Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2017

Av Malin wiper - 4 januari 2017 13:30

Vi kom så tidigt i går till Skillingaryd så vi gick in på Teds Smörgåsbutik för att ta oss en fika     

 

Klicka här för att se vilka bra betyg Teds fått på populära  cafeer. Klicka här för att se lite av deras luncher och catering. Klicka här för att läsa en artikel om Ted Engdahl i VN.se


  

Vi tog varsin smörgås god smörgås med ost och skinka. Hädanefter äter jag bara smörgås när jag och A-G har varit på gymmet. Så jag kan inte gå ut och fika lika mycket på bra länge men då sparar jag lite pengar istället. Jag kommer nog att få abstinens ett tag. Det var bara vi som satt där och det beror på att det brukar vara så efter jul och nyårshelgen lite överallt. Det har nog gått åt mycket pengar till julklappar och julmat.  


  

Ted var inte där just då utan en annan kock som också var trevlig och uppmärksam och vi fick ett trevligt samtal med honom


  

Det var lite svårt att fota men jag fick med ett av borden. Det är lite olika ställen att sitta på och stolarna är bekväma och det är viktigt för mig numera när jag fått detta ländryggselände. 

 

 

                                           


 

Han hade börjat plocka fram sallad till kommande lunch               


Klicka här för att se deras öppettider och vad veckans lunch består av


  

Sen fotade jag några gamla charmiga dörrar i ett gammalt hus som ger känsla. Tankarna kommer hur det såg ut när det var nybyggt och vilka som bodde där och hur det såg ut i omgivningen på den tiden. Det känns lite magiskt    

 

 

This Old House med STUART HAMBLEN. Stuart Hamblen föddes 1908, och blev en av amerikansk radions första cowboy sångar 1926. Han gick sen vidare som sångar, skådespelare, radioprogramledare och låtskrivare. Efter det blev han kristen och en supporter för nykterhetsrörelsen. Han är mest känd för denna låt. Han dog 1989   


  

En dörr som går in till en juvelerarbutik och man blir ju bara så lyrisk av det tidstypiska tyget i dörrspegeln


  

Ytterligare en fantastisk dörr med inramning. Synd att huset börjar bli lite för slitet                          

 

 


#Ted #Smörgås #Dörrar #Stuart

 

Av Malin wiper - 4 januari 2017 08:00


  

I går hade jag tid hos Kiropraktor Michael Scher som håller till på Lusthuset i Skillingaryd. Det var ett återbesök efter flera månader. Han sa att  det är vänster sida nedanför midjan som är mest påverkad men han behövde inte göra bindvävsmassage utan letade upp dom ömma punkterna och använde bara nån form av tror jag massagehammare.  Han tyckte det var bra att jag gick på gymmet och att jag måste gå på gym livet ut. Det han ville att jag skulle tillägga i träningen är TRX band så jag måste fråga Mikael på Gym Plus om dom har såna. Då tränas musklerna upp runt baken så ländryggen blir mindre påverkad. Jag blir aldrig lika dålig som jag var första gången jag besökte Kiropraktorn. Är så tacksam för att han sa till mig att gå på gym och promenera för det har givit större livskvalitet

 

                                    



   

Dom hade gjort så fint i väntrummet med julgran och annat

 

Jag sa att jag ville gå ner i vikt och då sa han att bara 10 kilos viktnedgång ger stort resultat och ländryggen tar mindre stryk. Jag sa till honom att jag har problem med att jag äter för mycket smörgåsar och han sa då att det är förödande för inflammation. Jag har nu bestämt mig för att när jag är hemma och skall fika så skall jag dela en banan och ha som smörgås med ev lite skinka, keso och tomat, sen kan man variera lite. Jag har gjort så förr och gått ner flera kilon. Sen är det havredryck som gäller som ett av mellanmålen eller kvällsmål. Den tar också ner inflammationen.                   

 

När jag gick ut från behandlingsrummet så var det som att gå på moln, man blir ju så lycklig. 

 

   

I går eftermiddag åt jag då mina första banansmörgåsar till en kopp Rooibos te. Jag lade tunna skivor med skinka på tre bananlängder, på toppen keso och en tomatklyfta. Man kan variera med att ha avokadoskivor och på toppen hackade valnötter. Det går att variera hur mycket som helst och jag blev lagomt mätt och belåten. Nu kommer jag att bli rätt tråkig ett tag framöver men det finns ingen genväg



     

Michael Scher är även en fantastisk konstnär och har emellanåt utställningar. Här är en av hans färgstarka verk.  


Klicka här för att se vad jag skrev sist jag var till honom

 

 

                                     

 

#Michael #Lusthuset #Banan #Konstnär

Av Malin wiper - 3 januari 2017 18:00

                         

  

Hos min son såg vi även denna film Spotlight ett verklighetsbaserat kriminaldrama från 2015. För regin står Tom McCarthyI rollerna ser vi Mark RuffaloMichael KeatonRachel McAdamsLiev SchreiberJohn Slattery, Brian d'Arcy JamesStanley TucciElena Wohl

 

                                                                

 

Filmen handlar om den sanna historien om Spothlight-teamet i nyhetstidningen The Boston Globe som avslöjade skandalen om sexuella övergrepp på barn och en efterföljande mörkläggning inom den lokala katolska kyrkan. Skandalen inbegrep bland andra ärkebiskopen av Boston, kardinal Bernard Law, som kände till att prästen John Geoghan förgrep sig på barn, men gjorde inget för att stoppa detta. På Oscarsgalan 2016 belönades filmen med två Oscars för bästa film och bästa originalmanus. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer och se bild på skådespelarna.

 

                                                  


Filmen handlar om nåt som jag önskar inte fanns men tyvärr förekommer mer än man tror. Det är  en fröjd att se hur seriöst arbetet utformade sig på tidningen för att avslöja skandalen. Dom gick systematiskt till väga och det skildrades så bra av en massa duktiga skådespelare. Den låter oss följa med in i arkiven och se arbetet dom hade för att lösa detta fall på väldigt nära håll. Så trots att det inte är nåt högt tempo och mer visar på just hur dom arbetar på tidningen i denna slutna grupp så blir det inte tråkigt utan intressant. 

 

Filmen får 4 spotlights i betyg av 5 möjliga av mig

 

       

 

 

Trailern till filmen 




Av Malin wiper - 3 januari 2017 13:00

  

Kolla in vilken häftig skoställning City Skor har haft inför julen i form av en julgran..  

 

 

                                                    

ebay                                


  

Snyggt skyltat även inomhus                

 

 

Vilken häftig bag som stod så snyggt på golvet. Den påminner om väskor man sett förr men denna är i en läcker uppdaterad form. En sån väska som är tidlös och väldigt användbar och tålig. Dessutom med många fack             


   

Selma Kläder och alla andra butiker i samhället har nu rea.                      

 

   

Jag brukar köpa mig BH av märket Sloggi hos henne och det gjorde jag nu också då jag gick in i butiken för några dagar sen. Dom är bra att ha när man går på gymmet. Jag vill inte handla mer kläder just nu för vi har väldigt få garderober i denna lägenhet så vi får ha plastlådor under sängen och en del i byråer. 

 

   

Fullt med snygga reakläder på en ställning         

 

   

Det fanns inte så många reajackor kvar men några i alla fall och dom var jättefina

 

 

Recycled

 

   

Ulrika säljer ut lite baddräkter och bikini på rea     

  

   

Hälsade på min man på Magnisa Stuga en dag. Han trivs så bra så han vill inte avsluta detta utan jobbar nu idéellt. Synd bara att han inte kunde få arbeta kvar längre där för han är så pigg. Samhället vill ju att man skall arbeta längre men det verkar inte funka i verkligheten.

 

  

 Sköt om er och ha en fin tisdag..   

 

 

#City #Selma #Skorssten #Magnisa

Av Malin wiper - 3 januari 2017 08:00

Trailern till dokumentären "Amy"


Jag såg en dokumentär för ett tag sen som handlade om Amy Winehouse. Den går på SVT Play och den var verkligen ett gripande dokument över hennes korta liv. Dokumentären är regisserad av Asif Kapandi och den visades först på Cannes filmfestival 2015. Klicka här för att komma in på SVT Play om ni vill se dokumentären som var över 2 timmar lång. Den kändes mycket kortare, man hade önskat att alla som mår så dåligt och riktigt skriker på hjälp skulle tas in direkt och inte släppas ut förrens dom var fria från drogberoende och hjärnspöken eftersom dom inte vet sitt eget bästa i den situationen dom är i då. 

 

                                                                          

 

Tyvärr handlar det bara om pengar för upp på scenen skulle hon än om hon var märkbart påverkad och dålig. Hon ville skriva musik men inte bli så känd så hon inte fick vara ifred från alla paparazzi-fotografer, hon led mycket av detta och dokumentären var ett närgånget porträtt som visade på detta.        




 Amy Winehouse med Back To Black. Hon hade verkligen en personlig röst.

 

      

                                

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 


Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och se vad som händer i vår kommun. Tack till er som driver denna sajt för året som gått. Gott nytt år 2017..    

 

 

#Dokumentär #Amy #Vaggerydstorget

 

Av Malin wiper - 2 januari 2017 12:30


  

När A-G och jag gjorde vårt sista gympass inför julen så hade vi terminsavslutning på Ritz Konditori..  .  Vi har nu avverkat 3 terminer så vi tyckte vi var värda en julbakelse i prinsessmodell. Den var otroligt god och slank lätt ner. Nu är det däremot svångremmen som gäller för jag mår inte bra av övervikten. Jag har inga nyårslöften ang detta men skall försöka kämpa med näbbar och klor för nästan alla bilder som togs på mig i jul ser förjäkliga ut.                  

 

   

Nu har A-G och jag gjort vårt första gympass på Gym Plus efter julen. Det kändes att man inte tränat på ett tag än om jag promenerat rätt mycket. Det blev lite mjukstart och jag har bestämt mig för att gå 3 gånger denna veckan. Vi var först på plats så det var helt nedsläckt när vi kom dit. Vi letade efter lysknappen ett tag och till slut hittade A-G den. Vi gick först ner i källaren för att värma upp på roddmaskinen och sen tog vi bollövningarna.       

 

 

   

Det är alltid roligt att fota olika vattenflaskor på gymmet. Klicka här för att se en jättehäftig och praktisk vattenflaska för gym        

 

   

Gymmet har köpt in flera nya crosstrainers. Dom har även en som är lite lättsammare så jag skall testa den när jag fått upp konditionen lite mer. Gick på en sån när vi började på gymmet men fick besvär i ländryggen efter ett tag. Jag tror jag tog i för mycket i början så jag skall fråga min Kiroprator Michael Sher om crosstrainer är lämplig för ländryggen. Jag skall till honom i morgon på återbesök

 

 

   

Efter gympasset delade vi på en supergod bagett med skinka, ost, krämig fyllning och grönsaker. Dom var så stora så jag orkade inte äta upp min utan delade min halva och tog med hem till Mr T. Det var så roligt att träffa A-G igen för det var ett tag sen än om vi pratar i telefonen emellanåt.   

 

 

 

Se men inte äta..    

 

Här skiner solen för fullt efter att vi hade minus 2 grader i morse. Min man fick gå ut och skrapa rutorna. Det känns helt underbart i kroppen efter gympasset så jag längtar redan tills nästa gång. Just nu känns det som jag vill gå 4 gånger denna veckan..   Ha nu en fortsatt fin måndag och en god fortsättning på 2017        

 

   

 

 

#Terminsavslutning #Gym #Ritz

 

Av Malin wiper - 2 januari 2017 07:30


  

När vi var framme hos Barbro förra måndagen så bjöd hon på julbord i sitt stora rymliga kök. Det blev både sill, ägg, leverpastej, sallad, jansons frestelse som hon gjort själv, supergod. Efter det den godaste lutfisken vi ätit. Min man fick äran att göra lutfisksåsen som han är en fena på.  Vi satt länge och njöt och pratade.

 

 

                  


     

 

På kvällen satt vi här i hennes stora vardagsrum  men innan dess var vi även en tur till handen som har ett stort köpcentrum



 


Vi drack först kaffe och sen tog vi vin med lite plockgodis till. Efter ett tag så kom Barbros Väninna in och festade med oss. Hon bor i samma område som Barbro. Det visade sig vara en jättetrevlig kvinna.                


  

På baksidan av väskan kan man se James Dean, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe mfl                    




Rock N Roll Poly Santa Claus med Lillian Briggs. Jag har aldrig hört talas om denna sångerska men det svänger bra. Hon föddes 1932 och var en amerikansk rock'n roll artist och musiker. Hon dog redan 1988. Lillian Briggs var den första kvinnan att uppnå super-stjärnestatus i början av rock'n roll i början av 1950-talet. Hon var även trombonist. Ha nu en skön måndag nu när vadagen visar sig igen


                                       trombones - GIFMANIA



 

#Julbord #Handen #Väninna #Jordbrosviten #Tygväska  #Lillian

Av Malin wiper - 1 januari 2017 19:30


I dag har vi börjat banta..      men det skar sig när vi åkte in till Jönköping. Vi trodde allt var stängt på nyårsdagen. Då dök vi på Coffeehouse By George nere vid Munksjön där dom byggt upp ännu ett rätt nytt område. Vi sa till varandra att det är ju inte måndag än..  

 

Jag tog en belgisk bit chokladtårta som smakade ljuvligt. Jag har ju rötter i Belgien på pappas sida..  .

 

                         

 

 

Min man tog pecanötpaj som han sa var fantastiskt god. Vi satt där och bara myste och tog in stämningen medans vi långsamt likt en "sengångare" åt våra godsaker     

 


   


När vi gick in dit så var det så snyggt och mysigt med högt i tak, spotlights och lite industristil som var blandat med flera andra stillar men ändå gick så fint ihop. Jag kunde inte fota som jag ville eftersom det satt mycket folk där. Dessutom var hon som tog betalt jättetrevlig, sånt gillas. Klicka här för att se vad som stod i JP när dom öppnade Cafét på Atollen


 

Fotade några godsaker i disken


 


Ja vad säger man?..                                                                          

               


  

Dessa såg helt fantastiska ut och annorlunda  


 

För att kunna fota dessa bakelser så fick jag gå på kortsidan för att få en bild


  

Här står lite andra möbler och även soffor och fotöljer


  

När man kommer in ser man denna möbelgrupp och en rolig häftig lampa. Dom har blandat många material och det gör att det blir spänning och känsla. Det fanns en mysfaktor därinne som gjorde att man trivdes och satt lite längre. Gissar att dom hande nån dämpning av ljud också för det var så behagligt och man hörde knappt dom andra kaffegästerna  

                                         


  

Utanför Cafét ser det ut så här och man har utsikt över Munksjön

 

 

Nu önskar jag er en skön och avslappnad kväll

 

 

Vackert finstämt med Joaquin Rodrigo. Joaquin Rodrigo föddes 1901 i Sagunto, provinsen Valencia. Han dog 1999 i Madrid. Han var en spansk kompositör och klassiskt skolad pianovirtuos. Han skrev bland annat Concierto de Aranjuez, en konsert för gitarr och orkester som blivit ett av gitarrepertoarens främsta storverk      


#Coffeehouse #Belgisk #Bord #Godsaker #Möbelgrupp #Munksjön #Joaquin

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards