Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 mars 2012

Öljetter! Liten Öljettskola...

Av Malin wiper - 1 mars 2012 22:30

       

Jag har fått en förfrågan om det är svårt att sätta i öljetter i gardiner så här kommer en repris av en förklaring som min man skrivit 2009 i ett inlägg i min blogg.  Jag kallar den för Mr T:s lilla öljettskola...  



Placera en öljett 2cm från sidan och 2cm från ovan. Markera mitten med ett kryss.

Gör likadant på andra sidan.

Mät avståndet mellan kryssen och dela måttet med 9 (om du skall ha 10 st öljetter)

7 (om du skall ha 8 öljetter) osv.
 


Markera rätt avstånd från ovan. Placera öljetten med krysset i mitten och rita ringen innuti.



Klipp c:a 2 mm utanför ringmarkeringenmarkeringen.  



Passa in ena halvan av öljetten på ena sidan och tryck fast den andra halvan från andra sidan.


 

   

Klart   

   

   

Slutresultatet. Det var en gardinkappa vi hade vardagsrummet när vi bodde i vårt hus 

 
 
Nina

Nina

1 mars 2012 22:47

Jippi, nu har jag lärt mig hur man gör, tack fina underbara du!!
Bamsegaste kramen till dig vännen :)

http://ninz.bloggagratis.se

Malin wiper

1 mars 2012 22:55

Vad bra ;)) Varsågod ;)

God nattkram till härliga du

 
Ingen bild

Ulrika

26 april 2012 21:13

TACK!!!!! Var inte lätt att hitta någon som verkligen förklarade hur man gör, men det gjorde du :) Nu vågar jag göra mina gardiner utan att vara rädd att förstöra dom :)

Stort tack igen och ha en trevlig kväll
Ulrika

Malin wiper

26 april 2012 21:23

Varsågod! ;) Kul att man kunde hjälpa till lite. Vad glad jag blir att du hittade till det inlägget. Det är inte så svårt som man tror. Min man har visat mig så jag kan visa andra sen.

Ha en fin kväll själv
Mvh
Malin

 
Ingen bild

sarah

8 december 2012 17:44

Hej, just såna öljetter söker jag förjäves efter - finns tydligrn inte stt uppbringa här på Cypern. Har du möjligen vetskap om någon säljer såna i Sverige för export inom EU? Har letat på nätet men faktiskt inte hittat nån som levererar utrikes. Tacksam för alla tips. Svara till sarah.panayi@gmail.com.

Malin wiper

8 december 2012 19:54

Kul att få en kommentar från Cypern ;). Jag skall kolla upp detta och återkommer till dig så fort som möjligt.

Ha en fin kävll
MVH
Malin

 
Ingen bild

Marie

12 maj 2014 09:55

Här sitter jag, fler år senare och har överlevt mitt första prov att sätta öljetter i en gardin. Tack!

Malin wiper

12 maj 2014 14:07

Vad roligt att du blev hjälpt av det inlägget. Min man blev jätteglad och skickar en hälsning

Ha en skön dag
Mvh
Malin

 
Ingen bild

Denise

20 mars 2016 13:43

Tack så mkt för instruktionen enkel att förstå :-D

Malin wiper

20 mars 2016 14:17

Vad kul att du hittat till det inlägget ;) och att du tycker det var en enkel instruktion.

Ha en fortsatt fin söndag
Hälsning
Malin

 
Ingen bild

Anneli Frostvarg

27 maj 2017 12:32

TACK! Alla dessa hopplösa instruktioner som finns... och så hittar man denna sida! Äntligen! Nu ska det byggas solsegel 😄😉
Ha en fin sommar 😊

Malin wiper

27 maj 2017 19:17

Vad roligt att du hittade till den sidan ;) Hoppas det blir ett bra och stadigt solsegel.

Tack för kommentaren.

Ha en fortsatt fin helg
Hälsning
Malin

 
Ingen bild

Emma

2 september 2018 19:00

Tack! Användbar också 2018!!

Malin wiper

3 september 2018 07:15

Hej Emma!

Vad roligt att du tycker att den är användbar fortfarande.

Ha en jättefin början på veckan

Hälsning
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards