Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 juni 2014

Stephane Wrembel och lite god mat...

Av Malin wiper - 21 juni 2014 19:30

  

I dag när vi arbetat ett tag hemma så sa min man att han ville göra maten och då fixade jag med lite annat. När jag sen kom in till ett dukat bord och det såg så ombonat ut för första gången  så genomfors jag av en glädje jag inte känt på länge och det var en underbar känsla.  Det var så mysigt att sitta i den lilla kökshörnan och titta ut på grönskan utanför och allt vi satt upp passade så bra in i köket.  När vi sen får färdigt dynorna till stolarna så blir det ännu bättre. Jag fick en känsla av liten intim bistro där man bara väntade på att en servitör skulle komma och fråga om vi ville ha  efterrätt...    Vet inte varför jag fick den känslan men det blev så rätt i matbordsdelen och sån tur att vi hade barbord eftersom det inte går att stå böjd och jobba vid diskbänksdelen. Jag får inte fram rätta känslan i bilderna  

 

  

Min man hade tunnskivat kyckling och marinerat den förut så dom blev så möra och smakrika. Till detta bara en tunn gräddsås som han kryddat så bra. Vi har köpt sill med alla tillbehör men vi kände inte för sill varken på midsommarafton eller i går. 


  

Som tillbehör hade vi broccoli, potatis, selleri, morötter och palsternacka, och det hade min man buljonkokat (ekologisk). Tyvärr hade vi glömt köpa vinbärsgelé som är jättegott till. Trots få ingredienser så smakade maten så otroligt gott och vi drack lite öl till och satt och pratade länge. Jag kände hur alla spänningar rann av mig och jag blev så lättad. Vi har nu både kök och sovrum nästan helt klara. Hallen är inredd också men det fattas mattor och lite mysbelysning mm.  


Det blev så mysigt i all sin enkelhet. Sen kom min man på idén att sätta väggklockan som vi förut haft i vardagsrummet,  i köket ovanför boklisten och det blev jättebra. Den köpte vi för nåt år sen på Wahlbergs Ur & Guld och den är stilren men med en fin lyxig  glans. Den passade inte till den svart/vita tapeten och jag tycker att en sån tapet passar på en mindre fondvägg men inte utefter en lång vardagsrumsvägg men det är tur att vi har möbler som passar till än om jag blir ganska stirrig av tapeten....     


    

Vi köpte klockan 2012 och så här fin ser den ut på nära håll i butik, den är dessutom helt tystgående och visarna smyger sig fram så snyggt  

 


Duktiga gitarrspelande killar. Stephane Wrembel  med "Bistro Fada" den musiken skulle jag vilja haft som underhållning till maten...  . Stéphane Wrembel är en fransk född jazzgitarrist för närvarande bosatt i New Jersey. Han är mest känd som kompositör och artist av Gypsy Jazz, men är också starkt påverkad av världsmusik. Den andre gitarristen heter Roy Williams 

 

 

16.40 tittade helt plötsligt solen fram igen så det kanske blir lite sommar ändå. Min väninna A-G ringde för några timmar sen och bjöd hem oss på lunch i morgon...  Vi har inte träffat dom på ett tag så det skall bli jättetrevligt. Sen ringde Barbro från Nynäshamn och vi pratade en bra stund. Hon trivs och är ofta med väninnor ner till havet och det fina rökeriet dom har och äter gott. Bara att sitta där och titta på båtarna måste vara rogivande. Ha nu en fin kväll och sköt om er    

 

 

#Marinerad #Kökshörnan #Bistro #Stephane 

 

 
 
skrivmoster

skrivmoster

21 juni 2014 20:49

Så fint ni fått det! Förstår att det är härligt att bli serverad mat och få sätta sig i lugn och ro tillsammans. Han är duktig vid spisen din man! :)

Soliga kvällshälsningar från stugan och förkylda oss!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

22 juni 2014 09:17

Tack snälla du, det får duga. Det var så skönt att första gången kunna njuta där man sitter och att det blev klart i köket.

Min man gillar att både laga mat och baka. Så var min egen pappa också

Stackars er som råkat ut för en sån jobbig förkylning. Hoppas ni snart är bättre. Sköt om er och tack för din fina kommentar

Stor varm kram till er båda

 
Annelie

Annelie

21 juni 2014 21:45

Ni är såå flitiga,, stilren snygg klocka ni hade där.

Erat kök verkar vara jättemysigt,, jag skulle också kunna tänka mig att ha ett sådant barbord som ni har,, tycker det är snyggt.

Mums vilken god middag maken fixade till..

Ta hand om er.. // Varma Kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

22 juni 2014 09:13

Vi hade tänkt köpt en roligare men den passade så bra i vårt förra vardagsrum och nu även i köket. Barbordet och stolarna är lite lägre än vanliga barbord och stolar så det är mer bekvämt och lättare att ta sig upp

Det var en enkel middag men goda smaker

Ta hand om er själva också

stor kram

 
Ingen bild

SmålandsJenny

22 juni 2014 07:00

Hur långa är ni egentligen? Låter som ni är längre än snittet båda två. Låter som era köksbänkar är lagom till mig,haha. Men erat barbord hade inte funkat, jag skulle inte komma upp på stolarna, har väldiga problem på Ikea när sambon vill sitta vid höga borden. Tur vi är olika.

Malin wiper

22 juni 2014 09:11

Köksbänkarna är från 50-talet och då var dom mycket lägre. Min man är 1.86 l men jag är 1.66 men folk tror att jag är 1.76 för jag ser tydligen längre ut. Har man ont i sina ryggar så är det bäst med den nya höjden på bänkarna som vi haft på alla ställen vi bott förut. Det är lite ovanligt att gamla kök håller så här länge. Vårt barbord är inte lika högt som dom vanliga barborden för stolarna som vi köpte på second hand för flera år sedan är lite lägre än vanliga barstolar eftersom dom stått i en fysiksal i en skola. Så våra är inte jobbiga att komma upp på och dom är jättestabila.

Dom som är på IKEA är mycket högre och jag gillar inte heller att sitta så

Ha nu en fin söndag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Av Malin wiper - Torsdag 11 april 08:15

                                       Actionet  Bottiner= franska "små stövlar", syftade från 1840-talet på kortskaftade kängor, oftast med snörning. Klicka här för att se ytterligare en bild på hur svarta bottiner med dragkedja ser ut. Jag h...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards