan blev salta.
Igår bakade jag 2 mjuka pepparkakor dom blev goda.
Nu har vi på förmiddagen tagit bort adventstakarna samt tagit bort röda gardiner i sovrummet som nu i stället blå mörkläggningsgardiner.
Idag skall jag försöka gå ut i kylan blir nog till Ica affären och kanske en tur till barnbarnen.
Ha nu en bra fortsättning på onsdagen!
Kram från Britt-Marie ❤️🌷

Malin wiper

Onsdag 3 jan 14:17

Hej Bittan!

Det var verkligen givande och kul. Det var verkligen tråkigt med kakorna för dom har alltid blivit supergoda. Det verkar även svårt att få tag osaltat smör.

Vad skönt att få städa ut julen. Det gör vi till helgen. Vad fint det låter med blå mörkläggningsgardiner

Det är rätt kallt och blåsigt. Vad kul att du skall till barnbarnen. Dom har verkligen bra farmor och farfar

Ha själv en bra fortsättning på dagen

Tack för att du tittade in

Kramar från
Malin

 
Micke

Micke

Onsdag 3 jan 12:24

Inte många grannar man druckit kaffe med här under våra 20 år här, kul dock med de få gånger det har skett. (Är ju ett sådant område antar jag)

Fina foton du lägger ut, jättefint.

Ha nu nu fin onsdag.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

Onsdag 3 jan 14:14

Det är ju bara 3 våningar i detta hus så det är lättare att känna igen alla. På förra stället vi bodde i så visste man knappt vilka som bodde i trappuppgången. Oj! vad länge ni bott där. Det känns tryggt att känna några grannar

Kul att du gillar mina bilder, Tack!

Ha nu en fin onsdag själv Micke

 
Äventyret framtiden

Äventyret framtiden

Onsdag 3 jan 20:01

Vet inte om det är så farligt att låta småfåglarna äta det lättsaltade. När vi bodde på Åland så hade vi saltsten i trädgården åt rådjuren. Dit kom även andra djur och också fåglar ibland och pickade i sig lite salt..och det var hundra procent salt. Men givetvis så behöver du ta reda på.
Fina foton och roligt med grannar som man får på besök.
Kram från Karin

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

Onsdag 3 jan 21:41

Det kanske är svårare om det gäller kakor som salt är inbakade i. Det står väldigt olika om det på nätet. Salt är dödligt för småfåglar men det verkar vara olika åsikter. Om det är för salt så äter dom det inte står det på ett ställe. Jag gör nåt annat av kakorna som syrran tipsade om för säkerhets skull

Kul att du gillade fotona och det var så kul att ha grannen på besök. I dag var vi till henne

Kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards