Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2018

Av Malin wiper - 10 april 2018 09:15


 

I lördags då vi träffade Janne så åkte vi även ner till hamnen för att gå omkring där en stund. Då var det rätt kallt och isen låg kvar. Några båtar fanns där som inte tagits upp under vintern. 

 

                                

 

Ytterligare några                  


 

Att dela en "renat" (vatten)..  . Gubbarna på ljugarbänken nere vid hamnen.           

 

 

Det stod en hel rad med husbilar vid Svartån i hamnen. Tänk vad antalet ökat genom åren och dom har blivit lyxigare. Jag drömmer om husbil men det är för sent påtänkt och vi har redan haft två husvagnar och ett antal bilar. 

 

  

  

Vi vaknade till solsken och nollgradigt. I dag skall jag till gymmet och min man skall till Vårdcentralen för att ta waranprov inför operationen. Han får inte äta waran flera dagar innan op  så det blir sprutor dom dagarna istället. Får inte tiden riktigt att räcka till eftersom jag gör mer hemma nu då min man har besvär från axelskadan. Skall föröka fortsätta bloggvandra och svara på mejl när jag kommer hem från gymmet. Ha en fin tisdag

 

                                      



Vangelis med Conquest of paradise



#Hamnen #Ljugarbänken #Husbilar #Nollgradigt #Vangelis

Av Malin wiper - 9 april 2018 15:15


 

Efter att vi sett film hos min son i går så var vi bjudna till Lena och Leif på kaffe. Det blev knappt några bilder för jag vilade lite från kameran. Vi var där några timmar och hade jättetrevligt

 

                                


 

Lena hade bakat en jättegod "Slåihop kaka" och vi har bestämt oss för att bara äta kaffebröd och lagomt mycket då vi är bortbjudna. Så detta var första gången på 7 dagar som vi åt kaffebröd

 

                                                                         

Lyckasmedmat                   


 

Katten Stoffe fick jag jaga runt för att få på bild..  Ute på deras stora inglasade balkong så hann jag få en bild då han stod stilla och bara stirrade med stora ögon och såt ut att tänka: vad är det hon håller  på med

 

                               


Glasögon som kallades för kattögon när dom var på modet

 

 

Min son hade liggande dessa roliga smileyglasögn på en hylla. Sen har han en uppsjö av solglasögon. Han har inte glasögon än trots att hans pappa hade glasögon redan som barn och jag fick mina första när jag var 40 år gammal. 


  

Denna syn möter oss ofta i tiden som är nu. Shoppingvagnar som lämpats av lite överallt

 

               

I dag hade jag tänkt börja på gymmet men det blir i morgon istället. Min man var kallad till provtagning på Västerås Sjukhus inför kommande operation. Det var Drop In och han fick vänta 1 timme i väntrummet som var fullsmockat. Sen skulle han på EKG och det såg bra ut. Inte nog med det utan 16 april så skall han till en fysioterapeut i Köping och 19 blir det operation. Min man har så många mediciner och då blir det större förberedelser. Han ville ha mig med i dag och jag har inget emot.

 

      

Aretha Franklin med I say a little prayer. Här regnar det för fullt och är grått och trist men så brukar april månad se ut. Ha en fortsatt fin dag gott folk

#Lena #Slåihop#Stoffe #Smileyglasögon #Shoppingvagn #Provtagning #Aretha

Av Malin wiper - 9 april 2018 08:15

 

När vi var till min son i går så åkte vi och åt på bästa Sibylla som heter Pärlans Gatukök i Enköping. Hos dom blir man alltid nöjd.   

 

 

Min son tog deras Halloumiburgare som dom just nu gjorde reklam för och är supergoda. Sen är deras pommes frites nåt alldeles extra goda. 

            

  

Jag tog en vegoburgare men tog ingen pommes frites 

 

                                    

Roliga bestick från Fruugo


 

Min man tog en vanlig burgare som såg jättefin ut och han såg ut att vara nöjd

 

   

Efter det så åkte vi hem till min son för att avsluta dan med att se 3D film. Vi skulle se flera men vi orkade bara med en denna gång.                                         

 

Efter det var vi bjudna till min sons vänner Leif och Lena på kaffe. Känns som dom blivit våra vänner också. Jättetrevligt och mysigt par som vi trivs jättebra med. Det skriver jag om lite senare. Ha nu en skön början på veckan 

 

    

Den här låten med Emile Ford gick het på både skivtallrikar och jukeboxar då jag växte upp. Jag har så härliga minne till Emile Ford och hans musik. När jag gick i skolan så tog läraren med hela klassen från Sundsvall till Timrå Simhall som var supermodern då. Efter att vi simmat så fanns det en liten lokal där det stod en jukebox och jag hade lite pengar med mig jag fått av föräldrarna för att kunna välja en låt. Då blev det för det mesta just Emile Ford och man tyckte det var så häftigt och han hade ju så fin röst. Jag tror det var ett litet café där jukeboxen stod. Tyvärr så fotades det inte på samma vis på den tiden och barn hade inga egna kameror                      

 

 

Emile Ford föddes 1937 i Castries, Saint Lucia, Västindien. Han dog 2016 och bodde då i London. Han slog igenom i Storbritannien 1959 tillsammans med bandet Checkmates. Emile Ford avslutade sin karriär 1963 och återgick till sitt tidigare yrke, att konstruera ljudsystem. Klicka här för att läsa en lite längre biografi över honom. Klicka här för att läsa ännu mer om honom.   

 


#Sibylla #Pärlans #Halloumiburgare #Film #Emile

Av Malin wiper - 8 april 2018 15:00



 

I går då vi var inne i Västerås så fortsatte vi att roa oss. Hörde mig själv säga: skall vi inte gå och ta en öl på en pub..  . Janne som bott i Västerås vet ju vart man skall gå och killarna var med på noterna. Här ser ni det pampiga Stadshotellet och där ligger en pub. Stadshotellet är mycket större och fortsätter på sidorna och har ett högt torn men jag tog bara med mittenbyggnaden där man går in till hotellet


  

Här ser ni ingången till Puben The Bishop Arms som ligger i Hotellets källarplan men har ändå fönster så man känner sig inte instängd. Klicka här för att komma in på ytterligare en sida än den jag länkat till


  

Det fanns hur många sittplatser som helst och flera rum. Vi valde detta som skall föreställa en tågkupé med dörr i mitten och på sidorna finns speglar, lampor och tavlor med gamla tåg som motiv. Såna bås fanns i en lång rad


 

Min man och jag valde alkoholfri öl för vi hade ju bilen men Janne tog en Chimay öl som håller 9% i alkoholhalt. Vi fick tips av en bartender vilken öl som passade oss och till slut sa hon att en Bitburger skulle passa min smak och det stämde precis. Den var lagomt tjärv och en ljus öl. Min man fick tipset om en som heter Napa som han blev jättenöjd med. Väldigt bra bemötande från Bartenders och man såg att folk trivdes. Lagomt hög musik från högtalarna. 


                                              

Kapsylöppnare med tågmotiv från Antique & Vintage

  

Janne bjöd oss på ölen och även lökringar med en härlig dipp. Lökringarna var nåt alldeles extra, stora, varma och, mums!. Lökringarna serverades i en fin skål och allt stod på en träbräda. Vi satt länge och pratade och njöt så det var väldigt lyckat och jag var ovanligt pigg.

 

                      animated-onion-image-0007                                            animated-onion-image-0007     


 

Jag har ju inte lätt för att fota i mörka miljöer så jag får arbeta med bilderna i fotoprogrammet rätt mycket men ändå så är dom inte perfekta men ni ser ju ändå hur det ser ut

 

    

Roger Miller med Chug A Lug (drinking and beer song). Roger Miller dog redan 1996 i en ålder av 56 år


 

Vill man sitta i ett bibliotksliknande bås så går det bra också

 

                                                


 

När man är på väg ut från Puben så ser man detta mysiga bås


  

16-22 april har dom Belgisk vecka. Min farmors far kom från Belgien och flyttade till Sundsvall. Nu är vi ute på äventyr igen så jag hinner inte bloggvandra förrens i morgon. Ha en fortsatt fin dag kram från Malin

 

                                               

Mercado libre 



#Stadshotellet #Bishop #Tågkupé #Alkoholfri #Chimay #Lökringar #Roger #Biblioteksliknande #Bås #Belgisk

Av Malin wiper - 8 april 2018 07:45


                      


  

I går när vi gick ut för att hämta bilen ur garaget så såg vi denna snygga motorcykel av märket Honda från 2008. Den stod en bit från vårt garage. Mannen som ägde motorcykeln var jättetrevlig och hade tänkt ta en första vårtur. Han har ett mindre garage för denna skönhet. 


 

Från sidan.

 

                              


Motorcykle lamp from Silodrome

 

   

Neil Young med Motorcykle mama


  

En traktor jag fotade från bilfönstret

 

 

När vi åkte runt med svågern i går så hamnade vi på ett område där jag såg denna läckra skylt "Blåsbo Salongen". Jag letar ständigt skyltar som är lite annorlunda. Klicka här för att läsa om denna salong

 

                                                                   


 

Myrornas second hand sist såg vi denna snygga fint formade skinnfotölj. Priset är 399 kr men vi har fullt hemma så vi behöver inget mer


  

Från sidan ser man den fina formen

 

 

Ingen ovanlig syn numera. 

 

 

Läcker elcykel. Jag har ju själv fått sluta cykla på grund av nacke och ländrygg. Fast det går ju mycket lättare med en elcykel så man vet aldrig

 

 

Vad jag gillar Ringduvor dom är så fina och nu träffade jag på ytterligare en men fick zooma så mycket men fick ändå en visbar bild. Klicka här för att se bästa bilden jag tagit på ringduva

 

    

Jag har fullt upp i dag också så denna helg är hektisk. Tar till lite inlägg som redan är klara och fortsätter sen med lördagens skörd. Hoppas ni får skön och vilsam söndag.


 

#Motorcykel #Traktor #Neil #Blåsbo #Skinnfotölj #Elcykel #Ringduva

Av Malin wiper - 7 april 2018 16:45


     

Min svåger Janne ringde oss och då kände jag för att träffas eftersom jag vaknade extra pigg denna lördag. Vi åkte in och hämtade upp honom och sen bestämde vi oss för att först ta en fika på Saluhallen Slakteriet. Här står min man och jag vid ingången. Klicka här för att komma in på deras facebook

 

                     


   

Bröder i samklang. När vi varit dit dom sista gångerna så har vi fikat på ett ställe därinne som heter Bygdens Bageri men nu hade dom gjort ägarbyte så stället heter Café Bakpasset. Klicka här för att läsa om Café Bakpasset                        

 

Klicka här för att se när vi var dit 31 december 2017. Klicka här för att se när vi var till Bygdens Bageri 21 oktober 2017


 

Min man och hans bror delade på en räksmörgås för dom var så otroligt stora. Den var grymt god med en majonnäs som inte hade så mycket ättikssmak  men hade en svag citronsmak. 


 

Jag själv tog en smörgås med ost och vildsvin..  Så nu har jag ätit nåt jag aldrig testat förr. Det var godare än jag trodde. Gott bröd och snyggt dekorerad så ögat fick sitt också. Ägarna är själva jägare


 

Brödet kommer ifrån Skeppshandelns Stenungsbageri i Köping. Tyvärr är jag urdålig på att fota när det är lite mörkare så jag måste kolla kameran så jag kan ställa om den och jag måste nog ha ett extra ljus vid såna tillfällen. Därför blev många bilder för dåliga för att visa hur jag än arbetade med dom                                    

 

Lite av många godsaker i disken


  

Kaffet kommer från Björklunds Kafferosteri och är supergott                   


 

I en hörna stod denna uppsättning med barstolar och ett bord och jag fick en Bellman-känsla. Jag skall försöka fota stället i stort nästa gång vi går dit

 

    

Här kommer då låten Märk hur vår skugga av Carl Michael Bellman. Sjungs här av Imperiet


 


Janne blev sugen på deras glass som han tyckte var supergod.  Den kommer från Sänkdalen och är ekologisk

 

                           animated-ice-cream-image-0008              animated-ice-cream-image-0008               animated-ice-cream-image-0008              animated-ice-cream-image-0008


  

Efter att ha suttit och myst rätt länge så gick vi omkring på saluhallen. Jag ville inte åka hem för min biorytm i kroppen låg helt rätt och jag ville bara ha mysigt och åka omkring och uppleva saker. Fotade nere vid hamnen där vi promenerade rätt länge men det kommer i ett annant inlägg. Det var inte slut där utan vi myste till lite mer men det kommer också senare



#Saluhallen #Bakpasset #Räksmörgås #Vildsvin #Skeppshandelns #Björklunds #Barstolar #Imperiet #Sänkdalens #

Av Malin wiper - 7 april 2018 08:00


                                          


  

När vi var till min son i måndags så avslutade vi hemma hos honom med filmen Georstorm i 3D. Det är en action, sci-fi, thriller från 2017 i regi av Dean Devlin. I rollerna ser vi: Gerard Butler, Jim Sturgess, Abbie Cornish, Alexndra Maria Lara, Daniel Wu, Eugenio Derbez, Amr Waked mfl

 

                                                  


Efter en rad oförutsägbara naturkatastrofer kommer världens ledare fram till en plan att skapa ett satellitsystem som kan hålla klimatet i schack och människorna trygga. Men något går riktigt snett då nätverket som skulle skydda jorden i stället attackerar den. Tiden är knapp innan en geostorm sveper undan allt, och tar befolkningen med sig.                

 

Klicka här för att se vad Movie Zine skriver om filmen. Jag är beredd att hålla med om en del för den var rätt lik många andra katastroffilmner men var sämre än dom flesta. Jag är ändå beredd att ge den tre svaga tornado av 5 möjliga i betyg. Jag blev inte helt uttråkad men den var vattningare än dom katastroffilmerna jag sett förut.

 

     

 

       

   Trailern till filmen. Ha nu en fin lördag

 

                                        

 

#Geostorm #Dean  

Av Malin wiper - 6 april 2018 12:30

   

I dag på morgonen lämnade vi in bilen till Björkmans Glasmästeri som inte ligger långt ifrån vår bostad. Det var dom som satt in den nya framrutan då vi fick stenskott förra gången. Dom är jätteproffsiga så vi blev jättenöjda. Nu skall dom fixa nya stenskottet som var lite mindre och inga sprickor har hunnit leta sig ut från skadan. Dom har en ny metod som gör att bilen måste bli varm och torr innan dom börjar så det härdar ordentligt. Vi får hämta den strax före 15.00 i dag.

 

Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att se vad jag skrev om dom 8 november 2017

 

                                         

Diamant för att skära i glas           


 

Vi lämnade bilen där efter att vi lämnat bilnycklarna till glasmästaren. 

 

                                


Moderni byt


 

Efter det så gick vi en liten promenad och som ni ser så är det rätt mycket vatten på gräsmattorna som här i en lekpark.


                                     

Apple paraply


 

Tror ni att vi kunde låta bli att gå in och ta en kopp kaffe på OKQ8? Nej!. Min man tog en hälsokaka som är som en bar med bara nyttigheter. Jag valde en liten smörgås med ost. Vi har nu inte ätit en enda sötsak på en veckas tid och det känns härligt i kroppen. Sen har vi druckit mycket mer vatten och då får man ut mer slaggprodukter.


  

När vi var klara där så gick vi till Lidl för att handla lite varor som fattades. Vi har städat och fint hela tiden nu eftersom rätt som det är så kommer dom och mäter upp fönstren som skall bytas i maj. Jag kommer inte att gå till gymmet förrens på måndag men då blir det regelbundet.

 

    

Supertramp med It's Raining Again

 

#Björkmans #Stenskottet #Promenad #OKQ8 #Lidl #Supertramp

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards