Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 april 2023

Lifecenter second hand, Brödet & Fiskarna och charles Bradley

Av Malin wiper - 8 april 2023 17:00


 

I fredags var vi till Lifecenter Second hand. Jag fotade lite när jag ändå var där och här ser ni en gammal symaskin som stod på ett skåp när man kom in i butiken

 

Klicka här för att se vad vi köpte där på långfredagen


 

Ett vinställ i enkel form som vi var lite sugna på men vi har ju en barvagn och det räcker. Vi tänker alltid efter en gång extra numera innan vi köper nåt. I denna lägenhet skall det bli lite mer avskalat

 

                                           

Roligt vinställ från Partykungen . Det går under namnet "Spring för livet".

 

  

En skoputsarlåda stod där på ett gammalt bord. Jag har aldrig själv haft nån sån för jag har haft så lite såna saker. 


 

En stor pigtittare som var rätt fint utsmyckat på sidorna och lådorna var så fint formade. Jag fick en pigtittare i present som barn men på 1950-talet så var allt lite mer enkelt med grafiska former 


 

Vi åkte sen till Brödet & Fiskarna second hand. Där på övervåningen såg min man denna gamla resväska. Priset var 85 kr och många har ju såna som inredningsdetaljer numera. Man kan även sätta ben på en sån väska och ha som bord och då även få lite förvaring. 

 

Klicka här för att se hur mycket man kan göra av gamla resväskor. Klicka här för att se ännu mer vad man kan göra av en resväska


   

En trappa upp så dök denna kökspall/stege upp som hade några år på nacken. Den kan man fälla in och sen fälla ut då man skall använda den. Det fanns många olika modeller av en sån förr och även i trämaterial

 

Klicka här för att se en liknande. Klicka här för att se en pallstege i trä 


   

Jag såg även denna väska i näver och bredvid ett par avklippta jeans


 

Två gamla skåp och en byrå


 

En galge som påminner om slutet av 1960-talet och en bit in i 1970-talet. Jag hade en klänning som hade nästan detta mönster och färger 1966. Jag gick på Folkhögskola och sydde den där

 

                                         

Så här såg klänningen ut. Jag står här hemma hos mina föräldrar i Sundsvall W:6 tjänstebostad. Hade lov från folkhögskolan


 

En sommarklänning hos Brödet & Fiskarna i lite liknande batikmönster


 

Tre prodockor stod där i centrum av second hand med lite kläder som andas sommar och fest


 

Jag köpte denna blus i går på Lindex och den är i lila botten med orangefärgade fjärilar. Den satt så bra och kändes så bekväm och sval. Nu kryllar det helt plötsligt med kläder inför vår och sommar som är färgstarka nästan som neon. Ett tag var det ju nästan bara vitt, svart, beige och några färger till. Jag har inte kunnat köpa kläder på ett tag för vi har haft så många andra utgifter men nu fick vi tillbaka på skatten båda två. Det mesta går ju till att betala bort saker och nu är vi helt fri från den extra hyran på förra lägenheten och det känns befriande. 


 

Ärmen går ner till armbågen och den är lite vid och veckad nedtill. Blusen är i en sån där lite skrynklig kvalitet


 

Så här ser den ut upptill och det är en snygg knapp baktill som man knäpper igen med. Nåt sånt här färgstarkt har jag inte haft på länge

 

      

Charles Bradley med Strickly reserved for you. Charles Bradley var en amerikansk sångare. Tyvärr så dog han 2017 i en ålder av 68 år. Jag gillade han hesa lite raspiga röst och häftiga utstrålning. Han kallades för "The Screaming Eagle of Soul". Dödsorsaken var magcancer

 

                                

Trots att det blev 10 grader varmt och sol i dag så orkade jag inte gå ut så det blev en innedag. Min man gick iväg till ICA Kvantum och Lidl för att handla lite som fattades hos oss. Jag ställde mig och strök en tvätt istället och rensade lite i hallen där det samlats sånt som var i tv rummet förut. Nu börjar det plana ut lite och vi har börjat få ordning på en hel del. Nu kan man ju faktiskt sitta på balkongen och kolla ut över bilar, cyklar och folk som går på trottoarerna. Balkongen får vi pynta senare för vi vill först ha klart inomhus. Ha nu en fortsatt fin påskafton kära besökare

 

#symaskin #vinställ #skoputsarlåda #pigtittare #resväska #kökspall/stege #galge #blus #Charles 

 
 
Ingen bild

Bittan

9 april 2023 12:29

Hej Malin! Så vacker blus du köpt och i härlig färg. Det finns nu vackra vår och sommarkläder i härliga färger. Just nu letar jag efter sommarlångbyxor. Var till stan i lördags men hittade inte några och orkade inte prova några då jag har värk i ryggen.
Nu väntar jag på att barnbarnen skall komma kl 14 och äta middag.
Vi önskar Er en trevlig fortsättning på påskhelgen!
Kram från Britt-Marie 🐣🐥🦋🌼

Malin wiper

9 april 2023 12:42

Vad kul att du tycker blusen är fin. Det är verkligen mycket att välja på i vår när det gäller kläder såg jag. Ja du har man värk i ryggen så är det inte roligt att prova kläder. Det kommer fler tillfällen skall du se

Vad härligt att barnbarnen kommer till er.

Tack för påskhälsningen fina du

Jag och min man önskar er detsamma. God fortsättning

Kramar från Malin

 
Herbert

Herbert

9 april 2023 14:28

Mycket nostalgi i dina bilder kan jag tro,fina bilder..
Jag brukar köra dessa balkongrapporter lite då och då,tycker det är kul..Haé Kram.

http://https://hebbe.blog

Malin wiper

9 april 2023 14:30

Ja du man blir mer och mer nostalgisk ;)

Jag gillar dina balkongrapporter så påhittigt.

Ha en fortsatt bra påsk
Kramar!

 
Micke

Micke

9 april 2023 17:32

Alltid kul att kika på gamla grejer och kanske till och med köpa med sig något.
Här har vi fullt med grejer, överallt, vi skulle behöva "skala" lite här minst sagt. ;)

Fina bilder Malin, ha nu en fin kväll.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

9 april 2023 18:56

Håller med dig och man blir sugen men vi skalar ju ner numera. Ja du det är lätt att samla på sig men inte så lätt att göra sig av med saker så jag förstår er.

Kul att du gillar bilderna

Ha en fin kväll själv Micke

 
Göran

Göran

9 april 2023 21:35

Kul nostalgi i bilderna. Min mormor hade en trampsymskin som hon använde så länge hon levde. Och trappstegen fanns väl i nästan alla svenska hem på 60- och 70-talen. I olika modeller. Just den du visar har jag dock aldrig sett. Sen minns jag också den där fällbara barnstolen som dels hjälpte små barn att nå det stora matbordet men också kunde vändas så ungen fick ett eget bord mer på golvnivå. Sen minns jag en sak till som ALLA hade då. Duralexglasen! De där fasettslipade som gick i miljarder bitar om man råkade slå sönder dem. Men de var väldigt tåliga så de höll för det mesta vid olyckor.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

10 april 2023 06:59

Det är verkligen kul då man får se lite gamla saker på second hand som man känner igen. Kul att din mormor hade sin trampsymaskin hela livet. Mamma och pappa hade en sån med bara då vi var små

Jag har själv haft en köksstege men inte sån man fäller ut. Det var praktiskt med den för barn. Ja du dom glasen var bra men när dom gick sönder var det inte roligt ;)

Ha en fin dag Göran

 
Ingen bild

Gunilla

10 april 2023 16:50

Vilken nostalgi med alla gamla saker och resväskan är på pricken lik våran som alltid följde med på resan till Kramfors varje sommar. Så roligt att se på alla nostalgiska saker du visar.
Härlig sommarblus och fjärilar att bli glad av.
Kramar!

Malin wiper

11 april 2023 05:10

Det fanns extra mycket av gamla saker på dessa två second hand. Vad kul att ni haft en sån resväska och när jag hör Kramfors så blir jag som norrlänning nostalgisk

Kul att du gillar blusen. Hade på mig den i går och den är verkligen "Fjäderlätt" ;)

Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards