Öppen Ridå

Alla inlägg den 30 oktober 2023

Av Malin wiper - 30 oktober 2023 16:30


 

Här kommer lite bilder från söndagens höstpromenad. Än finns det lite höstfärger kvar

 

Nu är jag inne på inlägg nr 2 för dagen i och med att jag har så mycket att skriva om nu. Tar istället nån eller några vilodagar när jag känner att kroppen säger nej. 


 

Jag blir så nostalgisk då jag ser såna här gamla fina lampor ovanför en del portar.


 

Här en uppdaterad variant som också är rätt snygg

 

                                                                  


En lampa i lite funkisstil a'la 1950-talet. Klicka här för att se vart den finns


 

Detta såg kul ut på håll för fönstret sitter en bit upp på husväggen och under är en trottoar


 

En rolig skylt framför ett ställe som heter Yuphins Hälsoverkstad & Massage. Vad glad man blir när nåt sticker ut och inte ser ut som allt annat


  

En gammal dörr ner i en husgrund som fått vara kvar och nu råkat ut för dagens klotter 

                          

 

En rolig pumpa som inte skrämde utan gladde istället


 

Ett spelkort låg på en trottoar och lyste upp. Undrar om det för tur med sig detta hjärter 8 för det kan behövas. Förr innan mobiler, datorer och annan distraktion fanns så spelade man kort och mina föräldrar la ofta patiens. Sen spelade man spel hela tiden och även när man fick besök. Nu har det blivit populärt med quiz ute på pubar och andra ställen. Jag har aldrig varit så där våldsamt intresserad av spel utan när jag går ut eller ser på tv så vill jag hellre bli road och bara luta mig tillbaka

 

Det började snöa i dag men det var mer regnblandat snö men senare på dan så blev flingorna vitare och större och det såg vackert ut. Vi promenerade ner till centrum och roade oss lite på förmiddagen.

 

       

Ellen Krauss med  - I natt (inget stoppar oss nu) Hennes tolkning av låten i Så mycket bättre som startade häromdan. Klicka här för att höra Mapie som också gjorde en bra tolkning. Klicka här för att höra Dogges version som jag också gillar, allrahelst när han rappar. Ser fram emot nästa avsnitt då det kommer fler artister dit bland annat Sanne Salomonsen

 

Det fortsätter att snöa så nu har vi vitt på marken som lyser upp i höstmörkret. Ha nu en skön kväll

 

                       



#höstpromenad #lampor #fönstret #skylt #dörr #världen #pumpa #spelkort #Ellen

Av Malin wiper - 30 oktober 2023 08:15


 

Här var det dukat och klart i lördags då min svåger kom på lunch.


 

Vi bjöd på kassler, rostade rotsaker, svartvinbärsgelé och min mans silverlökssås. Efter maten drack vi kaffe med päronkaka med vaniljsås


 

Lite senare promenerade vi ner till centrum genom att gå igenom Mälardalens Universitet. Där byggs det så det knakar om det. Det blir många nya skolbyggnader


 

På baksidan av Kårhuset ser det ut så här. Snygg grind och fullt med utemöbler 


 

Här ser man hela uteplatsen


  

Vi promenerade ett bra tag i centrum men sen blev vi sugna på en öl. Vi gick till Bierkeller dit vi varit sammanlagt 3 gånger förut genom dom sista åren. Det är en stor restaurang och pub. Där serveras även plankstek som är nåt man åt väldigt mycket under 1970-talet. Dom har levande musik varje fredag och lördag från 20.30-02.00. 

 

                                                          

Klicka här för att se vilka som står för underhållningen framöver. 

 

 

Här ser ni ölen vi valde.  

        

          

Teddy's Trio på Bierkeller 20 september 2023. Dom till och med dansar där så det känns som att ha förflyttats till 1970-1980-talet. Dit måste vi gå så småningom en kväll. Klicka här för att se ett annat band som brukar spela där

 

Morgontankar:

 

Det har regnat lite i natt och vi har även fått lite frost och det är nollgradigt. Tänker på hur Sverige byggdes upp efter andra världskriget då vi fick skyddsnät i form av fackförening, försäkringskassa och mycket mer. Nu börjar allt rivas ner och skyddsnäten är så små så ingen kan leva på dom med hyrorna vi har nu och även matpriser och annat. Därför blev jag så hoppfull när jag läste om dom strejkande när det gäller kollektivavtalen på Tesla. Klicka här för att läsa lite mer om detta. 

 

                                       

Jag gick med i facket så fort jag började arbeta och jag började tidigt med först att sommarjobba och sen ta vikariat av olika slag. Sen gick jag på Folkhögskola när jag var 17  år efter att ha gått Handelslinjen sista året i skolan. Det är därför jag aldrig behövt pekfingervalsen på datorns tangenter utan jag är lika snabb nu som när jag var ung och skrev på många olika skrivmaskiner. Det börjar ramla över mig nu hur många år jag fått i livet men det är inte roligt att se hur allt monteras ner för dom unga och kommande generationer. Hoppas det blir mer protester istället för att ägna sig bara åt ytliga saker. 

 

Nu tog morgontankarna slut och jag önskar er en så fin början på veckan som möjligt

 

                                                   

 

#svåger #kassler #rotsaker #Kårhuset #Bierkeller #Teddy's #Tesla

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards