Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 juni 2021

M/S Tor passagerarfartyg Västerås, Belgisk våffla och Roger Whittaker

Av Malin wiper - 8 juni 2021 12:30


 

I söndags då vi var i Västerås ham så gick vi förbi M/S Tor som är ett passagerarfartyg i Västerås. Fartyget byggdes 1916 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Götebord och levererades som Athene till Grosshandlare Hugo Brusell i Stockholm. Hon trafikerade Visingsö 1940-1950. Därefter Stockholms södra skärgård.  M/S Tor kom till Mälaren vid slutet av 1980-talet för passagerartrafik. Omkring år 2000 övertogs M/S Tor av Arboga rederier, som sedan dess har kört räkkryssningar i Hjälmaren och Mälaren. M/S Tor såldes i januari 2018 till Rederi Mälarstaden i Västerås som avser att fortsätta med räkkryssninga

 

Klicka här för att komma in på deras facebook

 

                                                          


                                  fg-a.com

 

Utanför båten så står en tavla där man kan se Färjans favoriter


  

Vi blev nyfikna och kände oss sugna så vi gick ombord. Det går att sitta i fören där det stod ett bord för två.

 

       

Jag hittade ett klipp på M/S Tor med lite sång och musik. Klicka här för att se ett annat klipp

 

 

Det fanns även några bord på bryggan vid båten där det var fin utsikt mot vattnet

 

 

Sen gick vi då in i båten och det var så snyggt och fräscht där med bekväma snygga möbler. Längst fram gjorde man sin beställning. Dessutom var dom två kvinnorna som jobbade där hur trevliga och vänliga som helst så det kändes så bra och festligt


 

Denna gång satt vi inomhus för att insupa den snygga miljön och känslan av att vara på en kryssare


  Vi hade tänkt gå upp på övre däck men jag var inte så bra i ryggen så min man fick komma ner från stegen igen. Upp hade jag nog kommit men ner är värre. Vi får testa en annan gång för det hade varit en höjdare att sitta där med en vindunderlig utsikt


 

Jag valde en Belgisk våffla med en glasskula och chokladsås. Det var utan att överdriva den godaste belgiska våffla jag ätit. Den var frasig, smakrik och lättäten. Även glassen var suveränt god så jag var supernöjd. Till detta tog jag en kopp kaffe.

 

                               


                                                               Belgiskt våffeljärn

 

Min man tog vaniljglass men när han får tillbaka hela sitt smaksinne så skall han testa fler sorter. Glassen är av märket Lejonet & Björnen. Svensk glas av goda råvaror och äkta kärlek sedan 1977

 

                      

                                         Glasskopa från Zerazza

 

På borde ovanför det långa bordet så står det olika saker och här en fyr så man fick verkligen en marin känsla

 

        animated-lighthouse-image-0028           animated-lighthouse-image-0028          animated-lighthouse-image-0028 

 

Här ser man en fiskmås på det lilla höga bordet


 

När vi satt där så såg vi genom fönstret kryssaren Elbafärjan komma in till kajen

 

När min man kom hem från sin sita strålbehandling så kändes det så lättande. Sen promenerade vi ut och tog oss en kopp kaffe men det skriver jag om senare när bilderna är klara. Det är helt vindstilla ute och det är man inte van vid så luften står stilla. Det känns som att det kan bli både åska och regn. Efter lunchen så skall jag ta mig en promenad och hoppas min man orkar följa med. Nu har jag bara att önska er mina kära besökare en så fin dag som möjligt

 

     

Roger Whittaker med The Last Farewell. Klicka här för att läsa om Roger Whittaker

 

                                           

#Tor #Fören #Möbler #Däck #Våffla #Glass #Fyr #Elba #Roger 

 
 
Pisan

Pisan

8 juni 2021 13:17

Åh vad härligt att strålbehandlingen är över nu! Hoppas ni får en riktigt mysig fika nu på em, att Mr T orkar ut.
Jag älskar båtar! De ser ju så härligt ut där på båten och våfflan och glassen ser så smarrigt ut.
Ha det så bra nu och ge Mr T en lång kram från mig! Naturligtvis skickar jag kram till dig med vännen ♥♥♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

8 juni 2021 13:34

Det känns verkligen bra. All trötthet föll över honom så nu ligger han och sover några timmar. Vi har varit ute en gång så han kom i alla fall ut en stund.

Det var verkligen mysigt att sitta på båten och fika. Våfflan och glassen var suveränt goda

Mr T tackar för kramen och skickar även en tillbaka till dig. Nu kan det bara bli bättre

Ha en jättefin dag vännen
Stor varm kram från Malin

 
Amisa

Amisa

8 juni 2021 23:45

Inget gör sånt underverk som lite äkta kärlek!
:)

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

9 juni 2021 08:12

Håller med ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards