Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 januari 2021

Östra hamnen Västerås, Tequila och The Champs

Av Malin wiper - 3 januari 2021 10:30


 

Här kommer lite bilder jag tog förra gången vi hyrde elbilen. Det var rätt så bra väder då och vi gick omkring i Östra hamnen. I går hyrde vi bilen igen så nu får vi ligga lågt ett tag och ha lite tråkigt. 


 

Som i andra städers hamnar så är det ny bebyggelse som mest består av höga hus och väldigt tätt inpå varandra

 

       

Här ser ni lite områden vid vatten i Västerås som vi brukar promenera runt. Nu är det ännu mer utbyggt än på klippet ovan. Första gången vi var till Västerås och hälsade på min mans bror då fanns inte allt detta utan det var öppet och det fanns nån restaurang. Det var under 1990-talet och jag fotade varje gång men som jag skrivit förut så kraschade den externa hårddisken så alla bilder är borta men när jag går igenom alla negativ så kan jag hitta nåt som går att rädda. Det börjades att talas om att bygga bostäder i Öster Mälarstrand för 30 år sedan och vi var nog till Västerås ca 1993 och då hade inget byggts

 

              animated-house-image-0073               animated-house-image-0073               animated-house-image-0073               animated-house-image-0073

 

Jag hittade till slut en blogg där det skrivs om förr och nu så klicka här för att se och läsa. Klicka här för att se gamla bilder från hamnen och då var det mest industrier där. Jag hade många bilder inne själv i mina förra två bloggar men allt försvann ju då jag la ner dom och hårddisken gick sönder


    

Vi gick över denna bro ut mot en udde där dom också byggt över hela udden och väldigt nära vatten


 

Här har vi själva gått ut mot den lilla fyren men det var så dåligt väder då vi gick där så jag skall ta nya bilder nästa gång vi går ut dit

 

 

Lantmännens silo har jag fotat många gånger men mest då det stått nåt lastfartyg framför


 

På ett träd hängde det ner såna här fågelmatare fulla med godsaker



 

En båt som fått namnet Tequila

 

                                                  animated-mexico-image-0078


      

Jag kom sen ihåg att det finns en låte som heter Tequila och gruppen som framför den heter The Champs. Här ett klipp med dans till låten. The Champs var ett amerikanskt rock and roll band mest kända för instrumentala låten "Tequila". Gruppen tog sitt namn från namnet på Gene Autrys häst, Champion. Klicka här för att läsa lite mer. Klicka här för att se och höra The Champs spela låten från scen

 

Tequila är en detillerad spritdryck från Mexiko, vilken främst tillverkas runt staden Tequila som ligger i delstaten jalisco.

 

                                 

Vi somnade om och ställde inte klockan så vi vaknade 09.30 Jag sov dåligt i natt så jag satt uppe och tittade på tv nån timme men sen somnade jag om. Sen dess har vi ätit frukost och det blev en väldig fart på oss för i går eftermiddag började vi ta bort julsakerna och nu är vardagsrummet och sovrummet klart. Vi låter julen fortsätta en stund till i köket.

 

Med denna bild på en väggkonst jag såg utanför ett serviceboende önskar jag er en skön söndag.  


#Elbilen #Hamnen #Bro #Fyren #Fågelmatare #Tequila #Champs #Väggkonst

 
 
Ingen bild

Gunilla

3 januari 2021 11:40

Vilken utsikt de har som bor vid vattnet och bron.
Sov till nio jag med, jag hinner det man skall göra.
Jag tar bort julsakerna efter trettonhelgen, någon tomte
får väl gå och vila sig i dag.
Fåglarna har jag också matat dom är så glada och kvittrar
runt mig.
Tänk att få ta sig en svängom som de duktiga dansarna.
Ja nu är det bara att leva på och hoppas på det bästa, solen skiner i dag så det känns lite hoppfullt.
Må så gott!
Kram!

Malin wiper

3 januari 2021 11:47

En del har det men många har utsikt in till varandra men det är ju deras val. Då har vi sovit nästan lika länge du och jag ;)

Det är lite tidigt att ta bort julsakerna så jag vet inte vad som tog åt mig ;) måste ha nåt att göra ;)

Vi hade matbord och annat ute för fåglar då vi hade eget hus. Jag gillar verkligen dans och har varit ute och dansat mycket under mitt tidigare liv. Det var en dröm att få dansa med killar som verkligen kunde och var bevandrad i olika danser

Vi har också fått en solskensdag i dag så vi borde ha åkt ut med bilen i dag istället.

Ha en skön söndag
kram


 
Ingen bild

Syrran

3 januari 2021 12:29

Skönt att höra att vi inte är ensamma om att ta bort julsakerna :-) Det blir tidigare för varje år. Tog bort alla tomtar igår och idag åker ljusstakar och stjärnan bort. Utebelysningen får vara ett tag till då det lyser upp så fint.
Ni kanske skulle kolla upp vad det kostar att privat leasa en bil, kanske blir samma kostnad och då har ni den hela tiden. Jag har inte en aning om villkor och dylikt, bara en tanke som slog mig :-)
Sköt om er!
kram från syrran

Malin wiper

3 januari 2021 12:35

Det var härligt att höra för mig också ;) kände mig lite ensam om detta ;)

Vi lämnar också lite kvar några dagar. Vi har nog det billigaste alternativet. Jag har för mig att vi kollat upp det förut och det blev dyrare. Här har vi ju bilen på gångavstånd så vi slipper åka buss för att hämta bilen och lämna. Vi har ändå sett att det blir mycket billigare än att ha egen bil med både skatt, försäkring, bensin och reparationer. Förra bilen kostade 15.000 i reparationer på 1,5 år. Tack ändå syrra för råd och tips för det behövs

Sköt om er ni också
kram från din syster



 
wiolettan

wiolettan

4 januari 2021 10:58

Fint i Västerås och trevligt att få se bilderna. Länge sedan som jag var där.
Bra att någon ser till så att fåglarna även får lite mat.
Julsakerna är kvar hos oss och kommer kanske att bli kvar till 20:e dag Knut, då dansas julen ut.
Så fint att ni kan hyra bil så där och åka ut lite och se något annat, än vanliga omgivningarna. Det är bra och nyttigt.
Sköt om dig.
Varm kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

4 januari 2021 16:41

Det är rätt fint där men jag gillar inte att dom bygger sönder stan helt. Vi tar bort det sista av julsaker i morgon.

Det är verkligen toppen att man kan hyra bil här på gångavstånd för annars hade vi måsta köpa oss en liten bil. Vi hade sån otur med dom två sista så vi blev lite försiktiga.

Sköt om dig du också Wionlettan
kram från Malin

 
Anna-Karin

Anna-Karin

4 januari 2021 14:13

Fina bilder som alltid här i din blogg, Malin. De nybyggda husen runt vattnet i Västerås påminner ganska mycket om de hus man byggt och håller på att bygga runt Munksjön här i Jönköping. Det växer så det knakar och landskapet förändras hela tiden. Jag har också plockat undan det mesta av julen. Julgranen och ljusstakarna får vara kvar fram till helgen i alla fall.

Önskar dig en skön vecka och ta hand om dig och kram/Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

Malin wiper

4 januari 2021 16:44

Tack gulliga du. Kul att du gillar bilderna. Jag förstår att det växt med hus runt Munksjön för när vi flyttade så var det rätt mycket men när vi flyttade till Småland så var det bara parkering där

Då är jag inte ensam om att ha plockat bort det mesta av julsakerna ;)

Har man julgran så är det ju kul att få ha kvar den lite längre.

Ha en skön vecka själv goa du. Sköt om dig.

Kramar från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards