Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 november 2014

Roffe Wikström!

Av Malin wiper - 21 november 2014 19:00

   

                                                                                                        Dan Leap




 

Blueskväll 


Då var det dags för lite  fredagsblues igen och denna gång en svensk bluesmusiker som heter Roffe Wikström som jag själv upplevt live på "Nefertiti" jazz & blues club i Göteborg. Den klubben finns kvar och är utbyggd. Jag såg honom där i mitten av 80-talet och det var en upplevelse som sitter kvar. På den tiden gick man fram och dansade framför scenen och det var rätt mörkt och mysigt där. Han har såna inlevelsefulla grimager när han spelar på elgitarren så man lever med och njuter av det häftiga. Roffe Wikström föddes 1949 i Stockholm och är som sagt en svensk bluessångare, gitarrist och låtskrivare. Han har en fil.kan i kulturgeografi, nationalekonomi och ekonomisk historia. Jag är inte så förtjust i hans senaste plattor utan jag vill åt hans bluesiga sida där jag tycker han är som bäst. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att komma in på hans facebook. Jag har naturligtvis hans autograf men alla mina autografer ligger på vinden för att gås igenom. 

 

Blues är allt jag har med Roffe Wikström. Klicka här för att höra låten "Mississippi"                         

   

Huset där jazzklubben Nefertiti ligger          Det ser faktiskt sig rätt likt ut och mörkt 

 

 

Redan då på 1980-talet hade klubben byggts ut så det fanns en snygg bar och själva klubblokalerna låg i källaren på gamla latin på Hvitfeldsplatsen i Göteborg. Kom ihåg att det alltid var en ringlande kö dit så man kom inte in direkt men det gällde att vara ute i tid. Klubben har nu i över 30 år roat Göteborgarna som vill njuta i en häftig lokal och lyssna på bra musik. Klicka här för att läsa lite mer om jazzklubben. klicka här för att läsa om kommande evenemang 

 

Här ser ni en lite yngre Roffe Wikström med sina musiker framföra låten "Jemede". Klicka här för att höra en lite lugnare låt med honom 

 

Roffe Wikström växte upp under enkla förhållanden i Stockholm där fem familjemedlemmar delade på en etta nära Hammarby IP. Första gången han hörde blues var 1961 då han såg ett TV-program med den amerikanska pianisten och sångaren Champion Jack Dupree. Samtidigt lånade han en gitarr av en släkting och började öva på solon han hört på radion.En TV reparatör som familjen hade hemma en gång påtalade att hans gitarr var helt ostämd, därför hade Roffe lärt sig instrumentet på ett felaktigt sätt. När han var fjorton år skaffade han sig sin första gitarr, en Fenton Vail och började därefter lära sig spela med vanlig stämning. Han pluggade in den i en batteridriven radio som därmed blev en förstärkare. Klicka här för att se lite arkivbilder på Roffe Wikström där det även finns en bild där han är lite yngre 

 

     

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och se hans minspel

 

 

 

Have a nice....  afternoon

 

 

 

 

#Fredagsblues #Roffe #Nefertiti #Göteborg


 
 
Åke

Åke

22 november 2014 06:39

Roffe har en skön röst :) Dessutom gillar jag blues sedan barnsben. När brorsan och jag ska träffas vill han att jag ska ta med mig munspelet... Nu spelar jag håller än bra ;) Jag måste leta fram filmen från en träff vi hade... Nu har jag ett brett spam i min musikstil. Slå "tre bröder" på min sida får du se en film jag gjort. En annan kär artist som fyllde 65 i förrgår lade jag till som ljud :)

http://www.nacka144.se

Malin wiper

22 november 2014 08:57

Kul att du gillar hans röst också och att du tyckt om blues sen du var barn. Jag upptäckte den riktigt i Göteborg och det var rätt sent. Jag har också en bred musiksmak.

Då får jag kolla den sidan hos dig

Ha en fin lördag
Hälsning
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards