Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 april 2020

Påskkärringar, flygande mattan och Vangelis

Av Malin wiper - 13 april 2020 09:45


            

Jag som påskkärring i början av 1970-talet. Synd att inte bilden var i färg. Jag har klätt ut mig till påskkärring ett antal gånger genom åren men nu var det rätt länge sen. När den här bilden togs så bodde min sons pappa och jag i en vindsvåning i hans mammas hus.  


                  animated-witch-image-0035                                                                animated-witch-image-0035                                                  


                    

Jag och en barndomsvän som påskkärringar i ca slutet av 1950-talet. Det är jag som står till höger och jag var dagbarn hos kompisens mamma för båda mina föräldrar arbetade. Min barndomsvän flyttade sen med sina föräldrar till Stockholm. I Sundsvall bodde dom vid nackstaplan där jag åkt skridskor många gånger under uppväxten

             animated-witch-image-0098               animated-witch-image-0098               animated-witch-image-0098               animated-witch-image-0098

     

       

Min syster till höger och hennes kompis när dom klädde ut sig till påskkärringar, så söta. Då bodde vi i Sundsvall och syrran är mer än 10 år yngre än mig. Sen finns det en bild på mig och syrran som påskkärringar men jag kan inte hitta den men så fort jag gör det så sätter jag in den


                                    

Jag som påskkärring i färg 2011

 

I dag står jag inte ut med att vara inne hela dan så vi tar oss en promenad vilket väder det än må vara. I gårkväll var det riktigt busväder med halvstorm, regn och hagel. Vi vaknade rätt sent i morse och jag har haft en massa märkliga drömmar. Jag håller på att scanna in lite minnesbilder jag sen kan visa i bloggen. Nu kom solen fram och det känns som promenadväder och man blir lite gladare. Det är annandag påsk och snart vardag igen. Ha det bra och sköt om er 

 

      

Vangelis med Rachel's song (Blade Runner)

 

 

Här ser ni mig åka flygande mattan på Gröna Lund. Min pappa sitter bakom mig och jag kom ihåg att det var rasande kul. Hela familjen var i Stockholm för att roa oss och vi hade fått låna en våning av min pappas morbror och hans fru. Det var i ett stenhus i centrum och lägenheten var pampig. Pappas morbror och fru var bortresta och frun var rätt förmögen. Vi hade jättekul och var ute och åt på restaurang och gick omkring. Hela familjen var samlad med föräldrar och oss tre barn. Jag var tidsenligt klädd med en grön skjortblusklänning, en brun, tunn prasslig kappa som var modernt då och spetsiga skor. Frisyren var lite lätt tuperad på huvudet. 

 

  


#Påskkärring #Dagbarn #Syster #Vangelis

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

13 april 2020 11:50

Så härliga foton och fina minnen du bjuder på så här under annandagen. Påskgodis helt enkelt. Håll i hatten nu när ni går ut, för det blåser riktig påsknordan nu överallt i Norden. Här snöar det lite, pyttelite men det hör till i april som inte vet vad den månaden vill.
God fortsättning på dagen!
Kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

13 april 2020 12:27

Vad kul att du tycker det. Jag letar febrilt i mina gömmor för att kunna skriva om nåt för vi har ju inte varit ute på några äventyr på länge

Vi gick ut men fick gå hem igen för vi höll på att blåsa bort ;)Aprilväder kan man inte lita på.

Ha en fortsatt fin annandag påsk
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards