Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 december 2018

Västmanlands Läns Museum Västerås del 1

Av Malin wiper - 4 december 2018 10:27

 

Vi sov alldeles för länge i morse så jag hann inte komma in med nåt inlägg. Det tar lite tid att få till bilder. Vi har samma mörka, regniga och tråkiga väder men det är mörkaste tiden nu så det är bara att hålla ut. Jag håller på att packa in julklapparna vi skall ge sonen och svågern. Plus dom till varandra. Skönt att vara klar i tid så man bara kan slappna av. 

 

 

I lördags då vi träffade min svåger så besökte vi även Västmanlands Läns Museum. Här ser ni ingången i mitten till muséet Efter snart 2 år i Västmanland så försöker vi beta av så mycket som möjligt. Vi har hunnit en del men det är så mycket att göra här omkring så vi kommer bara att hinna en bråkdel

 

 

När man kommer in så ser man till höger Karlsgatan Kafé som såg jättefint ut. 

 

 

Här ser man också kafét. Går man sen rakt fram så har dom en konstutställning men dit hann vi inte denna gång för vi gick till vänster där det fanns en annan utställning. Det är fri entré till muséet och det uppskattas.

 

Klicka här för att se lite bilder från utställningen ang Västmanlands Historia

 

 

Dom hade en liten shop i foajen där man kunde köpa med sig en sak. Såg detta armband i form av ett måttband. Vi köpte inget denna gång

 

 

När vi sen började promenera in så var det första "Stenåldern" och man kan få information i både bildspel och uppsatt text.

 

                                   animated-stone-age-image-0002                                           animated-stone-age-image-0002 

 

  

Gick man in en bit till så möttes man av "Järnåldern" och det var riktigt magiskt att gå in i gångarna och även små rum. Jag fick lov att fota men inte använda blixten.

 

      

 

Sen kom vi då till en långgång med gamla sängar och redskap. I det svartvita partiet så finns det spel och aktivering i lådorna under. Så vi besökare får var aktiva och testa olika saker

 

 

Ett litet färgstarkt rum med upphängda snidade huvuden. Bönder, Borgare, Präster och Adel. Vi börjar få tillbaka skillnader på folk och folk men på ett annat vis.

 

 

Det visades även upp olika bestraffningsmeer. Här en stupstock där huvudet skall in i mitten och armarna in med händerna på sidorna. Min man satt in en hand

 

 

Ett rum var fyllt med skärmar där man kan fördjupa sig i historien genom att klicka sig fram.  

 

  

Det fanns en del glasmontrar från olika århundraden.

 

                          

 

 

Här kunde man sätta sig ner och vila lite. Mittemot fanns gamla bokhyllor. Jag såg när jag gick tillbaka sen en kvinna som satt där och läste en saga för ett barn

 

 

Helt plötsligt kom vi in i en biosalong 

 

 

Där kunde man välja en film själv och slå sig ner. Jag blev väldigt imponerad av muséet för det var fräscht, vänligt, snyggt och proffigt uppbyggt. Luftigt med skön luft i ankomsthallen. Nästa gång skall vi se andra sidan där det finns konst mm. Vi skall även gå tillbaka dit vi var för att fördjupa oss lite mer. Utställningen bör ses live för den är magisk och informativ

 

 

Fortsättning följer med del 2..............................................

 

  

Nu hoppas jag ni mina besökare får en tisdag i harmoni. Kram från Malin

 

     

Bergtatt med Harpa

 

 

#Museum #Kafé #Armband #Stenåldern #Järnåldern #Bönder #Skärmar #Stupstock #Biosalong #Bergtatt

 
 
Inger Rozén

Inger" title="http://blogspot.se]Inger" target="_blank">blogspot.se]Inger Rozén

4 december 2018 12:52

Hej!Så himla trevligt.Dit skulle jag vilja komma.Min far gick på Västerås läroverk.Och ska vi ses på fredag?Eller måndag om vädret tillåter.Kramar,Inger

http://Chintohs blogspot.se

Malin wiper

4 december 2018 13:05

Vad roligt att din far gick på läroverket i Västerås.

Jag ringer dig nu
Kram
Malin

 
Ama de casa

Ama de casa

4 december 2018 18:36

Såg verkligen ut som ett trevligt och pedagogiskt uppbyggt museum :-)

Vilken superfin julstjärna där i början också :-)

Ha en fin kväller!

http://amacasa.wordpress.com

Malin wiper

5 december 2018 08:31

Precis som du skriver var det. Bra uttryckt.

Den julstjärnan fotade jag på Åsby Hem & Trädgård

Jag har försökt kommentera hos dig men det är nåt fel när jag skall publicera kommentaren så jag får försöka igen

Ha en skön dag
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards