Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2015

Röda Korsets second och lite mat från ICA Supermarket....

Av Malin wiper - 6 augusti 2015 16:00

  

När vi ändå var inne i Jönköping i går så gick vi in på Röda Korsets second hand på Klostergatan och där hittade min man en helt oanvänd lergryta för 40 kr så nu skall vi steka hela kycklingar i den och även göra kålpudding mm. Det blir mycket kalorisnålare men ändå väldigt smakrikt. Vi använde lergryta mycket förr och vi har två böcker fulla med recept.                              

 

  

Dessa välbevarade stolar med läckert rött tyg ville dom ha 40 kr/st för. Jag tror det är 1940-1950-talet. Vi hade tänk köpa lättare och lägre stolar till vårt matbord i vardagsrummet och även köpa nytt bord, men vi har tänkt om i det fallet eftersom vi antagligen kommer att göra ytterligare en flytt så småningom och då kasserar vi dom möblerna och köper nytt eller från second hand. Man vet ju inte hur långt bort vi hamnar och när den dagen kommer så skall allt vara rensat och vi skall bara ha kvar det allra nödvändigaste så flytten blir så lätt som möjligt. 

 

   

Jag kunde inte motstå detta fina skrin som bara kostade 20 kr. Det skall jag förvandla till en nåldyna, har ingen egen utan har haft såna för att ge bort till present. Nåldynan kommer att sitta i locket så man vänder bara upp och ner på locket och lägger på skrinet, sen kan man lägga lite andra små sygrejor i skrinet. Tyvärr har jag varken kunnat sy eller göra nåldynor eller hittat på nåt nytt tack vare ryggen och annat som hänt. I går var vi även till Freja Bod second hand här i Vaggeryd men det får jag ta i ett annat inlägg 

 

   

Detta är den första nåldynekopp jag gjorde och den skall föreställa varm mjölkchoklad med vispgrädde...   

 

     

Klickbilder

 

   

I dag utnyttjade vi detta häfte som vi köpte när vi hade ett evenemang i samhället gällande cancerfonden och "Carinas minne". 

 

   

Vi använde en kupong i häftet där man får två lunchlådor för ett pris hos ICA  så det kostade bara 25 kr/person. Maten var jättegod och bestod av ungsbakad lax, grönsaker och potais, till detta en god romsås som man fick på sidan om.    

 

   

Detta är min portion men jag åt bara tre små potatisar. 

 

Min man håller nu på att göra vinbärsgelé av dom röda vinbären vi fick av Elisabeth. Han har även fått lite mer som han skall fixa till Vaggerydsdagen då dom har "Hemvändardag" och lotteri, en av männen skall göra krusbärssylt så alla har en uppgift. Så han har fixat en massa burkar nu och hittat ett bra recept. Det känns hemskt att jag inte kan diska men att stå vid den låga diskbänken kan göra att det blir värre igen i ländryggen. Han får göra mycket mer hemma nu än mig nu men jag försöker göra småsaker som funkar utan att ryggen tar stryk och sen kan jag plocka in disken från stället. Vi hade ju diskmaskin i huset men sen vi flyttade till lägenhet så har vi fått handdiska. 

 

   

Allt detta skall han göra vinbärsgelén av. Vi har en jättestor kastrull i källaren som han har tagit upp. Sen har han fixat burkar så det nästan räcker till allt. Jag skall kolla hur han gör. 

 

Nanci Griffith & Emmylou Harris med Across the great divide 

 

    

#Röda #Hand #Lergryta #Stolar #Skrin #Häfte #ICA #Ungsbakad #Vinbärsgelé #Nanci #Harris

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards