Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 5 juli 2022

Nedskräpning efter festival, Tomas Tranströmer

Av Malin wiper - 5 juli 2022 12:45


 

Så här såg det ut på många ställen i Västerås centrum i söndags då vi promenerade omkring där. Det hade ju varit både Cityfestivalen och Västerås Pride. Det har nog varit ännu mer skräp men dom har hållit på att röja undan säkert många timmar innan vi var där. Ändå har dom haft utställt massor av soptunnor lite överallt men det verkar som folk bara slänger skräp utan att tänka på konsekvenserna. Det är svårt för mig att ta in detta för jag fick lära mig från grunden att inte slänga skräp på marken. Det blir en slags kollektiv bestraffning som vi ordentliga också får vara med och betala på. Jag har skrivit om detta så mycket i mina "skräpinlägg" men jag tycker det är viktigt i och med vår miljö och klimatförändringarna

 

                           

Skylt AB

 

På ett annat ställe låg denna hög som jag tog en närbild på. Det var vinflaskor, plastmuggar, servetter, kvitton, kapsyler mm. Det drabbar även kommande generationer det vi ställer till med nu

 

                       

Clipart Library 

       

Detta klipp förklarar på ett enkelt sätt vad som händer när vi skräpar ner en bit in i klippet.

 

 

Lite utspridd skäp på en gräsmatta ovanför Svartån. Skräp låg spritt lite överallt där man gick så ingen yta var helt ren från skiten


 

På ett trappsteg upp till ett hus stod dessa flaskor som innehållit sprit. 

 

 

Hur tänkte dom här?. Tre pappersmuggar på en stenig sittplats framför ett matställe. Jag ser framför mig hur tre personer suttit där och druckit ur dessa muggar och samtalat. Sen reste dom sig upp och bara gick utan att tänka på vad dom lämnade kvar. Denna bild tog jag för ett tag sen utanför en restaurang i ett köpcentrum. Vart har det logiska tänkande tagit vägen?


   

Vi promenerade på en kullerstensgata förbi en vacker träbyggnad. Där stod detta fönster öppna och det såg så vackert ut

 

       

Ella Fitzgerald med Open your windov. Så passande till fönsterbilden. Ella Fitzgerald var en amerikansk jazzsångerska. Hon gick under hedersbenämningen The First Lady of Jazz. Hon var en av USA:s absolut största sångerskor under 1900-talet inom jazz och populärmusik. Hon dog 1996 i en ålder av 79 år


 

I västerås finns det såna här plattor instoppade i kullerstenar på flera ställen. Här en dikt av Tomas Tranströmer: Håll ut näktergal! Ur djupet växer det fram vi är förklädda. Själv har jag en av hans korta dikter på baksidan av mina visitkort: Tills ljuset hann upp mig och vek ihop tiden. Det får bli mina slutord denna gång. Det är tisdag och vi har 17 grader varmt, lite molningt med återkommande sol och kraftig vind.  Ha det bra och se till att räta ut tiden så den blir lite längre och mer upplevelserik.  

 

   

 

#skräp #flaskor #pappersmuggar #fönster #Ella #Tomas                   

 
 
Ingen bild

Gunilla

5 juli 2022 14:41

Hur kommer det sig att folk slänger skräpet där det står eller sitter.Men inget förvånar mig längre var till återvinningscentralen på förmiddagen och där står påsarna med plats nedanför inkastet, man orkar inte putta in påsen eller kanske blev så slappa i armarna så dom inte orkar.
Tror många, inte alla inte vågar uppfostra barnen från de är små utan en Ipod i näven så blir det lugnt. Nya tider där man har mobilen vid matbordet.Är gammal så har väl inte hängt med med allt det nya.
Men The Carpenters gillar jag så fin röst, och sorgligt hon gick bort allt för tidigt.
Molnen tätnar men skönt ändå och fortsätter med att göra ingenting.
Ha det gott!
Kram!

Malin wiper

6 juli 2022 07:22

Jag fattar inte det heller för det är så korkat. Detta du berättar om återvinningscentralen är ju också märkligt men jag säger detsamma inget förvånar mig längre

Jag ser ju själv i lekparken nedanför oss att föräldrarna sitter med mobilen medans barnen försöker få uppmärksamhet. Barn behöver bli sedda för att utvecklas. Jag hör många yngre som också är upprörda av mycket som händer nu.

Ja du Karen Carpenter hade en fantastisk röst. Sån känsla och även lite vemod

I dag vaknade vi till sol men det är bara 17 grader men det passar mig bra ;)

Hoppas du har det bra. Önskar dig en toppenfin onsdag.
Kram!

 
Karin Eklund

Karin Eklund

5 juli 2022 17:24

Det är helt obegripligt att både unga och vuxna har tappat vettet totalt som de har gjort när det gäller att ta vara på sina sopor. Märkligt är att man bara lämnar allt och går vidare. Tänkte på det själv här i lördags då vi hade flera gäster på besök och några av dem satt ute på terrassen och rökte. Jag tog vara på flera tomma cigarettaskar bland askkopparna. Själv skulle jag aldrig göra så men troligen är att människan av idag är ett väldigt bortskämt stycke som räknar med att andra städar upp efter dem, trots att det finns papperskorgar och liknande att lägga sina sopor i. Det är skrämmande...och jag gillar det inte alls.
Däremot gillar jag Tranströmers ord, de är så fina.
Tack för dem också Malin!
Kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

6 juli 2022 07:26

Håller med dig, det är inte klokt så korkat det är. Som du säger så räknar dom med att man skall städa upp efter dom. Hade jag rökt så hade jag tagit hand om asken och slängt den själv och tömt askkoppen. Det är verkligen skrämmande som du säger. Uppfostran måste tas från barndomen och fortsätta i skolan

Kul att du också gillar Tomas Tranströmer. Varsågod! ;)

Ha en toppenfin dag Karin
kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards