Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 september 2023

Buffy Sainte Marie, dokumentären Carry It on och en förkylning

Av Malin wiper - 10 september 2023 08:15


 

Minto Arts

Jag har sett en fantastisk dokumentär om Buffy Sainte Marie som heter Carry It on svt play. Jag har känt till henne sen 1970-talet och gillar hennes sätt att sjunga på och även hennes melodier och texter. Hon är en kanadensisk-amerikansk sångerska, låtskrivare, kompositör, bildkonstnär samt freds- och människorättsaktivist.

 

                                                                  

 

Buffy Sainte Marie tillhör indianstammen Cree. Hon föddes i Saskatchewan, men adopterades som liten av släktingar och växte upp i Wakefield, Massachusetts, USA

 

Han som gjort regin till denna dokumentär är Madison Thomas

 

        

Trailern till dokumentären 

 

Handlingen

 

En fördjupad titt på aktivistens och musikerns liv, med arkivmaterial som aldrig tidigare skådats, med dagens bilder av Buffys uppträdande och intervjuer med hennes bandkamrater, kollegor och sig själv.

 

Recension

 

Jag var så uppslukad av denna dokumentär så jag kunde inte slita mig ifrån den. Det var så mycket jag inte visste om henne så det var verkligen intressant och givande. Hon har en äkta hängivenhet för sociala och politiska ändamål. Hon fördömde folkmord på ursprungsbefolkningen på 1960-talet och hon var långt före sin tid. Sen får man höra henne sjunga rätt mycket och bara det var magiskt. Hennes röst berör och hon själv bara strålar av empati och livsglädje

 

Dokumentären får av mig 5 fjädrar i betyg av 5 möjliga

 

           

        

Buffy Sainte Marie med Universal Soldier. Det var den första låten jag hörde med henne. Hon har skrivit låten och det är många som sjungit in den genom åren, en av dom är Donovan. Jag var ett stort fan av Donovan som ung och satt på mitt flickrum med en gitarr och sjöng hans låtar 

 

 

Här en bild på Buffy Sainte Marie tillsammans med Will Jennings och Jack Nitzshe då dom fick en Oscar 1983 för låten Up where we belong som dom skrev tillsammans. Den blev ledmotivet till filmen En officer och en gentleman och sjöngs då av Joe Cocker och Jennifer Warnes

 

Klicka här för att höra soundtracket till filmen En officer och en gentleman. Klicka här för att höra orginalversionen med Buffy Sainte Marie

 

                                            

Nu har i alla fall min förkylning brutit ut så jag har lite snuva, väldigt ont i halsen och hostan håller på att eskalera. Tur att min man är bättre så han kan gå ut och handla om det behövs. Jag har ingen feber märkligt nog för det brukar man få. Blir jag mycket värre så orkar jag inte blogga på ett tag. Typiskt när jag snart skall på återbesök gällande starroperationen. Det är ju toppenväder nu så det är botten att inte kunna gå ut. Hoppas ni haft en härlig helg och får en vilsam söndag.  

 

#Buffy #Carry #Madison #Universal #Will #Jack #förkylning

 
 
Göran

Göran

10 september 2023 15:56

Visst var det väl Buffy som sjöng ledmotivet i filmen "Soldier Blue" också? Jag minns henne från topplistorna i början av sjuttiotalet med "Idnian cowboy in the rodeo". Bra sångerska! Min kompis på den tiden hade dock en förmåga att blanda ihop henne med Bonnie Saint Claire, också en tjej med bra röst. Mera åt rockhållet dock. (Clap your hands and stamp your feet t.ex.)

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

10 september 2023 17:25

Du har så rätt i att hon sjöng ledmotivet till filmen Soldier Blue. Då har vi samma minnen gällande topplistorna. Måste kolla upp detta med Bonnie Saint Claire. Hon var som du säger mer åt rockhållet

Tack för din härliga kommentar

Ha en skön söndagskväll

 
Ingen bild

Gunilla

11 september 2023 16:40

Hoppas du inte mår allt för dåligt.
Men önskar en fortsatt må bra vecka utan hosta.

Lite fin musik livar upp och visste inte vem det var förrän jag hörde Buffy sjunga och kände igen rösten som var fin.

Allt gott!
Varma kramar!

Malin wiper

11 september 2023 18:20

Jag är nog som sämst nu så jag bara vilar. Tack för din omtanke Gunilla. Kul att du kände igen henne på rösten.

Hoppas allt är väl med dig

Ha en skön kväll
Kramar från Malin

 
Micke

Micke

12 september 2023 16:47

Krya på dig Malin, befinner mig i samma situation här, hoppas du bättrat på dig sedan i söndags iallafall.

Ha en så fin kväll du kan.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

13 september 2023 08:07

Hej Micke!

Vad tråkigt att du också blivit förkyld. Jag kommer bara in och svarar på kommentarer. Jag är genomförkyld nu och även yr från min nackskada.

Tack för din omtanke.

Krya på dig du också
Varm hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< September 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards