Öppen Ridå

Alla inlägg den 12 december 2011

Av Malin wiper - 12 december 2011 17:36



    

Naturligtvis var vi in till Stockaryds loppis också och träffade det fina trevliga paret om har butiken. Det var öppet på alla tre loppisarna men vi går mest på denna


  

Jag köpte denna lilla garntomte för 5 kr. Luvan är gjord av makrame. Tänk att jag har kunnat göra makrame när jag arbetade på arbetsterapier. Var tvungen att lära mig för att lära ut till vårdtagare som ville göra sånt. Jag gjorde en makrame till mamma med pärlor emellan som dom hade på väggen i många år. Har haft en själv också i blått med andra utsmyckningar men den försvann med alla andra minnessaker när vi hade inbrott i källaren i vår sista lägenhet i Katrineholm. Klicka här för att läsa om makrame

 

  


Köpte även denna not book för 10 kr med rolig text


  


Nu har jag två såna anteckningsböcker som har en penna i mitten i ett utskuret gömme.


  


Min man köpte såna här helt nya skärmmössor för 10 kr/st förra gången vi var där. Dom skall vara till dom 6 personerna som arbetar på hans jobb när dom har nåt jobb där dom måste skydda sig lite. Dessa har kostat 175 kr/st förut


  


Sen kunde jag inte motstå detta födelsedagskort som skall ges till nån som är född 1914.  Alltså till en som nu är 97 år.



Här följer lite händelser som inträffade 1914


Sverige hade 5 638 583 invånare


Det kostade 10 öre att skicka ett brev som vägde max 20 g        


En tågbiljett från Stockholm till Göteborg, en sträcka på 458 km kostade 16.20


En tågbiljett från Stockholm till Köpenhamn, 668 km, kostade 21.90


En lågprisbil av märket saxon introducerades. den kostade 2 800 kr och kunde göra 60 km/h


Den 28 maj valdes Selma Lagerlöf in i Svenska Akademin som den första kvinnliga ledamoten


1914 fanns det 159 252 st telefoner i landet som tillhörde rikstelefonnätet.


Detta år föddes 129 709 barn


I London demonstrerades för första gången televisionens princip


  


En julgransfot som såg lite annorlunda ut och man trampar på en pedal som syns längst upp så fastnar granen.'


  

Så här såg en julgransfot ut på 50-talet. Klicka här för att komma in på sidan


  


Marianne på stationscafét bjöd oss på denna goda mat i form av: Avioli potatis, baconlindade fikon i smördeg, skinkrullar med färskost och soltorkade tomater, örtmarinerad kyckling. Dessa godbitar ingår i en spansk bufée. Det var jättegott...   



Ha en njutningsfull kväll


 


Klicka här för att komma in på The Rolling Stones hemsida




 
Av Malin wiper - 12 december 2011 08:51

 


Här träffade vi på en kille som la vedträn i eldkorgarna som stod på varje sida om trappen till ett fint trähus. Dit in var man välkommen också på glögg och pepparkaka. Dom hade en insamling till Tjernobyls barn och det är behjärtansvärt (ett gammalt uttryck)


                                    


  


Här blev vi bjudna på glögg och lite annat. Det var så mysigt och dekorerat därinne men lite mörkt så det var svårt att fota.


 


  


Det fanns en trevlig kvinna därinne också som berättade lite för oss och visade sina hemstickade halvvantar (vet inte vad såna heter) Dom hade dessutom en halv tumme o0ch såg jättefint stickade ut. Hon ville inte vara med på bild trots att hon såg jättetuff ut i sina kläder och en häftig keps.


 


  


Vi köpte en saftflaska med nåt slags bär som är nyttigare än vinbär men jag kom inte ihåg vad bäret heter och Mr T är på arbetet. Tyvärr så glömde vi ta med oss flaskan hem så den står kvar där....  


    


  


Vi fick oss lite musik till livs också för den unge mannen spelade både trummor och sjöng. Jag glömde att spela in ett musikklipp så jag var lite förvirrad hela dan i går....  .  Han spelade jättebra och sjöng bra också, dessutom har han en kompis och dom bildar en grupp som heter "Tommy & Tobbe "Blixten" Kontakt: Tommy: 070 595278 


    


  


Så här fint såg de ut utanför med två eldkorgar.


 


Här kommer låten "I`m on fire" med Bruce Springsteen från filmen om Johnny Cash liv "Walk the . line" Joaquin phoenix splar rollen som Johnny Cash. Reese Witherspoon som hans fru. Det är ett drama i regi av James Mangold från 2005. En verkligen njutbar toppenfilm



Av Malin wiper - 12 december 2011 07:39

    


Sen gick vi då tipspromenaden som Marianne hade fixat och det var 16 frågor. Denna var den enklaste men dom andra var kluriga...  . Det var verkligen frågor som man fick tänka efter på. Tyvärr började det regna för fullt när vi bara hade fixat 4 frågor och som tur var så var vi i närheten av "Poppins möbelklinik" som också hade öppet i går på Julmarknaden. Vi gick in dit och Agneta stod där så glad och sa att dom skulle bjuda på glögg. Hon hade en kvinna där som också var tapetserare men inte riktigt färdig än och hon hjälpte till att pynta i lokalen.  Klicka här för att komma in på Poppins Möbelkliniks hemsida


                  


Klicka här för att läsa vad jag skrivit om dom för ett tag sen. Del 1


          


Klicka här för att läsa del 2


    


Klicka här för att läsa del 3


Delarna ovan har kommit i fel ordning och det beror på att jag bloggar, kommenterar på bloggarna mitt uppe i min flytt....    och det funkar naturligtvis inte. Så när ni klickar in er på del 1 så är ni helt plötsligt på del 3....  Jag har gjort så många misstag och annat på morgonen så det blir nog en rätt lång bloggvila under flytten.


  


Här gick vi in till tapetserarverkstan och naturligtvis var jag tvungen att fota lite när ändå Agneta visade mig lite alster hon höll på med


 


  


Här en gammal fin fotölj som hon skall klä om.


  


Här fick vi lite glögg så vi höll oss varma


                     


  


Den här fotöljen håller hon på att riva loss det gamla tyget på för att klä om. Dom blir så otroligt snygga med nytt tyg


 


  


På detta inlindade bord fanns det massor av godaker att äta


  


Hon hade klätt om två såna här stora pampiga fotöljer och som ni ser så är det så välgjort


 


  


Den här soffan har hon klätt om och den är hur fin som helst och en tidlös soffa som nu är högsta mode


  


Kolla in denna häftiga klockan...  


 


  


Fina tyger


  


Här en fotölj som är omklädd utom dynan så ni kan ju se skillnaden


 


  


  


Detta är en fotölj som är från 1800-talet men jag kom inte ihåg nu vad den hette. Den behövs både kläs om och dekorationen på sidorna är lite trasiga så antingen bytor hon dom helt eller lagar men det är komplicerat


 


  


Hon hade besök på kontoret av en man och två dvärgchnauzer. Sen blev vi tvungna att ge oss av tillbaka till stationen för att hämta bilen och fixa resten av frågorna med "Biltipsåkning"...  Vi var redan så blöta så vi kunde inte gå en sån lång sväng. Klicka här för att läsa om denna hund


  

Kakel under tunneln i Stockaryd


Detta tar aldrig slut och jag skriver för mycket om allt jag bevistar men nu har jag nog bara ett inlägg kvar att skriva ang julmarknaden i Stockaryd. Det får jag ta lite senare i dag för nu skall jag tömma vårt linneskåp och ett överskåp inför flytt på torsdag


 


Hoppas ni slipper detta regnväder som vi har här. Snön är snart helt borta och det är så mörkt ute. ha en bra måndag




It's Monday again. Have a great week - Images and gifs for social networks
Graphics, comments and images for social networks!




Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards