Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 15 september 2021

Korvsås, Kalimba, Hittat på marken och Paul McCartney

Av Malin wiper - 15 september 2021 12:30


 

I går lagade min man till en jättegod korvsås. Det jag även gillar är att han skär allt så smått för jag gillar inte för stora biltar och det gäller även för pålägg på smörgås och själva brödet. Jag gillar tunna skivor och pålägg som är skuret rätt tunnt. Mr T fixade korvsåsen och jag tog hand om tillbehören

 

                                                           

Rollupkungen

 

Så här ser korvsåsen ut färdig


 

Här kommer det enkla receptet och min man är inte receptbunden så han improviserar ofta och använder olika kryddor. Denna gång hade han även i lite timjan. Förstår inte att nåt så enkelt kan bli så gott

 

Klicka här för att se vilken falukorv vi tycker bäst om. Äter vi falukorv så är det den vi gillar bäst

 

                                                        

Clipart Library

 

Jag förvällde palsternackor och morötter. Det är ett recept jag fått av min bloggläsare Gunilla. Klicka här för att se receptet på förvällda palsternackor som sen steks. Vi äter det jätteofta men palsternackorna varierar så en del blir lite sötare än andra när man steker. Ta inte för stora palsternackor för dom är inte lika goda och smakrika som små och mellanstora. Sen hade vi även broccoli på sidan om plus röd vinbärsgelé och man kan även ha senap. Fast det tar bort lite av smaken från korvsåsen


      

Bohemian Rhapsody med Queen. Kalimba cover. Jag har känt ett tag att jag skulle vilja kunna spela detta instrument för jag gillar tonen och det är inte så svårt att lära sig och instrumentet kan man få rätt billigt. Ser man sen att det funkar så kan man köpa ett lite dyrare. Min son upplyste mig om att man kan få besvär med fingertopparna så man skall gå varsamt fram och låta dom vänja sig. Det finns även kurser över nätet och information om hur man spelar på instrumentet. Jag har tänkt på detta länge så det är nog dags att göra slag i saken

 

Klicka här för att se hur det går till. När jag får min lön så skall jag köpa en Kalimba så jag kollar nu runt lite


    

Här kommer lite saker jag sett på mina promenader. En jacka hängde över en parkbänk. 


 

Ett par färgstarka handskar låg vid en stolpe


 

På en gräsmatta vid en gångväg låg ett blått hårband med vita prickar. Undrar hur det kom dit


Detta är det andra dockbenet jag hittat på kort tid. Fast detta är till en mindre docka i hårdplast. Klicka här för att se det förra dockbenet jag hittade på marken


 

Detta är nog bara nåt dom slängt på marken efter att ha sörplat i sig vätskan. Har aldrig sett en sån och det står Slush Time på röret


  

I ett buskage stack denna ask upp och det står på den: Ferrero Rocher


 

Inne i centrum såg jag denna man som stod och filmade på centrumgatan. Det kan ju vara för en tidning eller radion 



Jag avslutar med en bild jag tog sist vi var ute och åkte på små landsvägar. En traktor ute på en åker  

 

Vi kom hem för ett tag sen från en härlig promenad och nu är vi uppe i 4 km från att ha börjat på 1,5 km. Vi har dessutom skaffat oss vasin app i mobilerna så vi kan se hur långt vi promenerar. Man rensar tankarna och man blir smidigare i kroppen och mår bättre. Nu skall vi laga till lunch och det blir lax i dag med sås och grönsaker. ICA Matkassen har säljer nu laxsida för 99 kr/kg men då måste man handla för 200 kr. Vi passar alltid på att köpa då det är extrapris och vi köpte även lax på våra andra matbutiker då dom har extrapris. Laxen är ju så dyr annars. Jag prioriterar promenaderna på morgonen innan jag börjar blogga för det är som finast och skönast att gå ut tidigt.

 

                                                        

Tack för era omtänksamma kommentarer i samband med  det tråkiga som hänt i vår släkt. Ni är guld värda. Sköt om er och ha en fin onsdag

 

      

Paul McCartney med The Long and Winding Road. Den bara dök upp i mitt huvud nu. Den sjöngs in första gången av Hela gänget i The Beatles. 


#Korvsås #Palsternackor #Kalimba #Jacka #Hårband #Dockbenet #Filmade #Promenad #Paul

 
 
Ingen bild

Gunilla

15 september 2021 13:58

Det ser gott ut men svamp äter vi inte men den är säkert god att ha till palster och morötter och hälla över.
Var in till affären i dag och köpte laxen för 99 kr och köpte även en falukorv, men köper Delis korv som jag tycker är god.
Tänkte då att 4 km är en bit att gå för jag kör 5km till affären så det är en bit att gå så det gör ni bra.
Kalimba ser roligt ut och något man skulle kunna lära sig men ljudet är inte bra för mitt öra som bråkar med mig.
Fina bilder i förra inlägget på katt och så fina collien.
Ha nu en fin dag!
Kram!

Malin wiper

15 september 2021 14:17

Jag häller inte över utan har det på sidan om på tallriken. Man kan inte tycka om allt och jag själv äter inte allt och en av dom är bruna bönor. Tål inte ens lukten.

Vad bra att du också fick tag på laxen till extrapris. Man har olika smak vad gäller falukorv också så man har sina favoriter.

Ja du man får bättre kondition ju mer man går så vi är så glada för att vi kan gå längre nu.

Som du säger så är det ett skarpt ljud på kalimba men det blir nog mer dämpat än på ett musikklipp tror jag. Jag skall i alla fall testa och går det inte så får den bli en inredningsdetalj ;) eller så kanske min son vill ha den

Hunden var verkligen fin och så snäll och lugn. Kul att du gillar bilderna

Ha en fin dag själv
kram





 
Ingen bild

Carina Lilly

9 november 2022 21:39

Mycket intressant inlägg!
<a href="https://www.cvmal.no/">https://www.cvmal.no/</a>

Malin wiper

10 november 2022 07:39

Vad roligt att du hittat till det inlägget och att du gillar det.

Tack för att du tittade in
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards