Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2020

Av Malin wiper - 18 april 2020 14:30

 

I dag hade vi fixat det mesta för en utflykt men när jag såg dom mörka molnen så var jag rädd att det skulle börja regna. Därför sköt vi upp det i dag och siktar på i morgon om det ser bra ut. Nu ser jag efter några timmar att regnet inte kommit så vi borde nog ha gett oss av på utflykt med fika ändå

 

  

Istället hamnade vi här..  Hallsta Café & Restaurang. Vi tog varsin blåbärsmuffins till kaffet. I dag var det fler folk som satt ute och även en del inomhus. Inget går att planera längre i dessa tider utan man lever som i ett vaccum och kan bara ta en dag i taget utan att tänka framåt.

 

 

Sen la jag blicken på denna snygga cykel som lyste upp i sin blåa färg. Samma färg på cykelkorgen

 

 

När vi ändå var på fiket så passade vi på att "trottoarhandla" på Hallstahammars Livs. Killarna där är så glada och trevliga.

 

 

Vi köpte så vi klarade oss tills vi kan beställa varor från ICA på måndag. Nu köpte vi potatis, tomater, bananer, ägg, baklava, yoghurt och en burk med insaltad ost som min man var nyfiken på. Vi gick hem med varorna och gick sen ut på en lite längre promenad

 

 

Nu börjar man se lite parasoller på en del balkonger. Det fattas nu balkonglådor för oss och vi kan ju inte gå in på butik och köpa sånt vi lägger ner detta i år. Vi har två lådor och även två porslinskrukor på väggen så det får räcka. Det är en bagatell i sammamhanget 

 

      

Vilken oväntad vänskap. Det är så rörande 

 

 

På Drivknutens Lilla Loppis hade dom gjort det så fint utanför. Klicka här för att se när vi var dit 5 augusti 2019

 

 

Snyggt och välkomnande på deras dörringång

 

 

Mysigt!.

 

I dag mår jag mycket bättre än i går så jag antar att man fått sova lite djupare i natt. Det blir nog ytterligare en promenad i dag och sen motionsdansen. Jag skall även ringa några vänner och prata bort en stund. 

 

                                                          

 

Klicka här för att läsa om One World-galan som sänds i natt.  I Sverige visar SVT1 och TV4 den två timmar långa galan med start 01.50 i natt lördag. Klicka här för att läsa om mannen som överlevt 4 pandemier. Klicka här för att läsa om nåt som får mig att se rött, så fruktansvärt cyniskt och grymt

 

      

En bild från 2018 då vi satt med vårt medhavda fika och utemöbler nere vid skanssjön. Då var man helt ovetande om vad som komma skulle. Nu har man som ett streck i magen och det känns som då och nu. Tänk så många som fått sätta livet till bland annat Adam Alsing och det alldeles för tidigt, det kryper allt närmare. Var rädda om er och ha en så bra dag ni kan

                                

     

Min son berättade att det var 30 år sedan Enigma slog igenom med sin musik

 

#Blåbärsmuffins #Cykel #Livs #Baklava #Drivknuten #Enigma

Av Malin wiper - 18 april 2020 09:45

 

I går tog jag tag i en sak som jag skulle ha börjat med för en vecka sen. Jag har börjat dansa till musik som motion så jag får lite mer röresler än bara promenader. Jag gjorde så i flera år då vi hade vårt egna hus men då behövde jag inte ha hörlurar på mig men det måste jag nu i och med att vi bor i lägenhet. Jag hängde upp mina hörlurar på hängaren vi satt på badrumsdörren och den långa skarvsladden hängde jag bredvid. Hörlurarna har jag haft i ca 7 år  men dom fungerar väldigt bra och var rätt dyra och dom är av märket Sony. Klicka här för att komma in på en sida och se att hörlurarna fortfarande finns att köpa 

 

               

När jag blev som tröttast både fysiskt och psykiskt vid 16.00 tiden på dagen så satt jag igång med att göra denna dansmotion. Eftersom det var första gången på flera år så orkade jag inte mig igenom mer än två långa låtar. Fast efter detta så blev jag mycket piggare och gladare. Det är lite mer enérgimusik som gäller för att få igång kroppen. Klicka här för att höra en av låtarna jag använde mig av i går till dansgympan. Dessutom hörde jag på nyheterna i går att det inte bara är åldern som kan ta död på mig utan även vikten i och med Corona. Jag har haft en övervikt sen jag blev utbränd men före det har jag varit smal i alla hår. Nu blir det dag 2 med dansmotion och jag har även gjort ett schema på vad jag måste göra under dagarna och sen prickar jag av för att klara denna tråkiga tid

 

      

Just nu hänger en av mina 3 kameraväskor där och en tunn kimono-morgonrock. Den lösa hängaren är köpt på Flying Tiger Erikslunds Köpcentrum för nåt halvår sen. Nu vet man ju inte om denna häftiga butik kommer att återhämta sig efter denna pandemin

 

      

Jag använder mig av olika musikgenrer och Beth Hart har bra låtar att dansa till också. Här med Bad woman blues

 

 

Jag såg att skådespelaren Brian Dennehy gått ur tiden och det i en ålder av 81 år. Han har varit med i många serier och filmer under årens lopp. Jag kom ihåg att jag även tyckte han var så snygg. Han var en amerikansk skådespelare som hade olika arbeten innan han blev skådespelare 1976 i New York. Han medverkade bland annat i filmen Tjejen som visste för mycket, Rambo i First Blood (1982), Cocoon djupets hemlighet (1985). Klicka här för att se allt han varit med i. Rest In peace

 

               

       

In memorian

 

I dag skall vi ta med oss fika ut och sätta oss på nåt mysigt ställe. Det verkar bli bra väder och vinden har stannat av lite. Vi väntar nån timme för det är bara 2 grader varmt än så länge. Sköt om er och ha en så fin lördag  som möjligt i denna svåra tid

 

#Dansa #Sony #Beth #Brian 

Av Malin wiper - 17 april 2020 15:00

 

I går när jag gick ner mot centrum för att möta upp min man så var det rätt varmt men den kraftiga blåsten gjorde ändå att man frös. Han hade varit och tagit varanprov och det var rätt folktomt så han kom in direkt. 


 

Vi möttes utanför Hallsta Café & Restaurang för att ta en fika. Dom har nu tagit ut många av utomhusmöblerna men med 2 m mellanrum så blir det inte lika många som förut. 


   

Dom har målat trädäcket i rött och det är säkert inpregnering i färgen så det skall hålla. Här hade dom inte hunnit än att sära på möblerna men vi var ju ensam i denna sektion. 


 

Vi tog varsin grillad smörgås och jag cappuccino medans min man tog vanligt kaffe. Min mage tål cappuccino bättre nu än vanligt kaffe så jag dricker sånt hemma också. Fast deras är ju så mycket godare

 

 

Det andra trädäcket och där var det 2 m mellan möblerna. Såna trädäck ser ut som små scener så det skulle passa att nån bara gick upp där och sjöng eller spelade på nåt instrument, sånt var det gott om förr. 

 

                              

   

I dag var vi ner till Hallsta Café & Restaurang för att äta lite gott och då sitter vi ute som vanligt. Vi hade beställt maten nån dag tidigare och den bestod av otroligt god rödspätta, deras hemgjorda potatismos och aoli dressing som dom även gjort själva. Vi satt där och myste för oss själva på uteserveringen. Fast vi såg lite folk gå förbi och inne i cafét var det lite folk. 

 

                                        

 

 

Det är ju fredag så vi fick jättefina glas till vår lättöl. 

 

 

Efter det gick vi genom centrum för att få oss en välbehövlig promenad. Dom har satt ut blomster i betongkrukorna på Hammartorget. I år hade dom en mer nedtonad färgskala. Det blev ingen lång promenad för det blåste så mycket så man var rädd att få nåt i skallen. 

 

 

Hur tokiga är vi inte?. När vi gick hemåt så blev vi kaffesugna och tog en fika på Hallsta Café där vi nyss ätit..  . Då satt vi på framsidan ett litet trädäck i lä.

 

 

Vi tog varsin havrekaka med lite mörk choklad utanpå. Den var jättegod men nu får vi göra ett uppehåll på fikat ute och ta med oss kaffe och smörgås ut. Om det inte slutar att blåsa så får vi gå en liten bit och sätta oss i nån park och fika. 

 

     

Här sitter jag och myser och halvfryser.. . I dag är jag inte in nån bra form så jag är glad att jag ändå kom ut. Har sovit dåligt i natt och vaknade med gråten i halsen och en molande huvudvärk. Det känns som att vakna upp i en helt ny skrämmande värld och man undrar om allt blir normalt igen. Jag har aldrig varit med om nåt liknande under min livstid så det känns som man är med i en katastroffilm. Det dyker upp lite katastroftankar lite då och då men jag har knep för att trycka ner dom. Tänker på folk som har allvarliga sjukdomar mitt uppe i detta, det är ju sju resor värre. 

   

 

En minnesbild från juli 2018. Då träffade vi på en kille på cykel nere vid Öster Mälarstrand Västerås. Han hade sin papegoja på styrstången. Det såg för läckert ut och jag har för mig att den pratade lite också. Papegojan hette Charlie och var 41 år gammal. Ha nu en fortsatt fin fredag kära ni som tittar in

 

                                          animated-parrot-image-0077


           

 

#Trädäcket #Grillad # #Rödspetta #Hammartorget #Havrekaka #Katastroftankar #Papegoja

Av Malin wiper - 17 april 2020 09:00

 

När vi var ute och promenerade häromdan så såg jag detta snygga järnsmides staket. Det stack verkligen ut och andades 1960-talet. Den vita utsmyckningen längst upp får mig att tänka på "fransk lilja". Jag har fotat många staket och grindar genom åren.

 

                                                    


                             Thomas Sabo

 

Nedgången till källardörren. Det vita upptill gjorde att man såg detta staket direkt för det blev en snygg effekt


    

På lite närmare håll. Tankarna dyker upp och undrar vart detta staket är tillverkat

 

    

France Gall med Ella, elle l'a. Klicka här för att se ett klipp då hon var med i Melodifestivalen för Luxenburg 1965. France Gall dog 2018 i en ålder av 70 år. Ella fitzgerald dog 1996 i en ålder av 79 år

 

 

Här såg det mysigt ut och inbjudande ut. En plats för två att njuta av gott fika i en fin inramning

 

                                                                                       


      

Vi gick förbi Håkans Hembageri och bestämde oss för att "Trottoarhandla" som vi gjort några gånger nu. När vi hade bestämt oss för vad vi skulle ha så kom den fina gulliga tjejen ut med brödet. Sen swishade vi in pengarna, så smidigt. Det är en tillgång att ha ett sånt fint hembageri i samhället. Trevligt bemötande och gott och välbakat både matbröd och kaffebröd. Sen hittar dom på lite nytt i och med att dom har kaffe nu så man kan sätta sig ute med en fika. 


                  


Vi hade fortfarande kvar lite bröd i frysen så vi kunde inte köpa så mycket men det blev en G1 limpa, G1 småbröd och rågbröd

 

                          


Nu har vi fått fler telefonnummer som vi kan använda för att beställa mat. I dag har vi beställt färdig mat från Hallsta Café & Restaurang. Om vädret ser ut som nu på morgonene så äter vi maten på deras uteservering men blir det sämre väder så äter vi den hemma. Just nu är det soligt och fint med lite mindre blåsigt på morgonen. En sak är då säker och det är  att vi sparat pengar i och med att vi inte kan gå ut och handla nåt onödigt. Det känns som jag kommer att tänka efter mer när detta är över. 

 

En minnesbild jag tog på en hårig larv på en buske. Det var en gång 2018 då vi hälsade på min son i Enköping och gick i en park och spanade. Nu är det dags att komma i kläderna och ta sig en promenad. Hoppas ni får en fin fredag trots världsläget. Solen gör ju att man håller uppe humöret lite men jag känner en krypande ångest som jag gör allt för att hålla stången. Kram på er..  

 


#Järnsmides #Fransk #Gall #Inbjudande #Håkans

Av Malin wiper - 16 april 2020 18:00


       

Min son skickade en trailer på en amerikansk TV serie från 2020 som heter Tales from the loop. Den måste jag se för jag gillar science fiction drama. Den har fått 4 plus av 5 möjliga i betyg och första säsongen består av 8 avsnitt. Serien kretsar kring invånarna i Mercer, Ohio och handlar om deras övernaturliga händelser som är orsakade av en undergjordisk partikelaccelerator kallad Slingan, byggd för experimentella ändamål. Avsnitten är i princip fristående. Vissa rollfigurer medverkar i flera avsnitt

 

                                          

Klicka här för att läsa en recension. Den går på Amazon Prime Video. Just nu är det 30 dagars gratisversion. Jag tror jag kollar på den längre fram eller köper serien så småningom. Just nu har jag ingen enérgi för att se mer serier än jag gör för tillfället. Tack sonen för tipset

 

            

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Serien är skapad av Nathaniel Halpern och baserad på konstboken med samma namn från 2014 av Simon Stålenhag

 

                                               

 

Så här skrev min son till mig: 


Vet inte om du känner till den svenske konstnären Simon StålenhagHan blandar sci fi med svensk sjuttiotals estetik och har blivit världskänd. För några år sedan åkte han till USA för att jobba på ett TV projekt. Sedan dess har det poppat upp lite sporadisk info. Man började undra om projektet verkligen skulle bli av? Men nu finns faktiskt TV serien ute, på Amazon Prime. =) Skall bli kul att se. =) 

 

     

Ledmotivet till filmen Tales From the Loop spelas här av Paul Leonard-Morgan på piano. Musiken är komponerad av Paul Leonard-Morgan och Philip Glass

 

                       


#Tales #Simon #Paul

Av Malin wiper - 16 april 2020 13:00

 

I går gick vi förbi Åsby Floristen och det var helt tomt där och två personal så vi vågade oss in för en snabbtitt.  


 

Dom hade fått in såna här krukor i 2 storlekar som var lite 1960-talet inspirerade. 


 

Jag kunde inte låta bli att köpa en av den mindre modellen som jag ställde på min mans två kontorsbyråer. Dom är till för att skärma av hans dator/kontorsplats. Vi satt i en doftpelargon och krukan  passade så bra in med elefantlampan som min man fick av mig för några år sedan. Krukan är i lite samma färg och går mot ljust blå nyans men det får jag inte fram på bilden för där ser elefanten blåare ut. På sidorna två skrivare en laserskrivare och en bläckstråleskrivare med scanner


 

På lite närmare håll. Pelargonen kommer att blomma så småningom

 

       

Detta är en blomkruka jag köpte hos Acleja Blomsterhandel i Vaggeryd ca 2015. Den är också i 1960-talsstil. Tyvärr har jag inte kvar denna kruka för vi har flyttat så mycket och jag har en känsla av att den blev skadad. 

 

      

Festligt

 

 

Snygga krukor på fot i deras nya sortiment  


 

Kudde med hundmotiv


 

På en av våra promenader träffade vi denna söta lilla Chihuahua

 

                     


                              Hundleksak från Onlineshop

 

Jag kom mig inte för att fråga vad hunden hette och hur gammal den var. Ibland går hjärnan på tomgång i dessa tider


 

Härlig uppsyn

 

I morse var min man tvungen att gå och ta varanprov igen och det är ingen höjdare i dessa tider. Fast sist så var det rätt tomt på vårdcentralen och han behövde inte anmäla sig utan gick direkt dit han skulle. Jag skulle själv behöva gå och ta sköldkörtelprov för det var över ett år sen sist och jag känner att nåt inte är bra men törs inte gå dit. Jag får ringa och fråga om hur läget är där. Vi har ju inte sytt några munskydd än heller för vi känner oss ständigt lite trötta och orkeslösa så det blir mest att vi promenerar för att hålla ångan uppe. Fast till helgen skall min man rita upp ett möster och vi har tyg och även foder. Han får sy dom första två för att se om det funkar

 

      

Daniel Castro med I'll play the blues for you. Klicka här för att komma in på Daniel Castro band hemsida. Med denna låt önskar jag er en så fin dag som möjligt 

 

Min man har nu suttit i telefon i en timme men inte kommit fram till ICA för vi måste ju få hem mer matvaror. Kommer vi inte fram i dag så får vi gå till nån av matbutikerna i morgon precis då dom öppnar för matvaror måste vi ha. Sen har ju matpiraten öppet från 06.00 för riskgrupperna. Vi har rätt mycket hemma av frysta matvaror men det tar ju slut på såna saker som mjölk, potatis, grönsaker mm. Kroppsprodukter har jag ett lager av så dom tar inte slut i första taget så även diskmedel och tvål

 

            

 

#Åsby #Chihuahua #Daniel #Riskgrupperna

Av Malin wiper - 16 april 2020 08:00

 

Jag såg denna CADILLAC FLETWOOD från 1958 på vår Ingo bensinmack och kunde inte låta bli att fråga om jag fick fota den. Jag har säkert fotat den förut men det spelar ingen roll. Nu börjar man se en hel del veteranbilar och det känns toppen

 

 

Hallsta Cruising är inställt och det skulle ha varit 13 juni men så är läget just nu. Klicka här för att se ett av mina bildspel från Cruisingen. Klicka här för att se ett filmklipp jag gjort från cruisingen 2019. Klicka här för att se ett filmklipp från cruisingen 2018


 

       

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2016 då vi bodde i Småland och ofta besökte Molidens Nostalgimack då vi var på väg till Jönköping. Just då hade dom en sammankomst på macken och då hände det härliga saker


   

En lysande blå bil på väg till en make over


 

Dom bygger en ny väg på baksidan om Erikslunds Shopping Center. Vi åkte förbi Erikslund och det var nästan helt tomt på parkeringen så man undrar om dom snart stänger hela shoppingcentret 


 

Med detta önskar jag er en dag med lite fart för nu börjar det bli lite långsamma timmar

 

     

Som på beställning så hittade jag denna låt som just heter Långsamma timmar. Den sjungs av Fredrik Karlsson . Låten är från Melodifestivalen 1998 och den får mig att nästan somna..  av dessa långsamma timmar. Hoppas ni mina besökare får lite mer fart. Kram från Malin

 

                                                 


                                      Timglas från Indiska  

 

#Cadillac #Cruising #Erikslunds #Fredrik

Av Malin wiper - 15 april 2020 13:00

 

I dag på vår promenad stötte vi på en trevlig kille med sina två hundar. Hundrasen är Prazský Krysarík och jag tyckte dom var jättefina men tyvärr så måste jag ju hålla avstånd än om jag skulle så gärna vilja klappa dom båda hundarna. Hundarna hette Allan och Affe och var 8 och 10 år gamla.


 

Här ser ni en av hundarna i närbild intill sin husse och dom var så harmoniska 

 

      

 

Båda samlade intill husse

 

                     

                                                                            Voffsing.se  

 

Killen hade full koll och det blev inget trassel på det långa gula kopplet. Hade det varit jag som hållit i dom två kopplen så hade det trasslat in sig rejält..  Jag hade blivit helt snurrig


 

Dom är ju för fina. Dom var inte så lätta att fota för dom var snabba så in i norden..  


 

Tack snälla husse för jag fick fota dina fina hundar och du var så vänlig och tillmötesgående. 

 

     

Elvis Presley med Hound Dog.

 

Nu är det verkligen vårväder och inte så blåsigt. Det är just nu 12,4 grader ute så efter lunchen blir det en längre promenad. Sköt om er och ha det så bra

 

                                      animated-dog-image-0116

 

 


#Prazský #Elvis

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards