Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 juli 2021

Smartphone, Aftonbladets käftsmäll och The Rolling Stones

Av Malin wiper - 25 juli 2021 08:54


 

Nu var det dags igen att trycka ner oss äldre med att vi inte har Smartphone utan är en underklass vad gäller teknik och en sämre medborgare. Klicka här för att läsa om detta i Aftonbladet. Jag letade fram några gamla mobiltelefoner och två digitalkameror som jag sparat. Vet att jag har haft fler och det finns några till understoppade. Det var inte dom unga nu som uppfann datoriseringen utan det var vi äldre. Jag arbetade på ett kontor i 6 år och det var 50 år sedan och redan då fanns det datorer i Stockholm men då i stora lokaler och vi fick oss tillsända listor vi skulle kolla igenom. 

 

                    animated-mobile-phone-image-0008                                        animated-mobile-phone-image-0008 

I och med corona vaccinationerna så upptäckte dom att äldre inte hade Smartphone och inte kunde beställa tid. Jag och många med mig har haft Smarthpone länge och själv har jag haft mobil sen dom kom ut på marknaden. Min son hade ett helsike att komma fram och få tid för vaccinering ändå har han den allra modernaste smartphonen som är rätt dyr. Alltid skall dom skylla på oss äldre numera. Jag själv har alltid följt med i utveckligen och började blogga redan 2004 och har varit ute på nätet långt före det. Att inte alla har en Smartphone beror på att alla äldre inte har råd i och med en usel pension. Jag har själv fått prioritera mycket annat för att kunna ha en bra mobil och laptop. 

 

                            

 

Äldre har aldrig varit så pigga och framåt som nu och jag ser varje gång vi är ute hur äldre far fram med superstora husbilar och lever livets glada dagar, dom som har råd alltså och alla äldre är inte helt borta när det gäller teknik och annat. Det är faktiskt samhället som skall anpassa sig efter sina invånare. Det pratas så mycket om att man måste få bort mobbning från både jobb och skola mm men det händer ingenting utan det blir bara värre. Jag gillar inte vad jag ser och upplever i denna tid. Det finns yngre som inte vill ha all denna teknik som tar tid ifrån livet så skyll inte på oss äldre. På mina sista arbeten så hade vi datorer och även pekdatorer. Mina föräldrar hade datorer på sina arbeten och dom följde alltid med i utvecklingen. Allt verkar bli mer och mer korkat

 

Klicka här för att se en mobil från min tändarsamling

 

       

Mobiltelefonens historia. Klicka här för att läsa om mobiltelefonens historia. Klicka här för att läsa lite datorhistoria

 

                          


Så här såg min Samsung digitalkamera i guld ut när den var ny. Ni ser den sliten på första bilden längst upp i detta inlägg. Vad jag tyckte den var läcker, lite James Bond

 

 

Här ser ni en av dom gamla mobil modellerna som man viker upp för att kunna samtala. Jag har en helt ny smartphone nu en Samsung men inte den dyraste men bästa i den prisklassen. Den jag hade förut köpte jag begagnad och den höll och funkade i några år. Min nya smartphone är nu betald och det känns lättande. Jag har en laptop som heter Lenova Legion och det är en speldator så den är extra stark och bra. Jag spelar inte men att ha en dator som är av högre kvalitet gör att man inte måste byta så ofta. Klicka här för att se min laptop. 1987 gick jag på Komvux för att lära mig ord och textbeandling på tjockdatorerna. Jag är en sån person som inte anpassar mig efter min ålder utan jag vill bara vara en människa bland alla andra. Jag kommer inte så länge jag är klar i huvudet att vara nån jag inte är.

 

     

Nu behöver vi startas upp lite med tidlösa The Rolling Stones. Tack Aftonbladet för att ni startade upp mig för jag hade inget att skriva om

 

I dag har vi 20 grader redan på morgonen och helt vindstilla. Sen denna värmebölja kom så har jag börjat gilla då det blåser för det gör att det blir lite svalare och skönare. Jag har mått lite dåligt dom sista dagarna för det är nu fullmåne och jag brukar känna av detta några dagar före. Nu är jag ändå på gång och först skall vi ta en fika på Café Minimal och sen måste det bli en promenad i dag. Ha nu en skön söndag kära ni

 

                                      

Clipart Library 

 

#Smartphone #Aftonbladet #Historia #Digitalkameror #Rolling 

 
 
Göran

Göran

26 juli 2021 05:44

Ja, utvecklingen springer fort gällande datorer o mobiltekniken. Jag var sen med att skaffa mobil, hade två stycken väl begagnade av märket Phillips innan jag köpte min första nya. En Nokia 3310 som nästan alla hade då för tjugotalet år sedan. 2009 köptes min första "aj-fån" och såna har jag haft ett antal av sen dess. Och det är ju fantastiskt med allt man kan använda dem till. Mycket av det kunde jag inte ens föreställa mig då jag köpte den där Nokian.
Förresten, du som är intresserad av gamla bilar ska nog kolla in min senaste blogg med bilder från Härnösands bilmuseum som jag besökte igår. Har du vägarna förbi Västernorrland nån gång så rekommenderar jag verkligen ett besök på landets största museum för gamla och udda bilar.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

26 juli 2021 06:38

Utvecklingen går med raketfart. En Nokia har jag också haft. Nu blev jag nyfiken på Härnösands bilmuseum. Jag skulle ha kommit in till din blogg för flera dagar sen. Kommer in och kollar så fort jag hinner.

Kommer jag till Härnösand nåt mer i mitt liv så skall jag verkligen besöka bilmuseumet som du tipsar om. Härnösand är nostalgi för mig som kommer från Sundsvall

Ha en fin början på veckan
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards