Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 januari 2022

Bread & Sweet By Jennie i Västerås, mardröm och Broken Bones Malitlda

Av Malin wiper - 22 januari 2022 11:15



 

Innan vi åkte till sjukhuset i torsdags så tog vi en fika på Bread & Sweets by Jennie. Det var så länge sen vi var dit nu. Vi valde ett nytt bakverk som var en Mandel croissant med vaniljkräm. Den var otroligt god men jag kunde bara äta en halv för dom var så stora. Vi fick en påse att lägga den andra halvan i så fick min man äta upp den senare på dan. 

 

Klicka här för att se när vi var dit sist


 

Medans vi satt där så kom dom in med nybakade semlor som såg jättegoda ut.


 

Här en ny bakelse som jag inte sett förut hos dom. Det är en Kaffe/Hasselnöt med ljus chokladmousse, espressokräm, hasselnötskrisp, browniebotten. Doppad i hasselnötschoklad  

 

             

Bestick butiken  

 

Creme Brulé/Choklad. Mörk chokladmousse, interiör av creme brue, chokladbotten med krisp. Den har funnits förut men dom ändrar på dom ibland och nu ser man en jättfint chokladnät över bakelsen. Det är så estetiskt och vackert så ögat får alltid sitt också. Klicka här för att se en spelande tårtspade

 

                              

Örebro Hem

 

Dom har tre olika storlekar på biskvi och denna är Minibiskvi. Det är en klassisk biskvi med choklad- smörkräm, doppad i choklad från felchlin

 

      

Broken Bones Matilda med One more cup of coffee (Bob Dylan cover)

 

 

Detta är en Citron & Marängpaj med krispigt mördegsskal, citronkräm, toppad med Italiensk maräng


 

Här en princesstryffel som också är jättegod och det är alla deras tryfflar som dom har många sorter av. 


 

Sen har vi Jennies vinnarbakelse som är en höjdare. Klicka här för att läsa om Jennie Elmerfors som vann Årets Konditor 2007


 

Jag fick lov att ta en bild in mot bageriet och där höll dom på med nåt slags bakelse som var halvfärdigt

 

       

Färgändrande mug med hjälp av hett vatten. Klicka här för att se nåt gulligt och rörande

 

I morse var det lite besvärligt med alla prickar som kommit tillbaka från höger öga men nu är dom borta igen. Huvudsaken att jag klarar mig fram till operationen så det inte hinner bli en massa obehagliga förändringar i ögat. Typsiskt att sånt skall hända mitt uppe i en pandemi men så var det ju för min man också med hans cancer.

 

                                    

Clipart Library 

Vi har sovit lite länge i dag och jag hade en jobbig mardröm på morgonen men annars har jag sovit bra. Jag drömde att jag blev inlåst i ett kök på en stor hög byggnad. Min son och min man satt utanför i en båt för huset stod i vatten. Det var så högt så jag tordes inte slänga mig ut i vattnet. Det var en hel rad med olika fönster utefter ytterväggen så jag testade varje fönster men det fanns ingen stege eller annat jag kunde ta mig ner på. Efter ett tag tittade jag ut igen och då var båten med min man och son försvunnen och det var helt tomt från folk och båtar. Då vaknade jag. Nu är vi på gång men det blir en lite senare promenad för vi är inte klara än och jag ville även färdigställa detta inlägg som jag skrivit i omgångar. Nu har vi lördag igen och full vinter med minus 6 grader men väldigt vindstilla. Hoppas ni har en fin lördag att se fram emot. Sköt om er och ha det så bra

 

#Bread #croissant #bakelse #Minibiskvi #Matilda #Marängpaj #vinnarbakelse #färgändrande #mardröm 

 
 
Ingen bild

Gunilla

23 januari 2022 12:40

Vilka bakverk allt ser ut som jag skulle vilja ha i min mage.
Dom är enastående att baka, och det ser så läckert ut.
Otäckt med ögonen, så det blir skönt när det är gjort och du slipper gå att vänta, för det är jobbigt att vänta med.
Vilken otäck mardröm låter som en dröm som sitter i länge efter man vaknat.
HA en fin söndag och ta det lugnt!
Kam!

Malin wiper

23 januari 2022 13:52

Dom har verkligen lyxiga bakverk. Jennie har ju vunnit tävlingar och även varit på TV. Det blir en jobbig väntan i och med att det var fulltecknat på nästa op men får jag mer problem så måste dom ta det direkt. Jag ser sämre på ögat nu så det är lite svårare att blogga men det får ta den tid det tar

Den drömmen satt verkligen i ett tag. I natt har jag sovit som en stock så jag är rätt pigg i dag

Hoppas du haft en fin helg och får en lika fin och skön söndag Gunilla. Tack för dina härliga kommentarer.

Kramar från Malin

 
Pisan

Pisan

24 januari 2022 11:20

Åh vilka bakverk! Blir ju jättesugen. I lördags åt jag en jättegod semla på Espresso House, bland de godaste semlor jag ätit.
Hoppas du slipper vänta alltför länge på operation, det är jobbigt när ögonen inte är som de ska.
Ni har vinter där uppe och här nere är det grått och helt bart, ingen snö alls kvar, det var ett tag sen den försvann.
Ha en fin måndag! Kramar till er båda! ♥♥♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

24 januari 2022 12:03

Jag har inte ätit choklad på länge och sällan sötsaker nu i och med att jag måste gå ner i vikt. Nu har jag inget sötsug längre.

Det lät gott med din semla och kaffe. Härligt när dom smakar så bra, då njuter man. I dag har mycket av snön smält bort och vi har 6 grader varmt.

Jag hoppas också att jag inte behöver vänta så länge för jag ser så dåligt på det ögat nu så jag får anstränga mig

Ha en fin början på veckan själv vännen
Varm kram till dig från oss båda också

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards