Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2018

Av Malin wiper - 14 april 2018 09:45

    

vi vaknade till strålande solsken i dag också så vi går ut en promenad eller åker ut med bilen. Sen skall jag rensa och städa  för jag vill ha det fint när min man åker in på operation till veckan. Jag kommer ju att få sköta allt när han har armen i mitella. I går rensade jag bort mer i skåp och lådor för att lämna in till second hand men jag får alltid ta lite i taget. I dag är ländryggen lite bättre efter all egen behadling och då blir man på bättre humör. Vi har inget stort förråd i denna lägenhet utan en bod på balkongen så man kan ändå inte samla på sig för mycket.  


  

Snart kommer alla blomsterlådor och krukor vi köpte förra året upp och jag är så glad att vi köpte sånt då vi hade lite extra pengar så vi slipper nu. Förra sommaren hade vi samma färg på blommorna men i olika nyanser. Nu skall vi variera oss lite och jag längtar att få sitta därute med en kopp kaffe och mysa.

 

                             

 

    

Jag tittade på Let´s Dance i går och min favorit är Jon Henrik Fjällgren. Han är verkligen en naturbegåvning. Kan inte fatta att han inte dansat förut men han har ju känsla för musik så det sitter nog i kroppen. Synd bara att det inte finns nåt klipp med bra kvalitet på Youtube över hans dansnummer. Jag sätter in det sista ändå. Han har ju också utsatts för mobbning i sin uppväxt men ändå har han styrkan att både sjunga och dansa sig in i folkets hjärtan. Bedrövligt detta med att det bränns ner "kåtor" så det är ingen juvel till värld vi lever i.

 

                                                                       

Nu lockar våren ut oss och jag känner för att fota jättemycket och även använda mig av enbenstativet som jag alltid har liggande i bilen. Det gäller att ta vara på dagarna när det är så underbart ute. I går var det livat i lekparken utanför så det känns verkligen som allt lever upp och man ser lite mer folk på gårdarna. Nu önskar jag er alla en underbar och upplevelserik helg. Kram från Malin

 

 

 


                                  Morgonen dikt av Maurice Levin

 

                                   Morgonen skänker mig till dagen
                                   Dagen bevarar mig till kvällen
                                   Kvällen vaggar mig till sömns
                                   Sömnen tillåter mig glömma allt
                                   Drömmen väcker mig till liv

 

                        

#Solsken #Blomsterlådor #Dance #Jon #Våren #Maurice

Av Malin wiper - 13 april 2018 14:45


Nu har vi fått däcken bytta hos Hallsta Bilrekond & Bilservice. Det var där vi lagade bilen sist och blev jättenöjda. Nu var dom otroligt stressade för det var en kö av bilar som skulle byta däck. På våren har man bara 15 dagar på sig att byta däck på alla bilar med dubbdäck. Vi behövde inte gå hem utan kunde vänta på bilen för den var snabbt klar. Det kostar 200 kr att byta däck på detta ställe och vi är supernöjda       

 

 

Vad läckra mopedbilarna är numera. Denna stod på en parkering en bit från bilverkstan. Vädret är helt otroligt fint i dag men själv blir jag alltid så trött på våren tyvärr. Hösten passar mig bättre måendemässigt. Fast promenader hjälper upp det lite.

 

            

Eftersom vi scannar in bilder från mina föräldrars album så hittar jag massor som jag inte sett förut. Denna är från slutet av 1960-talet och den lila kostymen jag har på mig köpte jag i Stockholm då jag i slutet av 1960-talet arbetade ett tag i Stockholm. Bredvid mig sitter mamma och vi är antagligen på utflykt 

 

     

Tom & Mick & Maniacs. Det är en grupp jag såg live när jag bodde i Stocholm ett tag i slutet av 1960-talet. Efter att jag gått en kurs på Sundsvalls postkontor så fick jag anställning på Postbankens Girobokföring i Stockholm. Jag var så ung så mina föräldrar var rätt oroliga. Min ungdomsväninna Monica hade flyttat med sin mamma från Sundsvall till Nyköping. Några gånger kom hon och hälsade på mig i Stockholm och då var vi ute på många klubbar i Gamla Stan. En gång gick vi på en stor popklubb i ett annat område och där i en av lokalerna spelade just Tom & Mick & Maniacs. Det var så häftigt och dom var superbra. Tom är ju Tommy Körberg och Mick är Michael Johansson. Tyvärr dog min ungdomsvänninna i cancer när hon bara var 40 år gammal och efterlämnade man  och två små döttrar..  

 

 

Ha en fortsatt fin vårdag..     

 

 

#Bilrekond #Mopedbilarna #Album #Tom 

 

Av Malin wiper - 13 april 2018 09:30


      


Gymlivet

 

Tyvärr har jag inte så mycket att skriva om just nu. I går hade dom "Tjejkväll" i centrala Hallstahammar men jag var helt utslagen på kvällen och har fått tillbaka mina ländryggsbesvär. Tack och lov inte värsta scenariot men jag måste stoppa förloppet nu. Is tar ner inflammationen sen gör jag bindvävsmassage där jag kommer åt själv. 

 

 

Min man lagade jättegod lunch i går av Hälsans Kök filébitar. Det går knappt att känna skillnad på kyckling och dessa.

 

Klicka här för att se vad man mer kan använda filébitarna till. 

 

  

Han kokade ihop grädde, purjölök, kryddor och tillsatte sen gröna ärter, palsternacka och blomkål. Filebitarna får inte stekas för hårt utan hellre långsamt och sen få till lite färg det sista. Till detta hade vi ris och vinbärsgelé. Den vi använder kommer från Torfolk Gård och är ekologisk

 

 

Vi hade köpt detta ris på Hemköp i Kolbäck och det är vi jättenöjda med. Det kommer från Favorit och är ett jasminris som kommer från Thailand. Han använde lite gurkmeja på riset för då blir både fint och nyttigt

 

                                                                 

Riskokare för microvågsugn. Vi har haft två st liknande men har inte hittat dom efter flytt

 


 

För några veckor sen såg jag denna skylt i Västerås. Jag försöker fota allt i skyltväg som är gammalt eller annorlunda på nåt annat vis.. Denna såg jag över en butik som heter "Vargbo". Jag gissar att det är en blomsterhandel men på nätet hittar jag flera och ingen stämmer med denna. Skall kolla nästa gång jag är i Västerås. Ha nu en skön fredag och helg. Om jag inte kommer ut så ofta nu så beror det på att jag måste göra allt för ryggen och sista utvägen är kiropraktorn. Sköt om er och ha det så bra.

 

    

Ett musikklipp med neonskyltar

 

#Ländryggsbesvär #Hälsans #Filébitar #Torfolk #Jasminris #Västerås #Neonskyltar

Av Malin wiper - 12 april 2018 14:30


              

Nu har jag fått slut på bilder så jag har inte mycket att komma med just nu i den vägen. I dag 17.00 får vi lämna in bilen för däckbyte och det är lite i sista minuten.                                     

 

Vi åkte iväg till Erikslund Shoppingcenter för jag söker febrilt efter en hårstyling men alla jag haft förut har haft en lukt jag inte klarar av i längden. Jag är ju känslig mot vissa parfymer och har inte hittat nån bra som är parfymfri. Utan jag har fått såna besvär med ögonen så jag har gått omkring och kisat. Jag är ryggtestat mot olika ämnen och det gav utslag just på parfymer. Inte ens på Apoteket hade dom parfymfri. 

 

   

Till slut hittade jag en på Kicks och fick jättebra hjälp av en kvinna att kolla runt i stylingdjungeln. Stylingen kommer från Lernberger Stafsing och kostar 199 kr. På nätet kan man få den för 149 kr. Den luktar ingenting är utan parabener och den krämiga konsistens jag är ute efter men tyvärr har den inget värmeskydd så jag får skaffa ett sånt också.

 

  

Avslutar med en jättefin bild på min mamma där hon sitter och njuter på en badstrand. Gissar att det är nån gång på 1950-talet. I miss you..  

 

     

Jag hittade ett musikklipp med Towa Carson & Arne Strömgren med låten Laxå. Det är den svenska versionen av låten Jackson som sjungs av Nancy Sinatra & Lee Hazlewood

 

                             


Custom.se

 

Nu känns det som våren dykt upp och solen strålar och tjusar. Känns som allt lever upp och folk ser ut att njuta. Ha en fortsatt fin dag gott folk

 

 

#Däckbyte #Erikslund #Hårstyling #Kicks #Mamma #Towa 

Av Malin wiper - 12 april 2018 08:00


 

I går åkte vi till Åsby Hem & Trädgård för att gå omkring och kolla allt nytt inför vår och sommar. Dom har allt från kläder, smycken, inredning, blommor, husgeråd, godis, kryddor, café mm

 

                                


Galge nadja

 

Några halsband och dom har även armband och örhängen

 

    


  

Kuddar och kuddfodral finns det hur mycket som helst att välja mellan. 

 

Höga brödfat (antar jag) i två våningar sittande på ett örnhuvud och längst ner örnklor. Det är mycket med djurtema i vår och sommar. Det gäller att ha ett jättestort bord om man skall få plats med både fatet och gäster                                               


  

Flamingos är aktuella i sommar och den på bilden är rätt hög som man ställer eller eller trycka ner i sin trädgård eller inomhusveranda. Det finns olika sorter både stor, små och för lite större blomkrukor

 

                                                   animated-flamingo-image-0002


    

Såna här exotiska fåglar är också nåt som kommit till vår och sommar. Försöker komma på vad det är för fågel. Är det nån som vet?. Kollade på tukan men dom har längre näbbar

 

 

Lite nytt på barnavdelningen där det finns massor av kramdjur också

 

                                          


Silver swan


  

Apor har hållit sig bra i inredningsmodet.

 

  

Dessutom håller dom på att fixa utomhus också så vi har mycket vackert i blomväg och annat att vänta oss framöver. I detta inlägg blev det lite annat än blommor denna gång

 

    

Jag filmade lite av deras nya vattenridå som nästan ser ut som det vore en plastfilm

 

Vi går ut tidigt i dag och promenerar och nu blir det lite längre streckor och när det blir lite varmare så skall vi ha med kaffe och smörgås. Det finns ju så många sittplatser här och även sevärdheter.

 

                              

 

 


#Åsby #Kläder #Halsband #Kuddar #Brödfat #Flamingos #Exotiska #Barnavdelningen #Apor #Vattenridå

Av Malin wiper - 11 april 2018 13:30

 

I morgon är det Tjejkväll här i Hallstahammars centrum 18-20.30 Jag har även en bildlänk på höger menyrad en bit nedanför min presentationsbild. Klicka här för att se lite från "Tjejkvällen" förra året

 

          animated-dancing-image-0418  

 

 

Åsby Hem & Trädgård

 

Grattis till svågern som fyller jämna år i dag. Ha en toppendag och njut av livet.

 

    

Kenta med Just i dag är jag stark 

 

                                                     

 


#Tjejkväll #Svågern #Åsby #Kenta

Av Malin wiper - 11 april 2018 07:30


     

Jag träffade på en blueskvinna Francine Reed på Youtube som jag aldrig hört förut och hon är fantastisk. Vilken känsla, närvaro, energi och toppenröst. Jag får gåshud och vill bara sitta där i publiken för det svänger otroligt. Jag har ju själv upplevt bluessångare på klubbar så jag kommer ihåg känslan. Hon är med i ett inlägg sen i går och då i en duett med Willie Nelson. Klicka här för att komma in dit och höra låten. På hennes hemsida ser man att hon även sjunger jazz, R&B och gospel

 

     

Francine Reed föddes 1947 i Pembroke Township, Illinois, USA. Hon är också regelbunden sångpartner till Lyle Lovett sedan 1980-talet och medlem i Lovetts stora band. Reed har också spelat in duetter med Willie Nelson och Delbert McClinton

 

                              animated-letter-image-0330  animated-letter-image-0324  animated-letter-image-1207    animated-letter-image-0333  animated-letter-image-0315

 

Sen förut är ju Koko Taylor min favorit vad gäller kvinnliga bluessångerskor och hon har jag sett live på Nefertiti i Göteborg. Tyvärr dog Koko Taylor 2009. Nu har jag fått ytterligare en favorit i Francine Reed

 

    

Här kommer då en låt med Francine Reed & Lyle Lovett från 1989 hos The Johnny Carson show. Hoppas ni får en varierande dag som även innehåller musik. Sköt om er

 

             

Vinylgif

 


#Francine #Gåshud #Lyle #Koko #Carson

Av Malin wiper - 10 april 2018 13:45


 

I dag var jag till nya gymmet för första gången Always Fitness 24. Jag blev förvånad då jag kunde gå på bandet i 20 minuter på hastighet 5. Trots att jag inte varit på gym på ett tag. Jag hade kunnat gå ännu längre och var inte anfådd ett dugg men kände av nacke och ländrygg. Jag visste inte att man inte fick ta in väskan i träningslokalen utan måste ha med sig eget lås till skåpet. Eftersom jag inte hade det så måste jag ta med mig väskan ut i träningslokalen                

 

 

En annan del av gymmet som är indelade i 3 st rum. Toaletter och omklädningsrum såg rena och fräscha ut.

 

      

Sen saknar jag A-G så mycket så jag fick tårar i ögonen och kände mig jättensam där på bandet. Vi pratade, skrattade, hjälpte varandra och fikade efterråt på Ritz. Jag har ju inga väninnor nu på nära håll. 22 september 2015 skrev vi in oss på Gym Plus och sen tränade vi i 2 år tills jag flyttade.

 

                      

 

Klicka här för att se när vi tränade första gången och hade personlig tränare. På bilden A-G och jag i träningsform. 

 

Här följer lite minnesbilder från våra år som träningskompisar:

 

                                     

 

      

 Klicka på bilderna så blir dom större. Tack A-G för ditt trevliga sällskap 2 år på Gym Plus

 

                           

 

     

Willie Nelson and Francine Reed med Funny How Time Slips Away  

 

 

#Always #Bandet #Lokalen #A-G #Willie 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards