Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 maj 2020

Millie Small och ett konfirmationsminne

Av Malin wiper - 7 maj 2020 07:20

 

I går läste jag att Millie Small har dött i en stroke 73 år gammal. Jag blev jätteledsen för hon slog igenom med dunder och brak med låten My boy lollipop. Kan aldrig glömma hur mycket jag och mina kompisar dansat till denna låt och älskade hennes röst. Millie Small var en jamaicansk sångerska. Hon började spela in skivor i tonåren för det klassiska jamaicanska skivbolaget Studio One. Den stora framgången kom 1964 med låten My Boy Lollipop och den nådde nr två i både UK Singles Chart och i US Billboard Hott 100

 

        

Här kommer nu låten My boy lollipop Med Millie Small och den ger mig gåshud och så många fina minnen..

 

             

Under 1965 gjorde Millie Small en avstickare även till Sverige och sjöng i Västerås Folket hus och i Örebro i samband med stadens 700-årsjubileum. Tänk om man hade haft möjlighet att se henne i verkligheten. Hon har naturligtvis spelat in många fler låtar men det var just My boy lollipop som blev en stor succé. Hon lämnade efter sig en dotter som föddes 1984 och heter Jaelee Small. Hon studerade konst och är även låtskrivare 

 

                   animated-star-image-0109

 

När jag konfimerade mig så fick jag en singel med denna låt och blev så otroligt glad. Önskade bara att jag haft kvar skivan för det är ett sånt fint minne. Jag är inte riktigt säker på vem jag fick singeln av men jag tror det var en kille som heter Fred som jag var förtjust i på håll. När konfimationen var slut så följde Fred  och några andra kompisar med hem till mig och vi hade lite fest och jag la på skivan på min reseskivspelare i plast. Sen dansade vi (shakade) loss och kände oss jättehäftiga och fria. Jag tror vi spelade skivan hur många gånger som  helst. Antagligen spelade jag sönder skivan. På den tiden så var det dans som gällde och man var med i popklubbar. Man dansade till pop och rock och gick man ut på vanliga dansställen så var det inte bara dansband utan lite häftigare band. 

 

                             

Så här såg jag ut när jag komfimerade mig. Min naturliga hårfärg och tuperat hår. Jag hade så kort hår då men bara nåt år senare så hade jag långt mörkt hår. Kyrkan ni ser bakom mig är Gustav Adolfs kyrka i sundsvall.                                            

 

                 

Här i helfigur och man såg ju så damig ut. Jag har visat dessa bilder förut i bloggen och skrivit lite men det var även ett annat ämne jag tog upp då.

 

      

Jaelee Small med låten fly. Så här låter Millie Smalls dotter

 

Nu blev jag så uppslukad av detta och så många minnen rasade över mig så jag får varva ner nu. Vädret ser så fint ut så det blir nog en utflykt med medhavd fika. Nu har vi torsdag och helgen är snart här. Hoppas ni får en fin dag mina kära besökare. Tack för att ni tittar in till mig.

 

#Millie #Konfirmerade #Jaelee

 
 
Ingen bild

anki

7 maj 2020 09:01

Vilka härliga minnen från ungdomstiden kul att se korten på dej. Glömmer ej festen efter när vi spelade My boy lollipop.

Malin wiper

7 maj 2020 11:19

Det är verkligen härliga minnen. Vet ju att du var med och att vi dansade för fullt och fikade. Kom inte ihåg om mina föräldrar var hemma

Ha en fin dag
Hälsning Malin

 
Bittan

Bittan

7 maj 2020 11:27

Hej! Vilka minnen det kommer upp när du skriver. Min syster och jag spelade den så mycket. Jag måste nu kolla om jag har skivan kvar.
Fin du var på konfirmation. Jag har också konfirmeras gick på sommarlovet och läste.
Här håller vi på och rensat på vinden lite då och då.
Idag har vi strålande sol så det blir att m

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

7 maj 2020 11:40

Vad kul att du och din syster har minnen till Millie också. Ja du alla har vi varit unga en gång. Härligt att få rensat i dessa tider då vi har så mycket tid över.

Vi har också strålande som och det känns verkligen vårigt i luften

Ha en jättefin dag
kramar från Malin

 
Bittan

Bittan

7 maj 2020 11:30

Nu blir jag knäpp kommentaren åker iväg innan jag Skrivit färdigt.
Idag skall jag vara ute i trädgården i det fina vädret.
Kram från Britt-Marie ☀️🦋❤

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

7 maj 2020 11:42

Härligt att ha en trädgård att gå ut i och allrahelst i dessa tider. Vi hade hus i 12 år i Vaggeryd.

Tack för dina kommentarer vännen
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards