Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 juni 2020

Stilmark Hallstahammar, historik, skjortor och Jack Broadbent

Av Malin wiper - 20 juni 2020 13:00


 

Jag har tagit reda på lite historik över Stilmarks här i Hallstahammar. Butiken startade upp 22 oktober 1964 och då i regi av Malte Lundh och då såldes bara herrkläder. Sen tog hans son Torbjörn Lundh över tillsammans med Henrik Sihvonen 1987. Dom började även sälja damkläder men i lite mindre skala än herrkläderna. Sen dess har dom haft butiksskylten på bilden som sin logga. Jag tycker den är både retro och tidlös.

 

1983 fanns en ICA butik på markplanet och Stilmarks  huserade på övre våningen med en rulltrappa upp. Sen flyttade Stilmarks ner 1987 och ICA fick ny butik på annat ställe


 

Jag fick med mig en stor papperspåse med den gamla loggan från 1964-1987. Stilfull man på loggan och ett härligt kraftfullt papper i påsen. Jag slängdes tillbaka till 1960-talet när jag greppade om påsen


 

Jag fick även med mig hem en mindre påse och blev jätteglad för det är en viss känsla i dom som man känner igen från min uppväxt. Tack snälla Torbjörn.  . Dom blir en inredningsdetalj


 

Här följer lite herrkläder som jag passade på att fota då butiken var tom. Här en kavaj i fin kvalitet med en snygg blå och vit-blommig skjorta. Klicka här för att se ett inlägg från16 juni Klicka här för att komma in på ett inlägg från 30 maj.                           



                                                                    Silhouette Of A Man Walking 

 

Dom säljer även boxershorts av märket Muchachomalo

 

        


Dagens vindskulpturer


 

Sen finns det både slipsar, flugor och bälten av många slag. Allt är så väl utvalt och snyggt. 

 

                    Silhouette Of A Man Walking


 

Nu är det som på 1970-talet väldigt vanligt med blommönster på skjortor och många olika färger att välja mellan. Det är så härligt att männen får lite mer mönster, blommor och färger på sina skjortor och slipsar  igen fast i uppdaterad version   

 

 

Det här mönstret tycker jag är supersnyggt och jag skulle kunna tänka mig att ha en blus i det mönstret. Sjortan finns i både blå och  lila bottenfärg


 

Sjortor i lite småblommigt mönster och olika färger. Ser lite ut som en sommaräng.


  

Tre olika skjortor i lite mer bruna toner. Dom har ett helt bord med skjortor på rea. Eftersom det blev lite historik så blev det bara herrkläder i detta inlägg. 

 

                                  

Kleiderbügel

 

          

Jack Broadbent med låten On the road again. Jag har haft en låt inne med honom. Han är en fantastisk gitarris (slide guitar) som har sin egen stil och en bit in i klippet så sjunger han också. Jack Broadbent är uppvuxen på engelska landsbygden. Han började som gatumusiker och improviserade låtar. Jag har haft några klipp inne förut då han var gatumusiker 

 

             

 

Vi vet inte om vi kommer ut nåt i dag för jag håller på att flyta bort av denna fuktiga värme. Vi satt oss istället på balkongen som är solfri tills 16.30 Det var svalt och skönt där så vi fikade och kollade fåglar som flög omkring. Vi har många svalor här och dom är så blixtsnabba så man hinner inte fotas. Vi får se om vi kommer ut efter lunchen. Hoppas ni har det bra i denna midsommartid. Sköt om er



#Stilmark #Papperspåse #Vindskulpturer #Slipsar #Skjortor #Jack

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards