Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 11 april 2022

Sjuktaxi, krig, politik och Mikael Wiehe

Av Malin wiper - 11 april 2022 08:30




                             

Clipart Library

I dag tidigt på morgonen åkte min man med sjuktaxi till Västerås sjukhus. Han skulle till Öron, näsa, hals det var dags för nästa kontroll efter hans tungcancer. Jag hoppas det ser bra ut för han mår bra förutom att det är lite besvärligt att prata fullt ut. Tungan är helt sned och han har även fått lite fel på smaksinnet för sånt som smakade gott förut gör det inte nu. När detta inlägg kommer in så är jag ute på en fotopromenad  för vädret är lika fint i dag. Solen var framme rätt tidigt och vi hade bara 1 minusgrad på morgonen. 

 

                    

 

Jag önskade att jag inte kollade nyheterna direkt då jag vaknade. Detta krig är fasansfullt precis som andra krig men här har dom tagit ett steg längre och bombar både vanliga sjuhus och barnsjukhus. Grymheten är totalt och det bara fortsätter och blir Putin trängd och inte har nåt att förlora så kanske han trycker på den hemska knappen för han och många andra diktatorer är helt känslokalla. I Frankrike har dom att välja på pest eller kolera då det gäller valet. Vart har alla demokrater tagit vägen?, nu verkar det vara en högerextremistisk våg över en stor del av världen. Läste att lågavlönade röstar på Marie L Pen utan att ha tagit reda på nåt och vet inget om hennes pappa Jean-Marie Le Pen. All upplysning finns ju på både Wikipedia och andra sajter. Hur aningslös får man vara?

 

                     

 

I sverige har vi ju SD och det känns skrämmande att dom fått så många anhängare i och med sitt hat till massor av saker. Tror verkligen en lågavlönad att dom bryr sig om denna grupp, Nej! det gör dom inte och dessutom har det visat sig i kommuner där dom fått makt att det blivit mycket sämre för sk vanligt folk. Många har därför flyttat därifrån Dom är emot homosexuella, dom är rasister, dom vill inte att kvinnor skall ha nån makt, är emot abort mm. Kommer dom till makten så får vi tysta arbetsplatser med sämre arbetsvillkor och facket går i graven.

 

                                                      

Vi har ju redan Amazon där dom som arbetar i deras fabrikerna är som slavar med usla arbetsvillkor, bestraffningar, inga matraster utan ett rasande tempo tills dom faller ihop och blir utslängda. Ändå handlar folk hos dom på nätet för det är billigt, inget konsekvenstänk. Tyvärr har det redan eskalerat vad gäller skyddsnät för arbetslösa och sjuka. Det kommer att bli sju resor värre om SD kommer till makten. Har det glömts bort vad som hände under andra världskriget med nazism?, det verkar som historen upprepar sig och det tas inte reda på fakta. Jag som är uppvxen i en tid där man hade både fungerande fack och sjukförsälring på 100% har svårt att ta in allt detta som försämrats dom sista årtiondena. 

 

      

Mikael Wiehe med Valet. Den låten säger mycket. Ha nu en fin början på veckan mina kära besökare.

 

                                                  

 

#sjuktaxi #cancer #krig #hat #arbetsvillkor #Mikael

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

11 april 2022 11:03

Jag inser att jag har missat att din man har varit sjuk. Blev riktigt förskräckt när jag läste om vad ni har varit med om med tanke på tungcancern. Så blir det när man inte är aktiv på bloggen, man missar saker. Hoppas att allt går väl och att kontrollen visar enbart positiva saker. Håller tummarna för det.
Kriget, kriget ...finns inte ord.
Tack för Mikael Wiehe!
Ha en fin måndag Malin!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

11 april 2022 11:12

Ingen fara Karin för man kan inte hålla reda på allt. Det händer så mycket överallt som jag missar också. Operationen gick jättebra och även strålningen efterråt. Han fick gå igenom en ny operationsmetod som visat sig vara lyckad och han slapp ta bort halva tungan.

Han har nu kommit hem och allt såg bra ut men han skall få komma tillbaka till en Logoped för att få nya övningar för tungan. Han fick gå igenom många undersökningar i dag och dom hittade inget fel. Vi är överlyckliga båda två. Tack för din tumhållning snälla Karin

Mikael Wiehe har verkligen träffande texter.

Ha en jättefin måndag själv
kram

 
Ingen bild

Gunilla

11 april 2022 13:24

En bra början blev det på veckan då allt såg bra ut för maken, så skönt.
Här är det inte bra men kämpar på.Har gjort lite påskfint med några ljus och tuppar och hönor. Men påsken är inte lika kul som julen så det blir nog bra.

Såg att du fick tag i hårfärg är man van och trivs i en färg vill man gärna ha det så.Man måste ta till vara på livet och göra sådant man trivs med och känner för.
Orkar snart inte läsa om allt som händer litar inte på någon politiker.
Ha det nu så gott!
Kram!

Malin wiper

11 april 2022 14:42

Hej Gunilla!

Så roligt att se dig. Det blev verkligen en bra början på veckan. Hoppas det snart blir bättre för er. Håller med dig om att julen är roligare än påsken. Jag skall själv gå ut i boden och leta efter påskpynt

Det gäller verkligen att ta vara på livet för man vet inte vad som händer och det kan gå fort. Jag känner som dig och litar inte på politiker längre.

Ha det gott själv

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 15 maj 09:15

    Min man gjorde ett jättefynd för några dagar sen på Röda Korsets second hand. Han köpte denna skjorta för endast 75 kr och den var helt oanvänd och kommer från Stenströms . Där kostar skjortor från 1.600 kr upp till över 2000 kr. På etikette...

Av Malin wiper - Tisdag 14 maj 09:00

    Jag såg denna moped Puch Dakota utanför Röda korset en dag. I och med att den har en blå färg så kan den vara från 1970-1982     Den såg verkligen jättefin och välskött ut             En restaurerad Puch Dakota från 1974   ...

Av Malin wiper - Måndag 13 maj 07:30

    Nu har skulpturen Aseaströmmen kommit tillbaka på Stora torget efter flera års renovering. Den har verkligen varit saknad. Fundamentet som skulpturen står på är nytt men ser likadant ut som det gamla. Fågelskulpturen som har suttit längst fr...

Av Malin wiper - Söndag 12 maj 08:15

    I fredags promenerade vi lite överallt men bland annat i Vasaparken där dom har en liten vattenoas för fåglar. Där såg jag denna ringduva på stenkanten mot vattnet     Här har en annan ringduva satt sig på en sten ute i vattnet. Det s...

Av Malin wiper - Lördag 11 maj 07:15

    Häromdan på vår promenad så såg vi denna Cadillac De Ville från 1967. Han som äger den kände igen oss för vi har fotat en av hans bilar förut,  så han stannade till och det uppskattas. Det är så härligt att dom snygga veteranbilarna börjar k...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards