Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 maj 2022

Ronson Varaflame Table Lighter, Tändarsamling, Magnetfiske

Av Malin wiper - 28 maj 2022 14:45

 

När vi var hemma hos min son i går så räckte han helt plötsligt över denna ask till mig som var rätt stor. Jag förstod ingenting men blev glatt överraskad

 

 

Inuti låg en fantasstiskt fin tändare från Ronson Varaflame Table Lighter. Den hade han köpt åt mig på nåt ställe och jag blev ju eld och lågor och superglad. Jag har ju fått tändare av honom förut också till min tändarsamling. Tack min fina snälla son. Klicka här för att komma in på ett ställe där denna tändare finns och har sålts för 900 kr, då i toppskick. 

 

                                                                          

 
Nu har jag fotat tändaren och kolla så snygg den är och den är rätt tung. Den är så snygg så jag överväger att ha den på rumsbordet istället för i tändarhyllan. Då skall jag fylla den med gas och ha den för att tända ljus i soffhörnan

 

 

Tills jag har fyllt den så har den fått en egen plats i en av tändarhyllorna. Tändaren är en vintage från 1970-talet and I like It

 

                                               

 

Numera har jag endast 2 hyllor med tändare, en del har jag gett bort men jag har många kvar som är nedpackade. Jag har även sålt några genom åren. Nu skall jag emellertid ta ner allt och städa och damma i hyllan och sätta dit dom lite snyggare

 

Klicka här för att se en tändare som jag har i ett annat skåp på grund av att hyllorna är för små. Klicka här för att se skåpet jag hade till tändare förut. Klicka här för att se en häftig tändarsamling. Ett tag började jag även samla på tändstickpr och askfat men det slutade med kaos så jag gjorde mig av med en del av sakerna. 

 

        

Häftig tändarsamling 

 

           

Dessa tändare har jag fått av min son genom åren. En del lite fräckt roliga. Klicka på bilderna så blir dom större  

 

                                                   

Detta är den första tändare jag någonsin köpt och det var i början på 80-talet. Det är en vanlig plasttändare. Det jag föll för var att det var en man på tändaren. Annars är det alltid lättklädda kvinnor. Är det inte typiskt att mannen är påklädd ;). Jag tycker att han ser ut som James Bond. Jag köpte flera stycken och en är vit med en svart man. Dom gav jag bort så det är bara denna kvar. Sen gick det över till att jag gillade roliga tändare men nu är det en salig blandning

 

 

Jag fick ytterligare en sak av min son då han kom fram med detta fint inslagna paket. Kände mig så uppvaktad och det visade sig att han köpt en Mors dags present åt mig. så gulligt. Han förstod att jag inte kunde vänta tills på söndag så jag fick lov att öppna paketet lite tidigare 

 

 

Så himla glad och överraskad jag blev när jag såg att det var en förpackning med Magnetfiske utrustning. Jag som stötte på några killar för några år sedan som magnetfiskade och tyckte det såg så roligt ut. Nu blev jag eld och lågor igen och skall ut och magnetfiska så fort vädret blir bättre. Jag berättade om magnetfiske för min son för några år sedan så att få en sån present som inte är den typiska tjej/kvinna gillas verkligen  för vi kan alla göra vad vi vill och gilla vad vi vill. Nu fick jag mig en hobby som kommer att passa mig bättre än många andra. 

 

      

Här ett klipp från 21 maj 2020 då jag filmade några killar som magnetfiskade. Snart kommer ni att få se mig magnetfiska på olika ställen och det skall bli superkul, då får min man filma och fota mig. Klicka här för att komma in på en Youtubekanal jag prenumererar på gällande magnetfiske.

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där man får se ett klipp och lite bilder

 

                                              

Supermagneter 

Magnetfiske innebär att man, med hjälp av starka magneter, fiskar i vattendrag efter metallföremål. Tekniken har funnits ett bra tag och magnetfisket har länge haft ett fåtal dedikerade utövare. På senare tid har dock intresset ökat och allt fler attraheras av magnetens spännande möjligheter.

 

Vi har varit ute och gått några km på förmiddagen i ett lätt duggregn. Det blir ytterligare en tur efter lunchen för det skall bara bli duggregn i dag. Hoppas ni har det bra och har en härlig lördag och även kväll att se fram emot. 

 

                                          


Clipart Library 


#Ronson #tändaren #tändarhyllorna #tändarsamling #son #Magnetfiske #hobby #filmade

 
 
Göran

Göran

28 maj 2022 15:10

Hoppsan! När såg man en bordständare senast? I min barndom fanns sådana i många hem. På den tiden var det självklart att alla fick röka nästan överallt. I hemmen, i kön på banken eller posten, på restaurang o café samt i bilen. När jag tänker efter har jag faktiskt själv haft en bordständare också. Ingen Ronson, visserligen utan nåt billigare märke. Ronson var ju liksom tändarnas Rolls Royce. Jag fick den i present av nån välmenande släkting (jag rökte ju fram till 1979). Det ar en svart läderklädd burk med tändaren i locket. Detta lock kunde vridas och man kunde ladda den med cigaretter så att det poppade upp en ur ett litet hål när man vred på locket. I botten av varje hål satt en liten fjäder som tryckte upp cigaretten när hålet hamnade mitt för den. Kanske har jag den kvar i gömmorna nånstans och kanske kan den ha nåt samlarvärde för någon. Men din tändare var ju vacker och duger bra bara som prydnad även om du inte låter någon röka inomhus i ditt hem.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

28 maj 2022 15:27

Som du säger så var det länge sen man såg en bordständare i var mans hem. Ja du tänk att det var tillåtet att röka inomhus men då var det inte så upplyst vad gäller farorna med rökning. Kom ihåg när man var ute och dansade för då var man passiv rökare och mådde rätt dåligt vid 12-slaget

Presenttändaren du fick lät spännande så jag hoppas du har den kvar. Det finns rätt många samlare av tändare också. Ronson blir en prydnad och jag själv har aldrig rökt mer än tjuvrökt en gång som 15-åring och då blev jag jättedålig. Ingen begär numera att få röka hos folk och det är skönt

Tack för din härliga kommentar

Ha en skön lördag och helg
Hälsning från Malin

 
Göran

Göran

28 maj 2022 15:34

Om sanningen ska fram så skrev jag min kommentar innan jag läst färdigt hela ditt inlägg. Det har jag gjort nu o ser att du ju själv är en av samlarna. Så jag ska faktiskt ta och kolla lite i några skåp om den finns kvar. Och om den gör det så kan jag gärna skänka den som tillskott till din samling om du vill ha den. Men jag hör av mig igen i så fall för att lösa det praktiska. Trevlig helg till dig med!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

28 maj 2022 15:38

Ingen fara på taket ;). Det var snällt av dig men jag betalar gärna en slant för tändare. Det är alltid kul med ett nytillskott till samlingen.

Då hörs vi ang detta

Ha en fin helg själv

 
Ingen bild

Syrran

28 maj 2022 16:52

Såg väldigt fint ut där ni var och promenerade, om vi åker uppåt skulle jag vilja stanna och gå en sväng där :-)
Vad snäll han var då du fick både en tändare och en sån rolig morsdags present :-)
På 70-talet var Ronson, som Göran skriver här ovan, verkligen tändarnas tändare. Ren lyx och hög imponeringsfaktor :-)
Ser fram emot att få se dina fynd från magnetfisket :-)
Ha en bra dag och sköt om er!
kram fr Maria

Malin wiper

28 maj 2022 16:57

Det är verkligen fint och det hade varit roligt om vi hade kunnat gå där tillsammans. Det var verkligen fint gjort så jag kände mig bortskämd ;)

Ronson var verkligen en lyxtändare. Vänta bara så kommer bilder från magnetfisket ;) går det bra så blir det tyngre magnet framöver ;)

Ha en fin dag själv och sköt om er ni också
kram från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

28 maj 2022 19:50

Men så fin samling du har och den nya tändaren var jättefin.
Förstår att du blev glad av presenterna och särskilt för omtanken från en rar son.Kul med magnetfiske inväntar bilder på det.
Vilken utflykt till det vackra stället ni var till, så vackert med
med spången i trä och vattnet, vilket dag ni hade tillsammans.
Ha en fin söndag och må gott!
Kram!

Malin wiper

29 maj 2022 08:54

Ett tag samlade jag på porslinsskrin men det går ju alltid överstyr så jag fick sluta ;) Den nya tändaren är riktigt lyxig och var svindyr som ny och även nu kostar den en del. Det var verkligen gulligt gjort av honom och jag fanns ju där så jag kunde krama om honom

Det var verkligen en vacker utflykt min son bjöd på. Det skall bli kul att magnetfiska ;) och en annorlunda hobby som jag gått och tänkt på

Hoppas du haft en fin helg med familjen och får en skön och behaglig söndag

Tack för dina kommentarer
Kram från Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

28 maj 2022 22:45

Så jag undrade hur du skulle få fisk med en magnet, haha...
Jag som har fiskat många, många gånger förstod inte alls innan polletten föll ner. Så spännande, du kan ju få upp vad som helst mitt i allt. Väldigt rolig present!
Och tändaren är jättefin!

Ha det gott-kram!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

29 maj 2022 08:57

Då vore det en magnetfisk ;)Ja du man kan få upp vadsomhelst men denna magnet är en nybörjarmagnet så det blir då lite mindre saker. Fast vänta tills jag blir proffs med en jättetung magnet ;) då får jag både bilar och cyklar på magneten ;) ;)

Det var verkligen en rolig present och att han snappat upp att jag pratat om detta

Tändaren är verkligen en höjdare

Ha nu en jätteskön och härlig söndag
kram från Malin

 
Pisan

Pisan

30 maj 2022 11:12

Vad fina presenter du fick i Mors dagspresent! Och mysigt och gott har ni haft det med. Vi firade Mors dag hos mina föräldrar igår och jag fick också fina presenter av tjejerna. Önskar er en fin vecka! Kramisar! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

30 maj 2022 11:49

Dom var verkligen fina och så passande. Vi hade det verkligen toppen. Härligt att du fick fina presenter av dina gulliga döttrar. Härligt att ha en mor att fira. Toppen att du haft det så bra också vännen

Ha en härlig början på din vecka också
Kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards