Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 15 mars 2021

CPAP maskin, Grävskopa och Life In harmony

Av Malin wiper - 15 mars 2021 16:00

 

I dag 12.20 åkte min man iväg med sjuktaxi till Västerås Sjukhus. Hans Cpap maskin har det blivit nåt fel på så dom skall undersöka den och byta ut munstycke och filter mm. Han har haft denna apparat ca 10 år för sin sömnapné. Apparaten lever om och blåser så mycket så både han och jag blir störda så till slut kunde vi inte ligga i samma rum och det passar inte oss. Tur att han fick en tid före sin operation. Apparaten har gjort att lungorna har blivit mer flexibla och rensat ut en massa skit från botten av lungorna. Han hade ju kol efter att han rökt i 20 år innan han träffade mig men nu finns det inget spår av kol i och med att han använt apparaten i så många år

 

      

Här kommer en förklaring till vad en CPAP maskin är för nåt. Klicka här för att se en annan förklaring till hur maskinen fungerar och se hur man sätter ihop den 

              

 

På dagarna har han maskinen i en trälåda som han köpte på IKEA för många år sedan. Från början hade min man 29 andningsuppehåll i timmen men nu har han inga. Apparaten är uppkopplad över Internet till företaget i USA som tillverkat den. Företaget heter CPAP-befuktare AirSense Han får meddelande från dom emellanåt och en guldstjärna för att det funkar så bra för honom och att han inte slarvar med användandet.

 

                                    


                                                                                   Lyxa   

 

Vi funderar på att tapetsera lådan så den ser lite roligare ut. Den går på hjul och är praktisk på grund av att han tar upp den ur lådan och sätter maskinen på locket. Det blir lagom höjd till sängen

 

                                        

                                                                  Hörby lantmän 

 

 

Så här ser väskan ut som man fraktar CPAP maskinen i

 

 

Så här tomt var det i centrum då vi var ner dit och tog en promenad. 

 

 

Här tar en grävskopa bort dom sista snöhögarna på torget. Klicka här för att se lite klassiska Volvo lastbilar

 

       

Nu behövs det nåt lugnande och vackert. Jeseniky Life In harmony. Klicka här för att se ytterligare ett vackert klipp (timelapse) Hoppas ni får en dag med en dos harmoni trots världsläget         

  

 

#CPAP #Trälåda #Andningsuppehåll #Centrum #Grävskopa #Harmony

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

15 mars 2021 17:10

Kul att jag å två damer diskuterade cpap maskiner förra veckan, den ena hade testat sin och sedan skickat tillbaka den igen, den andra använde sin ibland iallafall. Kul att den kan få lungorna att "läka"lite, det hade damen som skickat tillbaka sin behövt, hennes lungor och luftrör är dåliga plus ganska rejäl övervikt. Men hon e envis åsna tyvärr. Så hon sitter och halvsover halva dagarna på jobbet.

Malin wiper

15 mars 2021 20:43

Vilket sammanträffande. Synd att det är så många som slarvar med användningen av apparaterna för den hjälper verkligen om man använder den regelbundet.

Hon tog tydligen ett beslut som kan vara ödestigert i längden. Min man blev mycket piggare och friskare av apparaten.

Ha en fin kväll

 
Amisa

Amisa

16 mars 2021 11:03

Vad bra att din man fått hjälp med en cpap-maskin så han kan sova gott!

Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Malin wiper

16 mars 2021 12:02

Nu sover han mycket bättre och jag blir inte störd heller. Sov som en stock i natt ;)

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards