Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

Hembygdsgården Byarum, Mimmis Stickcafé del 2

Av Malin wiper - 3 juli 2011 18:28


Här sitter alla inne och handarbetar och fikar vidare



Mrs A stickade en beige kofta i ett lite knottringt tunnt garn.



Denna finna tavla med en sydd ålderstrappa på har denna kvinna tillverkat och den sitter på en av väggarna i Hembygdsgården. Hon har många järn i elden och är urduktig på handarbete


Ålderstrappa är ett bildmotiv som är vanligt inom folklig bildkonst från 1600-talet fram till 1800-talet




Här har hon som var med i "Mamma byter bo" virkat en hakklapp som är superfin. Hon virkar och stickar så det glöder om virknålen och stickorna. Klicka här för att komma in på "Mamma byter bo"



Här i vit virkad tunika ser vi hon från "Mamma byter bo" som är upphovet till den stickade klänningen och hakklappen ovan mm. Kände inte igen henne först för hon hade långt hår när jag såg henne sist.



En tjej stickade en fin tunn kofta av ett fint blått garn.


 



Den här kvinnan hade ett garn som det blev mönstger automatiskt av. Det såg fint ut.





Här håller Helena upp en poncho som hon stickat, den är jättefin.



En av kvinnorna vann dessa fina hemstickade sockor på hembygdsgårdens lotteri.



Här provar jag en handvärmare som Mrs J har stickat. Dom fanns i flera olika färger.



Här ser ni hon som är upphovet till handvärmarna. Hon har även stickat den eleganta klänningen som hon har på sig. Önskar att jag fått fram bättre hur läcker den är. Dom är så duktiga allihopa på handarbete så man baxnar.



Nu kommer bilderna i lite oordning och jag har inte fått till bilderna till belåtenhet och alla har inte kommit med för jag har tagit så knäppa vinklar.




Igelkotte som håller till under vår egen trappa. Det blir lite mindre inlägg nu eftersom vi har besök och vill umgås. Vi har haft en toppendag med många aktiviteter.


  


Syrran och svågerns hund Axa är nu 9 månader och har inga problem att åka bil utan är jättelugn och trygg. Hon har anpassat sig otroligt fast det är första gången hon är ute och åker så långt. Nu måste jag tillbaka och umgås. Ha en fin kväll....  

 
 
Pisan

Pisan

4 juli 2011 00:30

Jösses vad du hunnit med! Jättefina bilder. Och vad fina saker damerna har stickat. Ha det så mysigt nu när ni har besök! Kram! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

4 juli 2011 12:39

Tack snälla du. Det har varit full rulle i några dagar så livsandarna vaknat till liv ;)

Ha en fin dag
kramar

 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

6 juli 2011 20:56

Så mycket fint som alla stickar, nästan så jag som aldrig lyckats sticka något blir sugen på att testa. Har du pysslat med något också, din påtning kanske?
Finfina Axa, hon har verkligen blivit en stor och fin schäfer nu.
Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

Malin wiper

7 juli 2011 07:28

Dom är så duktiga allihopa men jag hade inte med mig nåt handarbete trots att jag har påtbrädan och en duk jag håller på med. Det var för varmt så jag njöt av fikat och sällskapet istället ;)

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards