Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 november 2023

Tvätterskan vid Svartån, Yngve Andersson, Änder och Roberta Flack

Av Malin wiper - 21 november 2023 10:30


 

I går promenerade vi längs Svartån och dök på detta ställe fullt med änder och en skulptur som heter "Tvätterskan vid Svartån". Den är skapad av Yngve Andersson. Klicka här för att läsa lite om denna skulptur

                     

Yngve Andersson föddes 10 november 1903 i Stockholm. Han var en svensk skulptör och ciselör. Han är morfar till Nils Andersson som är en svensk barnboksförfattare och musiker. Yngve Andersson dog redan 1988

 

        

Hittade ett klipp från 9 år tillbaka från där vi promenerade. En bit in i klippet ser man änderna vid skulpturen


 

Änderna var så lugna och orädda och jag märkte att dom brukar bli matade så nästa gång vi går förbi så skall vi ha lite solrosfrön med oss


  

 

Denna kom emot mig och stod bara en bit från mina fötter


   

Här ser man bron man går över och när vi började gå över så kom flera änder mot oss och bron och var fullständigt orädda. 


 

Här blickar vi ut från bron in mot gamla byggnader 


 

Efter bron så dök detta upp med en grind som fortsatte under huset ovan. Det var verkligen en fin promenadväg vi gick utefter. 

 

 

Sen gick vi vidare och här på en gångväg vid en kyrkogård

 

 

Där finns en minneslund med med ca 5 bänkar på rad och vid varje bänk vaser för blommor och även plats för gravljus. Dit skall vi promenera och tända ljus i jul för dom som gått bort i våra släkter.

 

          

Roberta Flack med The first time ever I saw your face. 

 

                    

Nu är det 3,4 minusgrader men ingen sol eller snö men väldigt vindstilla. Vi sover lite för länge just nu och det är nog för att det är mörkt så länge innan det ljusnar. Nu skall vi ut på den sedvanliga promenaden igen men den blir i olika omgångar och inte som i går allt på en gång. Tisdag och veckan rullar på och jag hoppas den börjat bra för er besökare. Var rädda om er


 

#Tvätterskan #Yngve #Änderna #bron #grind #Roberta

 
 
Veiken

Veiken

22 november 2023 04:38

Änder är så fina, speciellt herrarna. Det skimrar så fint i fjäderdräkten när solen skiner.
Jag undrar alltid om fåglar inte fryser om fötterna när det är riktigt kallt, dom är ju jämnvarma! :)
Kramar

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

22 november 2023 07:38

Håller verkligen med dig. Ibland stoppar ju änderna in fötterna mellan vingarna. Tror det måste vara rätt kallt för att dom skall frysa

Ha en skön onsdag
Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards