Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2014

Moliden Nostalgimack!

Av Malin wiper - 29 augusti 2014 13:45


  

När vi åker från Jönköping hem till Vaggeryd så får vi se denna sevärdhet utefter vägen. Det är en gammal Shell mack som har totalrenoverats till en nostalgistation utmed gamla riksettan söder om Barnarp. Macken har stått övergiven i 46 år. Inomhus finns det massor av nostalgisaker och jag tror dom har öppet ibland för information. Den går under namnet "Nostalgimacken  Moliden". Jag glömde fota den gamla smörjgropen som finns på baksidan av macken. Den är i mycket välbevarat skick. Förr hade macken 5 pumpar Nynäs och 3 Shell. Detta projekt är ett samarbete av intressegrupp med lokala hembygdsföreningen vars arbete utförts av Stig Andersson i Barnarp. Bra gjort av er och så kul att åka förbi där och fota och få en fläkt från svunna tider. Dom har även bänkar och bord så man kan slå sig ner en stund och bara njuta


Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer. Klicka här för att komma in på en nostalgisida som heter Grandprix 63 


  

Dom har två pumpar stående där. Klicka här för att komma in på ett mackmuseum  


  

Kolla in så fint det är och oljefaten på sidan om huset 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild


Här har min man kört in på macken så det ser ut som han skall tanka. Vi har sett många som åkt in där för att förverkliga nostalgin på bild. När jag var barn och åkte bil med mina föräldrar så fanns det såna små mackar, så fort föräldrarna tankat så kom det ut en kille/man med hink och fönsterskrapa mm och tvättade fönstren på bilen per automatik. Dom var så snabba och det är kul minnen. På den tiden var försäljningen fokuserad på bilen inte matvaror.  


  

Vi träffade en motorcyklist som jag fick fota, sen ville han att jag skulle fota med hans kamera så han fick bilder till facebook. Vi pratade med honom en stund och hans motorcykel var 13 år gammal men såg helt ny ut. Den glänsta så man snästan blev bländad...  och så otroligt rentvättad. Märket på motorcykeln är Shadow från Honda  


  

På andra kortsidan av macken så har dom gjort en sån här fin däckinstallation med blommor, det var så häftigt och färgerna passade perfekt


  


  

Denna information satt mackrutan 

 

  


    

På andra sidan vägen får man sig också en nostalgitripp i form av denna snygga lastbil. Den står där som ett smycket och tjusar oss som åker förbi. Det är en OPEL 375 38 från 1956

 

Lite nostalgi



#Nostalgimack #Moliden #Barnarp #Stig #Opel  

 
 
Ingen bild

Amie

29 augusti 2014 15:08

Hej Vännen!
Fantastiskt härligt att kunna bevara en gammal fin bensinmack i sitt ursprungskick! Häftigt! :)

Malin wiper

29 augusti 2014 15:22

Håller med. Vi åker alltid den vägen hem nu istället för motorvägen som är så tråkig.

Ha en skön dag vännen
kramar

 
Ingen bild

SmålandsJenny

29 augusti 2014 18:10

I vita huset bakom lastbilen har det luggit ett kondis.

Malin wiper

29 augusti 2014 20:08

Vad roligt att jag fick veta det. Var det länge sen?. Hade velat fika där ;))

Ha en skön fredag

 
Ingen bild

SmålandsJenny

30 augusti 2014 08:15

50-60 tal tror jag, iallafall när pappa växte upp. Får fråga farmor nästa gång jag hälsar på henne.

Malin wiper

30 augusti 2014 08:24

Då bodde jag i Sundsvall och på 50-talet var jag barn. Skulle vilja se bild på det cafét så jag skall leta lite. Bra om du frågar din farmor för hon är nog i min ålder eller yngre.

Tack snälla du
Ha det bra
kram

 
Ingen bild

SmålandsJenny

30 augusti 2014 16:25

Haha, min farmor e 89. Men jag ska fråga henne när dom hade öppet. Låg en radioaffär lite närmare barnarp med om jag fattat rätt. Den där stig har kanske skrivit om det, han verkar väldigt insatt å nyfiken. Han drev ju statoilmacken i hyltena innan.

Malin wiper

30 augusti 2014 17:53

Du är en ung tjej. Min mamma är 91 år och mormor dog 1968 och var 82 år så där ser man ;))

Vad mycket bra info jag får av dig. Spännande

kram

 
Aurora

Aurora

10 september 2014 07:11

Ditt blogginlägg har uppmärksammats i FB-gruppen Barnarp. Fina bilder av macken vi har här i Barnarp. Vi gör som du och tar ofta Riksettan när vi ska åka söderut. Men även norrut. Riksettan upp mot Motala/Vadstena är jättefin. Kram

http://aurorasliv.blogspot.se

Malin wiper

10 september 2014 11:37

Det låter jätteroligt. Jag får kolla in er grupp när jag är ute på fb. Kul att du gillar bilderna. Det är verkligen mysigt och mer upplevelserikt att åka på dom små vägarna. Dyker alltid upp saker man vill fota och njuta av.

Tack för att du tittade in på min blogg, och din härliga kommentar

Varma hälsningar från
Malin

 
Ingen bild

Andrea

10 september 2014 08:01

Vad fint du skriver om våran GAJ. Det är en Opel Blitz. Jag bor med min familj mitt emot macken och ser alla fordon, gamla som nya som stannar.
Huset jag bor i har varit affär och det gula huset jämte macken var konditoriet "Oswalds".

Väldig fin fin blogg över huvudtaget.

Malin wiper

10 september 2014 11:35

Vad kul att du tycker det Andrea och att du tittade in på min blogg. Roligt även att få reda på vilka som äger den fina bilen och att ni bor där. Förstår att ni ser mycket då av folk som åker förbi och blir faschinerade av den fina macken. Vi åker ofta förbi och funderar på att ta fika med oss för att slå oss ner där och ta en fika ;) bara för att njuta av både den och er fina bil mittemot. Tack för att jag fick reda på vilket konditori som legat där.

Kul att du gillar min blogg

Ha en jätteskön dag
Varma hälsningar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards