Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 maj 2019

Buske, banan på kex och Saori Yano

Av Malin wiper - 10 maj 2019 08:15


 

Just nu har jag lite bloggtorka för vi är inte ute i svängen lika mycket men rätt som det är så händer det nåt. Jag sätter ändå ihop ett litet inlägg med en salig blandning. Nu har värmen utomhus stigit till 7 grader


 

Jag gick förbi en rejäl och färgstark buske i bostadsområdet. Kom att tänka på en svensk film som heter "Allt om min buske".   Det är en komedi från 2007 och den fick rätt usel kritik.

 

                        

Klicka här för att läsa i Aftonbladet om bananerna som hotas av klimatförändringarna. Det är nästan den enda frukt jag kan äta för jag får klåda av apelsiner och stopp i magen av äpplen. Jag har skivade bananer både på för det mesta kex. 


Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag gjort banansuhi. Klicka här för att få ett recept på Amerikanska bananplättar

 

 

Här ett exempel på hur jag använder bananer på kex. Kexen är kornmo som inte ger nåt sockersug. På kexen mjukost med gräslök. Ovanpå bananskivorna och keso toppad med lite marmelad som vi köpte på Åsby Kött & Vilthandel. Den marmeladen är riktigt god

 

               animated-banana-image-0020          animated-banana-image-0020          animated-banana-image-0020          animated-banana-image-0020

 

 

Ett annat exempel då kexen är digestive. inget under utan bara banan och sen toppad med tomater. Ibland lägger jag på avokadoskivor ovanpå bananen. Det går att variera hur mycket som helst

 

 

Denna häftiga fickplunta köpte jag på Matpiraten då dom hade nyöppnat här 20 januari. Den är riktigt rejäl och har lite tyngd i sig. Vi skall så småningom ersätta barbordet/brickbordet vi haft i flera år med en drinkvagn/serveringsvagn. Då skall bananpluntan få en plats där. 

 

                                     


                                                    Champagnekylare i form av en motorcykelhjälm 

 

Klicka här för att se en drinkvagn. Tyvärr är dom flesta jättedyra men ibland kan man se såna på second hand. Klicka här för att se en riktig dyrgrip till drinkvagn. Klicka här för att se en billigare variant. Jag är inte ute efter nåt stort utan den kan även vara bra till avlastning och några få vinflaskor, utsmyckning mm. Klicka här för att se en drinkvagn från 1950-talet. Klicka här för att se flera drink och serveringsvagnar

 

 

Den här drinkvagnen såg jag på Stadsmissionen i Västerås november 2018. Jag ångrar mig att jag inte köpte det för då hade vi bilen fortfarande. Det var så litet och smidigt och skulle ha passat på ett ställe i vardagsrummet. Det går även att lägga tidningar på hyllan under. Klicka här för att se hur vårt brickbord såg ut när det var som mest välfyllt julen 2018. Klicka här för att se vad vi hade för bord som barbord julen 2015. Det har både stått i vår förra likörhörna och även på en balkong. Klicka här för att se alla funktioner bordet haft. 

 

 

Detta är en av mina favoriter när det gäller serveringsvagn/drinkvagn och den heter Hildor. Klicka här för att se vart den finns. Det finns hur mycket som helst av drink- och serveringsvagnar på nätet. Nu måste jag ut i verkligheten för nu är min bloggtorka är total..  

 

      

Saori Yano med the Days Of Wine And Roses. Hon är en japansk saxofonist. Jag spelade själv altsaxofon under några år och ångrar mig att jag slutade spela för jag fick beröm för min fina ton. Jag flyttade från hus till lägenhet och livet förändrades och då ebbade allt ut. Jag har alltid gillat saxofon som är ett träblåsinstrument. Jag gav bort min saxofon som jag hade haft i ett saxofonställ under några år som en snygg detalj i rummet

 

Ord som försvunnit: Klämmig, det betyder: Pigg, käck, klämkäck, hurtig, hejig, bussig, trevlig, glad, snitsig och bra. Det ordet hörde man ofta i min uppväxt och jag själv var inget fan av ordet.  

 

                                   

#Bloggtorka #Fickplunta #Drinkvagn #Klämmig #Saori

 
 
wiolettan

wiolettan

10 maj 2019 09:33

Har ordet "klämmigt" försvunnit? Det visste jag inte, det som är ett sådant bra och användbart ord. Jag använder det ännu i alla fall, kanske borde sluta då.
Härligt och fint inlägg med mysiga tips om bananer. Jag älskar bananer, ja frukt över huvudtaget. Äpplen går förstås inte så bra med min mage heller, så jag undviker dom gärna.
Trevlig helg.
Varm kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

10 maj 2019 13:35

Det är nog jag som inte hört det på länge. Det är bara jag som inte har gillat det på grund av vissa omständigheter från förr. Jag tycker inte alls du skall sluta använda ordet om du gillar det ju helt ok. Vad kul att du också gillar bananer. Päron kan jag äta lite av

Ha en fin helg själv
kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards