Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 9 januari 2022

Balalajka, Anastasiia Tiurina, cittra, Etienne de Lavaulx och mer second hand

Av Malin wiper - 9 januari 2022 11:45


 

Jag såg en balalajka för ett tag sen på Läkarmissionens second hand. En sån har jag bara sett nån enstaka gång genom åren på second hand. Balalajka är ett ryskt stränginstrument med trekantig resonanskropp och tre strängar, varav två är stämda i samma tonhöjd. Klicka här för att se en kontrabas baialajka och dom är jättestora


      

Anastasiia Tiurina endast 7 år gammal och spelar bailaika som ett proffs. "Valenki balalaika". Med sig har hon National Academic Orchestra of Russian Folk Instruments

 

Klicka här för att se en grupp där alla spelar bailaika. Till vänster ser ni en kontrabas bailaika 

 

 

Brödet & Fiskarnas second hand såg jag denna lite äldre spark som hade blivit målad i mörkt orange. Jag hade själv en spark som barn och det behövdes verkligen för såna vintrar vi hade då finns inte nu i alla fall inte i mellannorrland. Det var en snöröjning som heter duga för det var full rulle med massor av folk och traktorer igång så det var aldrig nån snö på trottoarer och gator. Dessutom började dom tidigt att ploga och även skotta tak. Tåg och bussar fungerade utan problem det var väl nån gång som det kunde bli nån försening men det var ovanligt. Nu skall det sparas in och snålas på allt. Människan sätter krokben för sig själv

 

 

En fin blå gunghäst stod på övervåningen. Det fanns inte på kartan att man skulle få en gunghäst men jag kom ihåg att det var mer en cykel jag traktade efter. Fick en begagnad cykel då jag var ca 10 år som var röd och jag var överlycklig

 

 

Sen dök jag på en gungstol och en cittra som stod lutat mot ett bordsben. Cittra är ett stänginstument eller grupp av stränginstrument. Strängarna är normalt avsedda för  "löst" spel, det vill sägas utan att förkortas av den spelandes fingrar. I regel knäpper man på strängarna

 

Klicka här för att höra en låte som heter Rockin Chair

 

       

Sound s of silence (Simon and Garfunkel cover) på liknande cittra och han som spelar heter Etienne de Lavaulx. Han spelar denna kända låt väldigt vackert.

 

                                

En annan typ av cittra som ser lite modernare ut. Klicka här för att se vart jag hittade bilden 

 

  

Dom har mycket av kläder hos Brödet & Fiskarnas. Här en provdocka 

 

 

Såna här assietter skulle vi ha i och med att vi gillar fika på café. We love sitting at a café står det på dom. Jag har sett dessa förut men det var länge sen. Vi köper inget onödigt längre för vi har rätt mycket av assietter

 

                                                   

Clipart Library 

 

Så här såg det ut i en soptunna för småskräp. En kartong som egentligen skall sopsorteras och sen tömmas i miljöboden på rätt ställe. Miljöboden ligger 3 m från denna soptunna. Undrar varför det blivit på detta vis med skräp överallt och även slängda cyklar och kundvagnar???

 

                                                       

Clipart Library 

Hej på er! hoppas allt är väl och att ni får en skön söndag. I morse gjorde jag först min avslappning till Savita Norgrens ljuva röst och nu efter några dagar så mår jag bättre och magen börjar lungna ner sig. Det var nog oro som jag kände och till slut var det svårt att mota bort den. Nu känner jag mig starkare igen. Sen promenerade vi ut men det blev bara 3 km så efter lunchen så skall vi gå några km till. I går blev det sammanlagt 5,54 km. Vi har minus 2 grader så snön ligger kvar, det är vindstilla och vackert till tusen. Ha det bra och sköt om er. Klicka här för att höra en låt som heter Snowbird



 #balalajka #Anastasiia #spark #gunghäst #cittra #Etienne #Brödet #assietter #soptunna 

 
 
Bittan

Bittan

9 januari 2022 17:08

Hej Malin! När jag såg bilden på cittran då tänkte jag på min farmor som hade en sådan och när hon spelade och sjöng så vackert. Min farmor saknar jag så mycket då vi var så lika. Det är många år sedan hon dog men mina tankar går ofta till henne.
Idag är min man och barnbarnen på ishockey här i stan och jag håller på och tar ner julsaker och sen blir det bingolotto.
Kram från Bittan ❤🌷

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

9 januari 2022 18:09

Vad roligt att den framkallade ett sånt fint minne hos dig. Förstår att du saknar henne. Ja du man glömmer inte såna snälla personer. Vad härligt för dina barnbarn att få med sig farfar ut på hockey. Skönt att få bort julsakerna för nu är julen slut.

Då får du sen njuta och se på bingolotto. Jag har inte spelat på många år men kan gå in och kolla om det är bra artister eller annat. Tack för att du tittade in.

Ha en härlig kväll
Kram från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

10 januari 2022 10:50

Vilken duktig tös det är att ha musiken i blodet. Var det inte ett instrument som fanns förr i hemmen, kanske tar fel.
Jackan den på provdockan skulle köpt direkt så fin i alla fall på din bild. Har alltid tänkt mig att en gungstol skulle jag vilja ha men aldrig blivit av.
Nu måndag igen och skall nu göra klart det sista och stryka dukar så är det det vanliga igen.
En fin början på veckan hoppas jag det blir, en promenad kan tro ni skall ut på,och riktigt skönt i dag när jag var ut en sväng.
Kram!
Kram!

Malin wiper

10 januari 2022 10:59

Det var nog som du säger mer vanligt förr. Håller med dig om jackan och den var nog ännu finare i verkligheten.

Gungstolar är verkligen fina och det är nog rogivande att sitta och smågunga lite

Då skall vi båda stryka i dag ;) fast jag skall stryka gardiner till köket så jag kan ta bort julgardinen.

Vi kom nyss hem från en promenad men jag skall ut igen efter lunchen. Det var så skönt väder och inte så svårt att ta sig fram nu

Ha en jättefin början på veckan Gunilla
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards