Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 19 januari 2024

Kaja, Bageri April, Röda Korset och Colin James

Av Malin wiper - Fredag 19 jan 10:15


 

I går såg jag denna kaja som satt på en busskurs tak. Den tittade på mig med en blick som sa: värst vad du var nyfiken


 

Kolla in så fin jag är


          

Jackdaw Love. Två kajor i närkontakt


 

Nu har Svartån snöat blivit täckt av snö igen


 

Längtar tills man kan sitta nere vid hamnen och kolla båtar igen med medhavd fika. Detta är Elba en färja som man kan åka ut med på vår och sommar. Den är K-märkt. På bilden är den avbildad på ett vykort från Direkten


   

En dag gick vi förbi ett område där vi såg nedgången till Ekströms Glas & Ram AB


 

Frestande semlor hos Bageri April. Vi har ätit såna men det var rätt länge sen och dom är magiskt goda

 

Klicka här för att höra en låt som heter April Come She Will


 

Sist blev det att vi delade på en smörgiffel med ost, gurka och sallad, det är vår favorit när det gäller smörgås där. Kolla in den fina assietten i glas som har hjärtan som mönster. Känner igen såna från långt tillbaka och har för mig att mina föräldrar haft nåt  liknande. Dom brukar ha olika retro assietter och sånt är kul


 

Vi har köpt denna filt på Röda Korset second hand. Den kostade 200 kr men var nu nedsatt till 100 kr. Filten ser helt oanvänd ut och vi har ytterligare en sån här varm filt sen förut och det är toppen om elen går

 

  

Hittade denna etikett på yllefilten som säger att den är från Habo och impregnerad mot mal. Upptill ett märke där det står Kunglig hovleverantör. Klicka här för att se en annan filt som kommer från Habo och är värd 1.500 kr. Jag har haft på mig den över benen några dagar då jag suttit i tv rummet och det känns att den är av hög kvalitet, så mysig och skön. Den har nog bara legat i ett skåp i många år 

                            

Denna text hittade jag på en sida som heter femtiotalsjakten:

 

Hade man kanske Habo-filtar på Haga slott?. Habo Ullspinneri drevs fram till 1966. Filtväveriet övertogs av Tidstrands i Sågmyra. Då förstår jag att den filt vi köpte är från många årtionden tillbaka

                         

Klicka här för att läsa historien om Habo Ullspinneri. När vi bodde i Småland så åkte vi ibland till Habo och även deras second hand. Klicka här för att se en av dom vi brukade besöka

 

 

Detta är den filten vi hade sen förut och den köpte vi på second hand i Jönköping jättebilligt. Jag hittar inte inlägget där jag skrivit om den för sökfunktionen fungerar inte sen länge på min blogg. Den är också av hög kvalitet och ser lika fin ut som när vi köpte den ca 2014-2015. Så nu har vi åtminstone två varma filtar vid krisläge.

 

Vi har sen förut vattendunkar och  rengöringstabletter, ficklampor och nu är vi ute efter spritkök eller fotogenkök. Vi har lite konserver men skall köpa fler och även en vevradio. Vi och många andra har inte råd att köpa allt på en gång och det finns många som inte har råd alls. Sånt borde delas ut så alla kan få tillgång till dessa saker. Inget verkar organiserat i förväg


 

Så här frustrerad kan man känna sig ibland. Detta mjuka kramdjur såg jag hos Myrornas. Just nu är det så kallt ute så vi promenerar mest i centrum och lite utanför och då kan man gå in och värma sig i lite olika butiker. Vi promenerade i alla fall 5,17 km i går så man får vara nöjd ändå. Det kommer varmare tider då vi kommer upp i närmare 1 mil igen och det längtar jag efter

 

       

Colin James med Feedom. Colin James är en kanadensisk bluesrocksångare och låtskrivare. James har varit mycket framgångsrik i sitt hemland, efter att ha uppnått sju guldcertifierade album i Kanada under sin karriär, inklusive fyra platinaalbum och två dubbelplatinaalbum 

 

Nu har vi 17,8 grader kallt och det skall bli kallare. Fast solen har kommit fram och det ser vackert ut så det är bara att gilla läget. Jag tittar in på era bloggar så fort jag är hemma igen. Ha nu en härlig fredag i vårt vita vinterlandskap. Var rädda om er. Hjärtlig hälsning från Malin

 

                                              


 

#kaja #svartån #Elba #Ekströms #semlor #yllefilten #kramdjur #Colin

 
 
Herbert

Herbert

Fredag 19 jan 16:46

Ja det blev ju nästan en landsplåga när det begav sig för Gunnar och denna melodi..Synd att han gick bort endast 54 år..Haé Kram.

http://https://hebbe.blog

Malin wiper

Fredag 19 jan 17:20

Det blev det verkligen. Han gick bort alldeles för tidigt.

Ha en fin kväll
Kramar!

 
Äventyret framtiden

Äventyret framtiden

Fredag 19 jan 20:52

Fotona av kajan är jättefina. Du är så himla bra på att ta fågelbilder...
Grattis till filt-fyndet. Verkligen ett bra pris för en snygg och varm sak att dra runt sig.
Ha en fin helg Malin!
Kram från Karin

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

Fredag 19 jan 21:42

Vad kul att du tycker det. Filten var verkligen ett fynd så ibland har man tur.

Ha en fin helg själv
Kram från Malin

 
Micke

Micke

Fredag 19 jan 21:37

Härligt ståtliga varelser det där, de ser på något vis in i ens själ, fast det är väl bara en känsla förstås.
Semlor får vi hemlevererade imorgon men jag anar att de du har där är godare. ;)

Ha nu en fin helg Lillasyster.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

Fredag 19 jan 21:45

Det var bra beskrivet av dig, mitt i prick. Det är en bra känsla tycker jag och dom är ju klockare än man tror

Vad härligt med hemlevererade semlor. Dom är säkert goda dom också

Ha en fin helg själv Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards