Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 september 2023

Av Malin wiper - 8 september 2023 08:30


 

I går promenerade jag runt i ett gammalt område lite utanför Västerås centrum. En gammal stentunnel på ett hus som går under namnet Proban. Gamla breder ut sig genom tunnelt och in på gården


 

Den här skylten sitter på huset. Huset är ett kulturhistoriskt minnesmärke som är skyddat enligt lag


 

Tyvärr så har det har nån varit där och klottrat på väggarna inne i tunneln och det kommer nog bli värre tyvärr. Sånt kostar och det är vi skattebetalare som står för notan då det skall åtgärdas


 

Här ett av av flera fängelsegaller och jag kan bara ana hur hemskt det måste ha sett ut som fängelsehålor


 

Från tunneln så ser man denna mur och några andra hus 

 

 

Jag fortsatte att gå runt lite i området där dom gamla husen än finns kvar

 

 

 

  

 

Gammalt möter nytt


 

Efter det så ställde jag mig på tå för att kunna ta denna bild på ett gammalt tegelhus med en grillplats och en glasveranda bakom på gräsmattan

 

       

Ett klipp jag hittade på Youtube från en promenad i Västerås centrum 

 

 

Denna baksida av ett hus har jag gått förbi många gånger då jag varit på väg hem från stan. Nu skojade jag till det lite genom att skriva: Restaurang Bakfickan på sidan om dörren och även sätta dit en skylt ovanför. Jag har undrat och fantiserat vart den dörren går till

 

 

Än strömmar sommarens vindar emot oss

 

 

I går morse såg jag en svart katt från vårt köksfönster mot ingången i huset mittemot. Jag fick ta till nästan full zoom så bilden är lite grynig. Det såg nästan ut som att den tittade på mig. Den satt där ett tag och sen kom husse ut och hämtade katten. 

 

       

Jag fick detta musiktips av min son över mejl. Rick Astley med Never Gonna Stop. Jag har hört honom sjunga förut men visste inte att han hade sån skön lite raspig röst. Rick Astley  är en engelsk sångare som varit aktiv inom musiken i flera decennier. Han hade flera hits under 1980-talet. Han återvände till musiken på 2000-talet efter ett 6-årigt uppehåll. Utanför sin musikkarriär har Astley då och då arbetat som radio-DJ och podcaster. Klicka här för att höra hur han lät på 1980-talet. Jag gillar hans röst bättre nu. Klicka här för att höra honom i lite upptown Funk

 

                                                             

 

Då har vi fredag igen och solen skiner och det är 16 grader varmt på morgonen. I går på eftermiddagen hade vi 21 grader så sommaren håller sitt grepp över oss ett tag till. Min man är lite bättre i sin hosta så han har fått flytta in från bäddsoffan i tv rummet tillbaka till sovrummet. Han har ingen feber nu och snuvan börjar avta och det får man ju vara glad för. Jag har klarat mig än så länge men jag är ovanligt trött så när jag promenerar ca 7 km så flåsar jag och måste sätta mig på bänkar flera gånger. Så brukar det inte vara så jag har nog fått en lindrigare variant. Nu skall jag ut och promenera igen och i går var jag uppe i 7 km. Hoppas ni har en härlig helg att se fram emot. Sköt om er kära besökare

 

   

 

 

#stentunnel #Proban #klottrat #fängelsegaller #glasveranda #dörren #katt #Rick

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< September 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards