Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 15 januari 2021

Presentkort, Hallsta Café & Restaurang, Vindskulptur och Alexandro Querevalu

Av Malin wiper - 15 januari 2021 11:45

  

Det här presentkortet fick jag av min syster och hennes man då jag fyllde jämna år för två år sedan. Hade jag vetat vad som skulle hända så hade jag naturligtvis använt presentkortet direkt för det är lika bra av leva för dagen. Ville spara det för att använda då vi planerade att åka till syrran  och sen till Göteborg och där bo på hotell och träffa några av mina vänner. Till slut ändrade vi oss och beställde hotellrum i Uppsala och såg fram emot att få spendera en natt eller två där och bara gå omkring i den fina staden.

 

Då bröt Covid-19 ut på allvar och vi var tvungna att avbeställa och sen dess har vi inte tordas ligga på hotell. Tack och lov så går inte presentkortet ut förrens 22 januari 2022 men så fort detta lugnar ner sig så skall jag använda kortet än om vi då ligger på ett hotell i Västerås. Bara att få ligga borta lite och få en god hotellfrukost är guld värt. Sen kan man ju gå på en pub på kvällen men det gäller att pandemin ebbar ut  först. Kontentan av denna lärdom är att göra allt så fort som möjligt. Nu har jag ingen framförhållning längre utan lever i nuet och ser inte framåt

 

                               


Glasögonfodral från Sparköp 

Nu hände en sak till som försvårar tillvaron min mans glasögon gick sönder så han måste ha nya men då måste man ju gå in på en glasögonbutik och att gå in på butiker har vi ju lagt ner och bara handlar mat och fikar ibland då det är minimalt med folk. Tur att mina glasögon håller än så länge och jag gick och kollade synen för 1,5 år sedan och det hade inte ändrat sig nåt och jag hade inte starr.. Det var 5 år sedan vi köpte våra nya glasögon och det var på Aoptik i Vaggeryd där vi bodde i 17 år. Det är inte skalmarna som gått sönder utan dom som håller glasögonglasen på plats. Dessutom är glasögonen så slitna och även lite repiga så han måste nog ändå ha nya.

 

       

Vilka vackra vindskulpturer. Vi behöver nåt vackert, njutbart och lugnande att titta på i detta läge vi befinner oss i

 

 

I dag har vi minus 13 grader kallt så snön knarrar under skorna. Det är svårt att ta sig fram när marken är så knagglig med hårda toppar av is så man får gå i ultrarapid och det är svårt för mig. Jag gillar att ha fart i benen när jag promenerar. Min man hade tid på Vårdcentralen hos Dibetessköterskan 09.45 Vi bestämde oss för att promenera ut före 09.00

 

 

Vi hamnade på Hallsta Café & Restaurang där det var helt tomt i och med att vi kom precis när dom öppnade. Min man har bitit sig i tungan så han har rätt ont och kan inte äta smörgås så han fick njuta av sin favorit som är deras hembakade morotskaka.

 

 

Jag höll mig till en smörgås med skinka och ost. Jag vill inte ha sallad på min smörgås och det är toppen att man kan få smörgåsen som man vill hos dom. Sen är dom inte inplastade och klara utan man får nygjorda och det uppskattas verkligen

 

 

När vi var ute och åkte sist på småvägar så såg jag denna snygga bil bakom några buskar. Nu är det sällan man ser veteranbilar och jag riktigt längtar till våren då dom kommer ut på vägarna igen

 

 

Den här läckra Saaben såg jag i november 2017. Det är en Saab 96GL från 1978. Klicka här om ni vill se fler bilder på denna Saab

 

 

Jag såg även en figur som höll i en brevlåda. Den fick mig att tänka på plåtniklas. Dom hade till och med satt lite blommor i hatten. Det är svårt att få ihop inlägg nu i och med att man inte kan gå och fota överallt inomhus. Jag saknar att kunna besöka Åsby Hem & Trädgård där jag fotat sen vi flyttade hit. Sen att fota på second hand saknar jag också. Jag får börja skriva lite mer om filmer jag sett och rensa bland mina minnen och sätta in lite i bloggen. Just nu är jag lite bloggtrött så jag kommer in så oregelbundet men det brukar släppa.  

 

         

Alexandro Querevalu med Apurimac. Så vackert han spelar och så fin han är. Jag som är en höst- och vinterperson är inte lika förtjust i vintern i år. Det beror på det allvarliga läge vi har nu. Man har ju ett behov av att komma ut så mycket som möjligt i och med att det inte är så mycket annat man kan göra. Nu vill jag ha det som i klippet för då kan man ta med sig lite kaffe och smörgås och sätta sig nånstans och njuta. Det biter riktigt i kinderna nu av kylan ändå så är jag uppväxt med minus 30 grader på vintrarna och man var ändå ute och åkte skidor och skridskor mm. Det känns som man kommer att njuta mer än någonsin av vår och sommar i år bara det inte blir en total Lock down.

 

                            

                                        

Nu är vi hemma igen och min man sätter igång med lunchen. Sen tar vi en trippande promenad igen men det blir flera korta istället för två långa promenader. Tur att vi har lite att göra hemma annars blir man helt uttråkad. Hoppas ni har det bra mina härliga besökare. Tack för era kommentarer som glädjer mig. Ni är guld värda och jag önskar er allt gott. Sköt om er och ha en så fin fredag som möjligt

 

 

#Presentkort #Glasögon #Vindskulpturer #Morotskaka #Saab #Plåtniklas #Alexandro 

 
 
Ingen bild

Syrran

15 januari 2021 14:01

Jobbigt när glasögonen går sönder. Mina skalmar gick sönder så jag ringde till optikern och jag fick läsa upp vad som stod på bågarna så beställde de reservdelar. När delarna kommit ringde de mig och jag åkte dit och de kom ut och tog emot bågarna. Allt var fixat på 30 minuter :-) Kanske kan Mr T göra på ett liknande sätt? De ställde till och med in de nya skalmarna utifrån de som gått sönder och glasögonen har aldrig suttit så bra tidigare :-)

Malin wiper

15 januari 2021 14:28

Jag skrev fel för det är inte skalmarna utan det som håller ihop glasen så han har fått tagit en kraftig tape. Hans glasögon är dessutom lite repiga så han måste ha nya. Färgen är också på väg att flaga av

Bra att dom kunde göra så men detta går inte i och med att det är dom som håller glasögonglaset. Det är helt av.

Jag får rätta till det i bloggen

kram

 
Amisa

Amisa

15 januari 2021 17:10

Akta er så att presentkortet inte brinner inne, dom brukar ha en tidsbegränsning. Kanske finns det hotell som ligger på småorter där det är väldigt lugnt med folk nu?

Tråkigt att din mans glasögon gått sönder, men är dom gamla så är det nog ändå dags att byta nu. Lite oturligt bara att det sker just i Coronan när ni inte vill gå in i affärer.

Ha en fin helg! Tror det ska bli lite fint väder i helgen?

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Malin wiper

15 januari 2021 19:24

Presentkortet håller till 22 januari 2022. Så det är en lång tidsbegränsning. Jag vet ju inte om jag törs bo på hotell just nu men jag skall kolla hur det står till med beläggningen

Glasögonen är 5 år gamla och det räknas väl till gammalt numera. Mina är lika gamla men verkar ha bättre kvalite. Det känns lite motigt att gå in i butiker nu men man får passa på då det inte är mycket folk

Ha en fin helg själv och som du säger så verkar det bli soligt och fint
kram

 
Ingen bild

SmålandsJenny

16 januari 2021 09:40

Bra smak dom har när dom valde kedja för hotellchecken, senaste 3 somrarna har vi valt deras hotell i Göteborg, barnen längtar dit varje år, det är nästan så att dom gillar hotellet mer än att gå på Liseberg! Dom brukar ligga i badkaret och kolla genom fönstret på när båtarna glider förbi på älven.

Har ni ingen optiker som ligger på typ stan? Så det är lätt se om någon annan är inne. Dom 4 optikerna på asecs har inte direkt varit överbefolkade dom gånger jag varit där uppe, dom spritar glasögonen hela tiden. Och man brukar ju oftast kunna förboka besök på kedjorna iallafall.

Malin wiper

16 januari 2021 11:04

Vad härligt att dessa hotell är så bra och att barnen njutit där. Det var även ovanligt att det finns badkar där. Vi har en optiker här men det ser inte ut som dom har nåt extra erbjudande på glasögon. Ibland får man ju både synundersökning gratis och även 2 par glasögon till priset av ett. Han har lagat dom tillfälligt med tape i bågen där glaset sitter vid ögonbrynen. Det håller tills vi kommer iväg till en optiker i stan.

Tack för att du talade om detta att dom spritar glasen och att det är minimalt med folk. Vi får ta och förboka som du säger

Ha en fin helg
kram

 
Fenixmona

Fenixmona

16 januari 2021 09:47

Så jobbigt när glasögonen går sönder och i dessa coronatider dessutom. Tur att presentkortet är på så lång tid då hinner ni ju förhoppningsvis att använda det. Kramiz

http://http:fenixmonasliv.blogspot.com

Malin wiper

16 januari 2021 11:05

Ja du för man vill ju inte utsätta sig för smitta i onödan. Vi skall se om man kan förboka. Det är verkligen tur att presentkortet var på så lång tid.

Ha en fin helg
kram

 
Veiken

Veiken

16 januari 2021 10:34

Vilken tur att presentkortet har så lång giltighetstid. Inta ska väl pandemin hålla på så länge. Osvuret är bäst, men jag tror att den ger med sig innan sommaren 2021.
Det är absolut inte lätt att vara utan sina glasögon. Måste man så måste man. Dom har troligen det rätt säkert hos optikern!
När dom snygga bilarna kommer ut är det vår! Så härligt!
Här är en till som tycker om morotskaka! Riktigt smarrigt om du frågar mig!
Ta't lugnt på era promenader och var rädda om er!
Kram

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

16 januari 2021 11:08

Det är verkligen toppen att presentkortet har sån lång giltighetstid. Hoppas verkligen att vi får en bättre sommar än förra året

Han kan ha dom gamla glasögonen för han har tejpat så dom håller tills han fått tag på nya. Det är trasigt i hållaren där glasögonglaset sitter, nedanför ögonbrynen.

Jag längtar tills man får se veteranbilar igen. Kul att du också gillar morotskaka ;)

Tack för din omtanke Veiken. Var rädd om er ni båda också
Ha en fin helg
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards