Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2023

Nedskräpning, borttappat och Hep Stars

Av Malin wiper - 29 oktober 2023 09:15


 

Detta var rätt äckligt då nån lämnat efter sig lite matrester på en stol utomhus. Tomater och lite lök


En soptunna fanns alldeles bredvid men det var väl enklare att bara släng ifrån sig på marken. Skämmigt till tusen. För att undvika nedskräpning så måste man ta upp sånt med barnen i hemmet och sen får skolan fortsätta. Det jag sett nu är att lärare går ut med skolbarn och plockar skräp och det är en riktigt bra idé. Nu är det ju inte bara barn som slänger skräp utan även många vuxna. En av dom sakerna är cigarrettfimpar som man ser överallt

 

 

När det inte finns ett ställe att fimpa på så tycker jag att man skall skaffe en sån här Fimparätt.nu. Jag har själv en sån fast jag aldrig rökt. Den har jag bland min tändarsamling i hallen 


          

Sopor och skräp i vår vardag


 

En sax kan man också hitta på marken. 


 

En plastleksak i form av majskorv


 

Vantar och handskar är ett av dom vanligaste saker man ser i stadsmiljön. Här en barntumvante som såg helt ny ut


   

Barn verkar tappa mycket från sina vagnar och föräldrarna har ju fullt upp med sina mobiler så hur skall dom kunna se det. Ovan en liten barnväska med texten Mermazing


 

Gick förbi ett ställe nedanför en trottoar där det låg utspritt med kläder från flera papperspåsar. Där fanns både nya och använda kläder. Jag gick tillbaka och kollade senare på dan och då var allt borta 


 

Detta var ingen dum idé, att pynta runt en stadsmiljö med återanvänt skräp.  


Vi hade en trevlig dag i går med min mans bror men jag tog inte många bilder. Fullmånen gör att jag inte får sova ordentligt och då fungerar inte hjärnkontoret fullt ut. Vi åt och fikade hemma hos oss och sen tog vi en långpromenad. Efter det en öl på en pub och jag skriver lite mer senare. 

 

         

Hep Stars med I natt jag drömde. En låt som passar in i vårt världsläge nu och jag och min man har ett fantastiskt fint minne av denna låt i och med att när vi bodde i Småland Vaggeryd så besökte vi Bergets Dag i Taberg där dom hade festligheter och Hep Stars uppträdde. Det blev ett oförglömligt minne

 

                                                     

När Hep Stars  sjöng "I natt jag drömde" så ställde sig hela publiken upp och sjöng med. Svenne blev även han rörd när han såg vår reaktion. Det blev så magiskt och underbart att man var helt uppfylld av glädje och tillfredställelse. Vi stod förenade allihopa i fred och frihet. Tänk om världen ändå kunde vara så men tyvärr är det bara en dröm trots att dom flesta av oss inte vill ha krig och elände

 

Klicka här för att komma inlägg jag skrev efter att vi varit på Bergets Dag 2010. Nu är Svenne Hedlund borta och det känns sorgligt. Söndag och vi har nollgradigt och det ser ut som solen håller på att bryta fram. I går hade vi sol hela tiden. Nu skall vi ut och promenera så jag önskar er en härlig söndag vad ni än skall hitta på                            


 

#matrester #nedskräpning #Fimparätt.nu #kläder #Bergets #Hep

 
 
Micke

Micke

29 oktober 2023 17:52

Äckligt det där ju, någon måtta får det ju ändå vara tycker jag allt. :(
Fimpa rätt har jag gjort en del sista åren jag rökte, innan det var det väl lite si och så med det.
På fredag har jag varit rökfri ett år, skönt.

Ha nu en fin kväll Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

30 oktober 2023 07:24

Det var verkligen äckligt. Vad bra att du fimpade rätt. Grattis till att du varit rökfri ett år. Förstår att det känns skönt.

Min man rökte i 20 år innan han träffade mig. Han slutade också men det var inte lätt utan han hade sånt där plåster och annat. Jag har ju själv varit sockerberoende så jag vet hur svårt det är

Ha en fin början på veckan Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards