Direktlänk till inlägg 24 september 2017
Fast vi bott här i över 6 månader nu så har jag inte varit och kollat vår järnvägsstation förrens nu. Den verkar vara en privat bostad numera så mycket har förändrats på mindre orter. Jag minns en tid då det var full rulle på varje järnvägsstation och man kunde gå in och vänta på tågen. Då fanns det både biljettlucka, stins, tågmästare och restaurang. Visst finns det kvar men bara i större städer och man sköter det mesta själv i och med datoriseringen.
Klicka här för att se en en vinterbild på stationen. Klicka här för att se hur stationsbyggnaden såg ut på ett vykort 1938. Klicka här för att se hur stationen såg ut 1902. Klicka här för att se ytterligare en bild på stationsbyggnaden
En Rikstelefon står där som ett minne från forna tider mot stationsväggen och fångar uppmärksamhet
Stationsbyggnaden från ena kortsidan. Där finns också en bilparkering
Det går även att komma in från andra sidan genom denna järnvägsövergång. Järnvägen ligger en liten bit från centrum
Perrongen där man kliver på och även kan köpa biljetter från dom blå automaterna
Jag har själv bott vid en järnväg då jag var 12-20 år och från början så åkte ånglok förbi men dom försvann bara efter en tid då jag fyllt 12 år. Sen har vi flera i släkten som arbetat inom SJ som stins, lokförare och sekreterare på SJ. Jag åkte tåg ofta från barndom till ca 1990 efter det så avtog det lite och nu är det inte lika roligt och det är ofta stopp i tågtrafiken för det minsta lilla. Dessutom har det blivit så mycket dyrare att åka tåg
En häftig klocka står utanför stationsbyggnaden men tråkigt nog har nån klottrat på den. Klotter säger nåt om samhällsklimatet och jag tror det är ungdomar som inte känner sig delaktiga, klimatet har hårdnat.
Det är ändå kul att huset står kvar och blir ompysslat. Nu hoppas jag er söndag rullar på i lagomt tempo. Ha det bra kära ni
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | ||||
|