Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 24 januari 2017

Babykofta, t-shirt och lite andra minnen

Av Malin wiper - 24 januari 2017 13:00

                                  


  

I går då jag öppnade ytterligare en låda från vinden för att kolla blev jag smått chockad. Först och främst kom en hemsk mögeldoft emot mig så jag var tvungen att be min man kolla som inte är mögelskadad, jag fick skölja både ögon och näsa, och i dag är jag rödögd och hes. Han talade om vad som fanns i lådan och jag som trodde allt som låg i var stulet när vi fick inbrott i vårt källarförråd då vi bodde i Katrineholm.

 

                                                         

 

Mr T sa att han skulle försöka rädda sakerna åt mig genom att tvätta allt som låg i lådan. Jag började gråta när jag såg den lilla stickade vita koftan som var en av sakerna. Min mamma stickade den när jag väntade min son så det var det första plagget han hade på sig. Den och det andra har legat i denna låda hur länge som helst. När vi flyttade till denna lägenhet så gick vi igenom alla lådor och då fanns den inte så det måste spöka


  

Mamma satt till och med jättefina knappar i koftan som var dubbelknäppt. Saknaden efter mamma kom över mig så kraftfullt så det gjorde ont


På 1970-talet så var högsta mode för barn med såna här fantomenmössor, och denna stickade mamma samtidigt som koftan. Hon stickade även en fantomenmössa i blått och då såg han verkligen ut som en liten fantom, men den fanns inte i lådan.     

 

  

Efter det hajjade jag till rejält för i lådan låg en t-shirt från 1980-talet med tryck på, föreställande min son och mig. Det var som ett gummerat tryck men nu lite utslätat och missfärgat och även t-shirten är lite grå/beige daskig. Vi hade varsin, och jag kan minnas hur kul vi tyckte det var. Jag trodde inte att det fanns nån kvar så jag blev väldigt förvånad. I lådan låg också en rubiks cube 


   

Hittade också detta kramdjur, en hund som förut var mörkare brun och jätteskön att ta på, nu luggsliten och ännu värre efter att vi måst tvätta allt eftersom det luktade mögel. Denna hund har min son vunnit på Liseberg och jag kom ihåg att jag frågade honom vad han ville att hunden skulle heta. Då sa han "Alkis"..  Jag blev helt förskräckt men sen fick jag mig ett gott skratt för det lät så roligt och hunden ser verkligen ut så med hängande öron, trötta ögon, och tungan som hänger utanför                              

 

   

I lådan låg också en nalle i äkta skinn som han fått av mig som liten. Nu är den sliten och nytvättad. Min son trodde också att dessa saker var borta för länge sen. Jag har en stor låda med andra saker som jag visste om men denna var en överraskning       

 

  

Sen hittade jag en bild bland lösliggande foton på min son men det har jag sett förut. Hunden vet jag inget om så jag får fråga sonen. Det finns mer saker i lådan men dom måste läggas i blöt för att få bort mögeldoften. det är bland annat lego och en liten barnresväska som jag så väl minns mm. Jag vill att sonen skall ta hand om sakerna och ta ställning till om han vill ha kvar allt eller några saker som inte är så förstörda.   


 

Förmiddagen har min man tillbringat på Museiföreningen. Efter lunch är vi tvungna att åka till Jönköping för min nya Lumixkamera har gått sönder. Det ramlade bort en grej baktill där man ställer in kameran och jag satt tillbaka den men den fungerar inte så det är tur att jag har flera reservkameror. Köpte den på Media Markt 9 juli 2016, typiskt att det skulle hända nu. Ha nu en skön tisdag kära läsare och sköt om er

 

 

 

#Låda #Koftan #Tryck #Alkis #Nalle #Son

 
 
Ingen bild

systern

24 januari 2017 20:22

Vilken tidskapsel du hittat! Blev också rörd när jag såg koftan, kommer ihåg hur mamma stickade sådana till alla hon kände som fick barn, de var så fina. Trodde inte jag skulle få se en sådan igen. Det känns både vemodigt, fint och konstigt på samma gång. Du fattar nog...
kram fr Maria

Malin wiper

25 januari 2017 07:56

Det var rätt ord "Tidskapsel" för precis så kändes det. Hade inte räknat med att hitta detta

Ja du mamma stickade alltid såna koftor och dom är så fina. Hon stickade ju även till Walldorfsdockorna

Det känns verkligen både vemodigt och fint. Jag kan inte fatta att hon är borta och jag har svårt för att se bilder på henne just nu. Jag fattar

kram från
Malin

 
Annelie

Annelie

25 januari 2017 10:59

Gudni va roligt att hitta en sådan kartong, med en massa minnen, även om en del vart känslosamma.

Ha en jättebra onsdag.. // Kramar Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

25 januari 2017 11:11

Det var verkligen en överraskning

Ha en fin onsdag själv vännen¨
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards