Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2023

Idéträdgårdar Enköping 2023

Av Malin wiper - 14 augusti 2023 09:30


 

När vi skjusade hem min son förra måndagen så tog vi även en tur till Åpromenaden där man kan uppleva Idéträdgårdar 2023.

 

Årets tema är Kärlek, naturen, friheten, mångfalden och det nya livet. Klicka här för att se vilka som skapat Idéträdgården 2023. Klicka här för att läsa lite mer ang detta 

 

                         

Clipart Library  

 

Det är små gångstigar som man går igenom och upptäcka allt dom skapat runt stigen. Vi har besökt Idéträdgårdar med början 2019


Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2021 då vi besökte det årets Idéträdgård


 

Här sticker det upp böcker som är gjorda i vad jag gissar betong. Man får överraskningar lite överallt där man går och dom har även odlat blommor och annat 


 

En fin telgelvägg med en påle där det sitter olika skålar med vatten och små stenar


 

Här ser man en av skålarna och jag gissar på fågelbad men det kan vara helt fel. Det kanske helt enkelt är en konstinstallation


 

Detta är en trädstam där dom byggt in en dörr och en repstege som hänger ner


 

När jag gick här så dök ett fredsmärke i form av små vita stenar upp i grusgången


 

Efter det så stod det på en skylt långt upp: Förälskelsen, ett av alla teman för Idéträdgården i år


 

Här ser man en kärleksbänk och ett hjärta framför och ett hjärta på sidan med urgröpning för vatten. En vattenspegel helt enkelt. Naturligtvis två hästskor för lycka hängande på den uppbyggda träväggen

 

                                        

 

 

En gunga för två och ett hjärta framför


 

Ännu en kärleksbänk och ovanför massor av blommor som bildat en vägg

 

                                                       


 

På en uppbyggd höjd såg man denna minifontän som porlade så vackert

 

        

Här kommer ett klipp där jag filmar minifontänen. Jag borde ha filmat hela Idéträdgården men det får jag göra nästa gång för vi skall besöka den igen när vi åker till min son nästa gång

 

 

Sen dök det upp ett dukat bord med bröllopstårta, kaffekoppar, kaffekanna, guldskor mm. allt omslöts av blommande skönhet


 

Jag tror att tårtan är uppbyggd i betong i och med att allt skall stå stadigt. 


 

På en stig såg jag två hela hjärtan och ett brustet

 

Jag gillar idén med dessa Idéträdgårdar för det är så rogivande att gå omkring där och bara upptäcka nytt hela tiden. Sedan den 5 juni har avgångsklassen på yrkeshögskoleprogrammet för trädgårdsmästare jobbat med att ställa i ordning årets idéträdgårdar vid åpromenaden i Drömparken. Jag har fler bilder men dom ryms inte i detta inlägg så jag får se om det blir en del 2

 

Ni har alla gjort ett toppenjobb så jag tackar för att ha fått se och uppleva allt detta. Lycka till med allt i livet.

 

         

Här kommer ett klipp från Idéträdgårdar 2021.  Det är min sons arbetsplats One Dot Zero som skapat alla klipp till Idéträdgårdarna.  Detta klipp har min son gjort helt själv med både foto, film, animering och musiken. Klicka här för att se ett klipp från Idéträgårdar 2020 där min son gjort allt utom vinjetten som en arbetskamrat står för

 

Årets Klipp är inte klart än så jag visar upp det senare i bloggen. Nu har vi måndag igen och jag skall till Specsavers i Västerås centrum för att testa synen efter min starroperation. Jag ser ju så bra på långt håll nu men på nära håll måste jag ha läsglasögon. Jag har ingen tid utan jag beställer när jag kommer dit i och med att jag först måste fråga om detta att jag fortfarande se linskanten. Nu har vi 16 grader och det skall bli både moningt och soligt i dag, precis som förut. Hoppas ni har en fin måndag att se fram emot. Sköt om er kära besökare

 

                       

Bellvivo 


#Idéträdgårdar #böcker #repstege #fredsmärke #Förälskelsen #kärleksbänk #gunga 

 
 
Ingen bild

Gunilla

14 augusti 2023 15:23

Vilket helt fantastiskt ställe. Nya saker som dyker upp på promenaden som stammen med stegen och dörren så fint.

Fint klipp av sonen och musiken njutbar till.

Ett ställe att må bra av är det verkligen.

Hoppas du nu får bra hjälp med glasögon så du får gå vidare att se bra.

En fortsatt fin vecka önskar jag!
Varm kram!

Malin wiper

14 augusti 2023 15:30

Det är verkligen fint och ännu finare live. Dom har verkligen gjort ett bra jobb. Kul att du gillar sonens klipp. Naturen och allt fint gör som du säger att man mår bra och varvar ner.

Jag har fått en tid på måndag förmiddag hos Optikern. Tack för omtanken Gunilla

Ha en fortsatt fin vecka själv

Varm kram!

 
Ingen bild

Gunilla

14 augusti 2023 15:27

Din sida är annorlunda när man kommer in på Öppen Ridå då får man klicka på arkiv och då på augusti så blir det bra.
Det går bra det med men något fel är det.
Hej igen!

Malin wiper

14 augusti 2023 15:33

Vad trist att inte bloggplatsen kan fixa så alla kommer in på rätt ställe direkt. Min man och några andra funkar det för men många kommer inte in


Det skall bara stå: wiper.bloggplatsen.se inget mer, då skall det fungera

Ha det bra

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 kvinnor av flera kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChi...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards