Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 oktober 2016

Av Malin wiper - 20 oktober 2016 14:00



                                 


 


Mina föräldrar flyttade från Göteborg till ett serviceboende för 16 år sedan för att pappa fick såna problem med synen på grund av sin diabetes och mamma började långsamt bli lite dement. Dom fick en tvårummare på andra våningen och här står jag med mina föräldrar på deras balkong. Fönstret bakom oss går till köket. Vi har många minnen från den lägenheten och vi låg över ibland hos dom på madrasser i vardagsrummet. Det blev en stor omställning att flytta eftersom dom trivdes så bra i sitt bostadsområde i Göteborg men det var en nödvändig flytt.  

 

När man varit och hälsat på dom så gick dom alltid ut på balkongen för att vinka av oss. Det gjorde dom även i sin lägenhet i Göteborg så detta blev en fin tradition som jag fann väldigt stor glädje i. På bilden är dom i så pass god form så dom kunde laga lite mat själva och satt ofta på balkongen och myste med blomlådor och blommor på kortväggen. Pappa gick bort för 11 år sedan och då flyttade mamma en våning ner i en lite mindre lägenhet. Hon bodde där rätt länge och då var hon så pass pigg så hon följde med ut på Café när vi var och hälsade på, vi kunde även ta med henne till pappas grav. Mamma hade nya knäleder sen hon var 70 år gammal och efter ca 15 år sedan så gav dom upp och hon blev rullstolsburen. Det gick sen utför så demensen eskalerade och hon hamnade på "demensboende".  

 

   

Detta är en bild på mamma och pappa som unga. Framför dom står jag och min bror. Klumpig fotograf som tog bilden precis då jag gjorde nåt med axeln. Dom står framför en tjänstebostad som min farmor och farfar bodde i. Syrran är inte född när denna bild togs för hon är mer än 10 år yngre än mig. 

 

      

Här en bild på syrran då hon var barn och då hade våra föräldrar en Austin. 

 

  

En bild jag fått av syrran när hon vid detta tillfälle sänkte ner mammas urna i jorden. Jag hade både en förkylning och ländryggsbesvär och det känns inget vidare att jag inte kunde närvara.

 


Vera lynn med We'll Meet again. Vera Lynn föddes 1917 i East Ham, London och är en brittisk sångerska och artist. Vad roligt att hon fortfarande lever,  99 år gammal. Vera Lynn turnerade under andra världskriget som fältartist för att sjunga för de brittiska trupperna värkden över. Hon skivdebuterade 1935 och har gjort mer än 1100 skivinspelningar. Mina föräldrar gillade hennes sång. "Vera" en av låtarna på Pink Floyds album The Wall, handlar om Vera Lynn. Det hade jag inte en aning om  

 

 

#Föräldrar #Balkongen #Tjänstebostad #Urna #Vera 

 

Av Malin wiper - 20 oktober 2016 08:45

 


I går åkte min man och jag till Kinna för att möta upp syrran och svågern för slutklämmen efter mammas begravning. Vi stannade och fikade i Ulricehamn. Denna gång parkerade vi nedanför själva centrum för jag har svårt att gå på kullerstenar just nu. Här ser ni den vackra stationsbyggnaden som bevarats efter att järnvägen las ner


 


När vi var på väg i trappen upp mot fiket så såg vi denna barn/dockvagn som lämnats åt sitt öde och utan framhjul. Jag blir inte förvånad längre av allt man hittar både i naturen och i stadsdelar.


  

Längre upp i trappen på sidan där det var grus låg framhjulen till vagnen, plus lite cigarettfimpar



Här är vi då på väg mot Günters Brödstuga AB från nedersidan.


    

Vi fikade i det mörkare rummet och därför fick jag inga bra bilder utom på denna läckra bakelse. Själva tog vi smörgås och dom är alltid goda, fina att se på och smakrika. Dessutom är pålägget ditsatt med finess

 

 


Innan vi träffade syrran så åkte vi till graven som finns på en liten skogskyrkogård, den ligger så vackert till. När jag såg mammas namn på gravstenen under pappas så bröt tårarna ut fullständigt och bara rann utefter kinderna. Det kändes så sorgligt att båda nu är ur tiden än om det är livets gång. Jag pratade med både mamma och pappa en stund för i mitt hjärta finns dom fortfarande kvar. Det gjorde så ont och när jag sitter och skriver detta som kommer det över mig igen, så jag ser knappt vad jag skriver.  Vi  köpte med oss rosa rosor som mamma gillade.  Syrran och svågern hade gjort så fint på graven med två hjärtan och ljung framför plus den gula buketten

              

 

 

 

Framför gravstenen hade dom lagt alla hjärtan vi satt på graven under dom åren pappa varit borta.                         

    


I Kinna centrum står denna ståtliga "Den Bevingade Hästen"  som är skapad av skulptören  Marta Runemark. Det är en gåva från Sparbanksstiftelsen Sjuhärad 2013. Den är väldigt mäktig där den står på höjden och tittar ut över Kinna centrum 

 

 

Jag är lite utmattad känslomässigt i dag så A-G och jag går till gymmet i morgon istället för i dag. Nu tar jag det bara lugnt och skall snart in i duschen för jag är fortfarande i nattlinnet..  Det gick i alla fall bra med ryggen för jag tog lite extra värkmedicin och hade även kylpåsar med mig. Nu är det torsdag igen och snart helg. Det går så fort så julen är nog inte långt borta. Hoppas ni som kommer in hit har en fin helg att se fram emot. Sköt om er och ha det bra. 

 

 

  

 

En avskalad version av låten What A Day For A Daydream med Gracie Sherman. I orginal sjungs den av gruppen The Lovin' Spoonful. 

 

 

 

#Ulricehamn #Hjul #Brödstuga #Graven #Bevingade #Gracie  


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards